گروه تاریخ اقتصاد - حسین علا از جمله رجال سیاسی دوره قاجار و پهلوی اول و دوم است. او زمانی که سفیر ایران در آمریکا بوده مکاتباتی با وزارت امور خارجه داشته که در جای خود تامل‌برانگیز است. علا در همان دوره سفارت عامل اصلی آمدن میلسپو به ایران بود.
دکتر آرتور میلسپو (Arthur Millspaugh) در سال ۱۳۰۱ خورشیدی به ایران آمد. وی در سال ۱۳۰۱ برای نخستین بار و همچنین در تاریخ ۲۱/۸/۱۳۲۱ خورشیدی برای بار دوم به ریاست کل دارایی برگزیده شد تا با اختیارات وسیعی، امور مالی و اقتصادی کشور را در دست گرفته و خزانه‌داری، حمل‌و‌نقل، توزیع خواربار، تثبیت قیمت‌ها و حتی تعدیل اجاره‌بها را کنترل کند. در نهایت، مجلس زیر فشار افکار عمومی در ۸ ژانویه ۱۹۴۵ برابر با ۱۹ دی ۱۳۲۳ خورشیدی، قانونی مبنی بر سلب اختیارات فوق‌العاده میلسپو گذاشت و سپس دولت به برکناری و اخراج وی از ایران اقدام کرد.
آنچه می خوانید یکی از نامه‌های علا به وزارت امور خارجه است:
« امروز C. L. Waggell یکی از مدیران بانک معروف نیویورک ــ شرکت ویلیام رید که داماد وزیرخارجه است ــ به ملاقات بنده آمده، در ضمن مذاکرات اظهار کرد که بانک مزبور نیز پس از بهبودی اوضاع فعلی بسیار مایل به مصرف سرمایه در ایران و مساعدت با دولت می‌باشند و تصور می‌کرد تا چند ماه دیگر تغییرات عمده پیدا خواهد شد و افق روشن‌تر می‌شود. برای تقدیم پیشنهادهای قطعی منتظر بروز اقدامات دکتر میلسپو و راپورت‌های مشارالیه می‌باشد. ملاحظه می‌فرمایید که آمریکایی‌ها روزبه‌روز بیشتر متوجه ایران می‌شوند. بنده اینجا برای گرم کردن آنها از مجاهدات لازمه قصور نخواهم کرد و نطق‌های مختلفه که در شیکاگو و جاهای دیگر داده‌ام، البته بی‌اثر نبوده است، ولی این تنها کافی نخواهد بود و لازم است اخبار واصله از ایران و راپورت‌های دکتر میلسپو و نتیجه عملیاتش نیز موید و پشتیبان اقوال بنده باشد.»
منبع: اسناد وزارت امورخارجه ایران،
سال، ۱۳۰۰، کارتن ۲۳