سوم شهریور 1320 برابر با 17 سپتامبر 1941، نیروهای انتظامی شوروی و انگلستان به ایران حمله کردند و کشور را تحت اشغال خود درآوردند. این اشغالگری درست، پانزده‌روز بعد از انتشار منشور آتلانتیک که طی آن چرچیل و روزولت‌ سران انگلیس و آمریکا آزادی، استقلال و حق‌ تعیین سرنوشت را برای کلیه ملل جهان به رسمیت‌ شناخته بودند، صورت گرفت.

آنها با وجود اعلام‌ بی‌طرفی ایران در جنگ، به اشغال کشورمان‌ پرداختند تا اینکه خیالشان از فعالیت آلمانی‌ها در خاورمیانه آسوده شود. چرچیل در کتاب خاطرات خود در مورد موضوع‌ انتخاب راه خلیج‌فارس، چنین می‌گوید: بهترین‌ و سهل‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای رساندن کمک‌ سریع و فوری به شوروی، انتخاب راه ایران بود که‌ آن را انتخاب کردیم.
بهانه متفقین وجود آلمانی‌ها در ایران و توجیه اشغال این سرزمین بر این اساس بود، حتی اگر رضاشاه، تمام اتباع‌ آلمانی را از ایران اخراج‌ می‌کرد، باز متفقین، بهانه دیگری برای‌ اشغال ایران پیدا می‌کردند؛ زیرا آنها به‌ این مسیر نیاز داشتند. این اقدام متفقین‌ منجر به ‌ وضعیت اسف‌بار گرسنگی و قحطی، ورود صدها هزار میهمان‌ ناخوانده (ارتش‌های‌ اشغالگر) و به همراه‌ آنها چند هزار اسیر لهستانی، انحلال‌ ارتش و ژاندارمری، آزادی دزدان و در نتیجه‌ از بین رفتن امنیت شد و مشکلات بسیاری را در پی داشت. علاوه بر ضربات سنگینی که از این اشغال، متوجه مردم ایران شد، مسائل دیگری هم نشات‌ گرفته از این اقدام متفقین یا همزمان با آن به‌ وجود آمد. به دنبال اشغال ایران، در ۲۵ شهریورماه‌ رضاشاه استعفا داد و ملت شادی کردند. سپس‌ محمد رضا شاه در ۲۶ شهریور با ادای سوگند در مجلس به پادشاهی رسید.


سالروز زلزله طبس


حدود ساعت ۷ و ۳۶ دقیقه بعدازظهر 25 شهریور ماه سال 1357 (روز ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۸) استان خراسان در اثر یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های قرن اخیر ایران به لرزه درآمد و شهر زیبا و تاریخی طبس با سابقه بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت به کلی ویران و ۳۰ آبادی خراب و به ۱۰۰ آبادی دیگر خسارت وارد شد. خسارت های عمده‌ این زلزله در شعاع ۳۰ کیلومتری طبس بود و در تهران به فاصله‌ مستقیم ۵۴۰ کیلومتر و در مشهد به فاصله‌ مستقیم ۳۸۰ کیلومتر احساس شد. آمار رسمی کشته شدگان این زلزله در مهر ۵۷ از طرف مرکز آمار ایران ۶۳۶۳ نفر اعلام شد.

انفجار در وال استریت


در 16 سپتامبر 1920 مقابل ساختمان بانک
«جی. پی. مورگان J.P. Morgan (ساختمان شماره ۲۳ وال استریت)» یک بمب دینامیتی به وزن ۴۲ کیلوگرم که در یک کالسکه کار گذاشته شده بود منفجر شد. این حادثه به کشته شدن ۳۸ نفر انجامید و بیش از ۴۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند. آنارشیست‌ها که مخالف معاملات بورس بازی (Speculation) بودند، مسوولیت آن انفجار را برعهده گرفته بودند. این آنارشیست‌ها این گونه معاملات سهام را نوعی قمار و برضد منافع مردم معمولی خوانده بودند.

کاهش قیمت قند در بازار تهران


در ۸۰ سال پیش روزنامه اطلاعات خبری را درباره کاهش قیمت قند درج کرده؛ در این خبر آمده است: «قند کلوخه نسبت به چند روز قبل کمی تنزل کرده و اکنون یک من تبریز ۲۵/۱۹ ریال است. قند ریزه روسی زمینه‌اش خالی است و یک من ۲۰ ریال معامله شده و شکر نیز ۲/۱۷ ریال مظنه دارد. کبریت هم به همان وضع هفته قبل باقی‌مانده است. در تهران کبریت نخلی صندوقی ۱۲۸ ریال می‌باشد، ولی در مشهد صندوقی ۱۱۰ ریال که پنج ریال هم کرایه تعلق می‌گیرد.»