افتادن جبل الطارق به دست انگلیسی‌ها

گروه اقتصاد و تاریخ- سال ۱۷۰۴ میلادی در چنین روزی منطقه جبل الطارق (Gibraltar) که در نقطه تلاقی مدیترانه و اقیانوس اطلس قرار دارد و در عهد باستان به ستون هرکول معروف بود به تصرف انگلستان درآمد. این تنگه ۱۳ تا ۳۶ کیلومتر عرض دارد و در سال ۷۱۱ میلادی به تصرف «طارق» سردار یک سپاه اسلامی درآمده بود و از آن پس به اسم او نامیده شده است.

پیمان لندن، ضدیت با روسیه و تعیین وضعیت تنگه‌های ترکیه

در جولای۱۸۴۰، پیمان لندن که میان آلمان (پروس)، اتریش و روسیه، فرانسه و انگلستان در رابطه با تنگه‌های ترکیه (بسفر و داردانل) به امضا رسیده بود انتشار یافت. این پیمان به زیان روسیه یکی از امضا کنندگان آن و ناقض عهدنامه سال ۱۸۳۳ روسیه و عثمانی معروف به پیمان «خونکار اسکله سی» بود. طبق پیمان لندن، در زمانی که عثمانی در حالت صلح بود، تنگه‌های یاد شده که میان دریاهای سیاه و اژه قرار دارند باید به روی کشتی‌های جنگی همه کشورها بسته می‌شد. این پیمان با تلاش هفت ساله وزیرخارجه وقت انگلستان که نمی‌خواست روسیه از امتیاز ویژه استفاده از این تنگه‌ها برخوردار باشد به امضا رسید. به موجب پیمان «خونکار اسکله سی» عثمانی موافقت کرده بود که این دو تنگه تنها به روی کشتی‌های جنگی روسیه باز باشد. در سراسر قرن ۱۹، قدرت‌های اروپایی هر کار که می‌خواستند با ملل دیگر انجام می‌دادند و سرنوشت ملل ضعیف در اتاق‌های دربسته در لندن، پاریس، برلین، وین و سن پترزبورگ تعیین می‌شد.

روزی که صدام حسین رییس‌جمهور عراق شد

در روز ۱۶جولای ۱۹۷۹ ژنرال حسن البکر از ریاست‌جمهوری عراق کناره‌گیری کرد و معاون او صدام حسین تکریتی که در آن سال ۴۲ سال داشت کرسی ریاست جمهوری عراق را در اختیار خود گرفت.

پایان اعتصاب در بلژیک

در شانزدهم جولای سال ۱۹۳۲، اعتصاب عمومی کارگران در بلژیک که ماه‌ها ادامه یافته بود به پایان رسید. قراردادی که درباره حقوق کارگران میان نماینده کارگران و دولت منعقد شد دلیل اصلی خاتمه این اعتصاب بود.