گروه تاریخ اقتصاد- هشتمین دور بازی‌های المپیک در این روز در سال 1936 در شهر برلین آغاز شد و هیتلر از آن وسیعا بهره‌برداری تبلیغاتی کرد. برای انجام این دور المپیک که در آن ورزشکارانی از 52 ملت شرکت کرده بودند بزرگ‌ترین استادیوم آن زمان جهان ساخته شده بود. این استادیوم در طول دو سال آماده شده بود. هیتلر در مراسم آغاز این مسابقه‌ها شرکت کرده و ورزشکاران از برابر او رژه رفته بودند و 3 هزار کبوتر در میان هلهله «زنده باد هیتلر» در آسمان پرواز داده شدند. در مراسم گشایش این بازی‌ها یکصد هزار تن از مردم آلمان و دیگر نقاط جهان حضور یافتند.

دستور دکتر مصدق به خروج اشرف پهلوی از ایران
یکم آگوست 1952 (دهم مرداد 1331) به دستور دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر وقت، اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه وقت، ایران را ترک کرد و روانه اروپا شد. مصدق برای قطع اعمال نفوذ و نیز پیشگیری از توطئه احتمالی اشرف بر ضد دولت خود و همکاری با عوامل بیگانه دستور داده بود که وی از کشور خارج شود.
حراج قالی ایران در آلمان
در 80 سال پیش درآلمان قرار بود 250 تخته قالی نفیس ایرانی در یک حراجی به مزایده گذاشته شود. دولت ایران برای جلوگیری از کاهش قیمت قالی‌های ایرانی از برگزاری این حراج جلوگیری کرد.


مدرسه‌های ملی بهتر کار می‌کردند
در اوایل مرداد سال ۱۳۱۱ لیستی از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان چهار مدرسه تهران در روزنامه اطلاعات منتشر شده است. بر اساس این لیست مدرسه پهلوی ۳۹ داوطلب، ۲۶ قبولی، ۱۳ مردودی؛ مدرسه آلیانس ۲۲ داوطلب، ۸ قبولی ،۱۴ مردودی، مدرسه وحدت بشر، ۱۷ داوطلب، ۱۱ قبولی، ۶ مردودی، مدرسه دبستان مدرس ۱۸ داوطلب، ۱۴ قبولی و ۴ مردودی داشت. نمره اول نیز به محمد فرشچی با معدل ۱/۱۸ از مدرسه دبستان مدرس رسیده بود. به این ترتیب روزنامه نگار اطلاعات نتیجه می‌گیرد که مدارس ملی بهتر از مدارس دیگر کار می‌کنند!
کشتار در دانشگاه تگزاس
یکم اوت ۱۹۶۶ حادثه‌ای بی‌سابقه در دانشگاه تگزاس واقع در شهر آستین روی داد. در این روز، نزدیک ظهر، چارلز جوزف ویتمن Charles Joseph Whitman دانشجوی ۲۵ ساله رشته معماری که قبلا یک سرباز تفنگدار بود پس از کشتن مادر و همسر خود در خانه‌های جداگانه، با تفنگ و به حدکافی مهمات به دانشگاه بازگشت و از برج ۲۷ طبقه دانشگاه بالا رفت و از آنجا به هرکس که در دید او قرار داشت تیراندازی کرد؛ از دانشجو و استاد تا مراجعین عادی و کارمند.
در این تیر اندازی 14 تن از جمله یک بانوی حامله کشته و 33 تن دیگر زخمی شدند و چارلز جوزف هم به دست پلیس کشته شد.


کریستف کلمب ونزوئلا را کشف کرد
یکم اوت سال۱۴۹۸کریستوفر کلمب وارد سرزمینی در منطقه کارائیب شد که ونزوئلا (ونیز نو) نام گرفت. پیش از آن پای مردم اروپا به این این سرزمین نفت خیز نرسیده بود. برخی از بومیان ساحلی ونزوئلا خانه‌های خود را بر ستون‌های چوبی در آب‌های کم عمق کارائیب ساخته بودند که چون مشابه خانه‌های مردم «ونیز» ایتالیا بود سرزمین شان ونزوئلا نام گرفت. کلمب شش سال پیش از این وارد قاره غربی (آمریکا) شده بود و به گشت‌زنی خود دراین قاره و اعلام مناطق مورد بازدید به عنوان «ملک و متعلقه اسپانیا!» پرداخته بود!
مخالفت مردم نیکاراگوئه با خانواده ساموزا
سال ۱۹۷۸ میلادی در چنین روزی ، آن دسته از مردم نیکاراگوئه که ضد حکومت خانواده ساموزا بودند در سراسر این کشور دست به اعتصاب و راهپیمایی زدند و مخالفت خود را که از سال ۱۹۷۲ (روز وقوع زمین لرزه مرگبار شهر ماناگوئه) آغاز کرده بودند به اوج رسانیدند. اعتراض مردم به این بود که چرا بستگان ساموزا مقام‌های دولتی و شرکت‌های انتفاعی و منابع ثروت را به خود اختصاص داده و در انحصار گرفته‌اند. دوهفته بعد از میان مخالفان که از قشرهای مختلف بودند، گروه مسلح چپگرای ساندینیست‌ها کاخ دولت را تصرف کرده و ۱۵۰۰ کارمند آن را به گروگان گرفت. این وضعیت همزمان با اوجگیری انقلاب ایران بود. به هر حال، ساموزا در ۲۵ ژوئیه سال ۱۹۷۹ براثر فشار مخالفان کناره گیری کرد و به پاراگوئه گریخت، زیرا در آخرین لحظه دولت آمریکا حاضر نشده بود به او پناهندگی دهد و دوماه بعد در شهر آسانسیون پاراگوئه هدف گلوله بازوکا قرار گرفت و کشته شد.