گروه تاریخ اقتصاد - ناپدید شدن اسناد براندازی 28 مرداد 32 و رساله یرواند آبراهامیان در این زمینه نشان می‌دهد که چهارم شهریور سال 1332 ژنرال فضل‌الله زاهدی نخست وزیر دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که 45 میلیون دلار کمک بلاعوض و 23 میلیون و 400 هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد. گویا مبلغی نیز برای خود او ارسال شده بود.
دکتر مصدق قبلا درخواست ده میلیون دلار وام دارای بهره از آمریکا کرده بود که با آن، پس از ماه‌ها «امروز و فردا کردن» موافقت نشده بود!
«یرواند آبراهامیان» در رساله‌ای که همزمان با چهل و هشتمین سالگرد رویداد ۲۸ مرداد نگاشته و در سال ۲۰۰۱ در نشریه دو زبانه ایران تایمز چاپ واشنگتن انتشار یافته، جملاتی از آیزنهاور رییس‌جمهور وقت آمریکا نقل کرده و همچنین نوشته است که اسناد سیا (C. I. A) درباره کودتای ۲۸ مرداد با وجود گذشت نزدیک به نیم قرن، تغییر نظام حکومتی ایران، مرگ بسیاری از گردانندگان آن براندازی (۲۸ مرداد)، پایان جنگ سرد و ... هنوز غیر‌قابل دسترس است و برای مورخان عبوردادن شتر از سوراخ سوزن آسان‌تر از دسترسی به اسناد «سیا» درباره رویداد آگوست ۱۹۵۳ تهران است و هرچه که تاکنون انتشار یافته ناقص و فقط اشاره یا ازمنابع دست دوم بوده است.
به نوشته وی، آیزنهاور در این زمینه گفته بود که درسال ۱۹۵۳ به ما (از سوی برخی سیاستمداران آمریکایی) توصیه شده بود که با دکتر مصدق کنار آییم؛ ولی حمایت کمونیست‌های ایران (حزب توده) از دکتر مصدق و تظاهرات سه روزه به پشتیبانی از او در تهران، وی را در نظر ما چیز دیگری جلوه داد و بیم از استیلای کمونیسم بر ایران و بسط نفوذ دولت مسکو وجود ما را به لرزه در آورد و ....
آبراهامیان نوشته که در آمریکا طبق یک ضابطه، سازمان‌های دولتی موظفند که اسناد را پس از گذشت ۲۵ سال بدون هیچ تشریفاتی از طبقه‌بندی خارج و در اختیار محققان متقاضی قرار دهند. گفته شد اصل این گزارش را دکتر «دونالد ویلبر» یکی از عوامل «سیا» یک سال پس از کودتای مرداد ۱۳۳۲ به سفارش اداره امور تاریخی «سیا» تحریر کرده که به صورت یک دفترچه راهنما در اختیار ماموران و برنامه ریزان این سازمان اطلاعاتی قرار گیرد تا در عملیات مشابه دچار اشتباه نشوند، بنابراین این مطالب اطلاعات دست اول و حاوی همه اسناد و شرح کامل عملیات نیست.
آبراهامیان معتقد است که اسناد دست اول را تلگراف‌ها و مکاتبات مبادله شده میان واشنگتن، لندن، تهران و مرکز عملیات اینتلیجنس سرویس انگلستان در نیکوزیا به دست می‌دهد که هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته‌اند و دکتر ویلبر در گزارش خود بسیاری از نکات مهم و دست اول را از قلم انداخته است. تازه، گزارش انتشار یافته در اینترنت هم دستکاری شده و از صافی گذشته است. به عبارت دیگر، هم دچار خودسانسوری ویلبر شده و هم سانسور بعدی در آن صورت گرفته است. بایگانی وزارت امور خارجه انگلستان نیز از اسناد بودار پاک شده است. باید تلقی کرد که کتب تالیف «کرمیت روزولت ـ رییس عملیات سیا در ایران در جریان ۲۸ مرداد» و «وودهاوس» همتای انگلیسی او هم در تلاش به منظور دفاع از این کودتا تا حد زیادی تحریف واقعیات و قلب حقایق است.


۲۲کشور در نمایشگاه تهران شرکت می‌کنند
اولین نمایشگاه بین‌المللی تهران از ۲۰ شهریور ماه جاری تا دوم مهرماه در محل نمایشگاه‌های دائمی ایران برگزار خواهد شد. هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد صبح امروز از کارهای انجام شده و در دست اجرای نمایشگاه بازدید و برای تسریع و بهبود کارها دستوراتی صادر کرد.
امروز گفته شد که ۲۲ کشور خارجی و بیش از یکصد واحد صنعتی و تولیدی داخلی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و همه آنها هم‌اکنون مشغول ترتیب دادن غرفه‌های خود هستند.
نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی تهران تمام محوطه نمایشگاه دائمی ایران را که مساحت آن به یک میلیون و ۲۰۰ هزارمترمربع بالغ می‌گردد و دارای ۱۴ سالن سرپوشیده به مساحت ۴۳ هزار مترمربع می‌باشد در برخواهد گرفت. علاوه بر آن غرفه‌های اختصاصی متعدد دیگری نیز از طرف شرکت‌‌کنندگان در نمایشگاه ساخته خواهد شد. فرانسه، آلمان غربی، ژاپن و چین کمونیست بزرگ‌ترین غرفه‌ها را خواهند داشت که در آن انواع و اقسام کالاهای صنعتی و صنایع سنگین و سبک و متنوع خود را به معرض تماشا می‌گذارند.
روزنامه اطلاعات،اول شهریور۱۳۵۲