گروه تاریخ اقتصاد- افتتاح اتاق تجارت یزد مهم ترین خبر اقتصادی روز ۲۴ تیرماه ۱۳۱۱ بوده که در روزنامه اطلاعات چنین بازتاب یافته است: از یزد تلگرافا راپورت می‌دهند که روز ۲۰ تیر بر حسب دعوتی که از طرف حکومت برای افتتاح اتاق تجارت و معرفی اعضای آن شده بود، ساعت شش عصر روسای دوایر دولتی و طبقات گوناگون در محل اتاق تجارت حاضر و از طرف مدیران حکومت نطق مفصلی درباره وضعیت اقتصادی و فواید اتاق تجارت ایراد شد. هزارمین سال درگذشت فردوسی

در تیرماه سال ۱۳۱۱ انجمن آثار ملی ایران که در آن فروغی وزیر امور خارجه، تقی‌زاده وزیر مالیه و اعتمادالدوله وزیر معارف عضویت داشتند، تصمیم گرفت به افتخار هزارمین سالگرد درگذشت فردوسی مراسی را برپا کند. تاریخ انعقاد این مراسم اوایل پاییز سال ۱۳۱۳ اعلام و قرار بر این شد که در آن مستشرقین اروپایی و آمریکایی علاقه‌مند به تاریخ در آن حضور داشته باشند. این مراسم در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در تهران، طوس و دیگر شهرهای ایران برگزار شد. در کنگره هزاره فردوسی که نخستین اجتماع بزرگ علمی در ایران بود، ۴۰ تن از ایران‌شناسان برجسته از ۱۷ کشور و ۴۰ تن از دانشمندان و ادیبان ایرانی شرکت کردند و به مدت ۵ روز از ۱۲ تا ۱۶ مهر ۱۳۱۳ سخنرانی‌هایی در تالار دارالفنون در تهران ایراد شد که ماحصل این سخنرانی‌ها در کتاب هزاره فردوسی به چاپ رسید. کنگره هزاره فردوسی در سال ۱۳۱۳ یکی از رویدادهای اثرگذار فرهنگی قرن و مهم‌ترین کنگره علمی بود که در آن سال‌ها برگزار شد.

برندگان مسابقه تحصیل در اروپا

امتحانات ورودی محصلین اعزامی به اروپا که از پنجم تیرماه در مدرسه متوسطه علمیه شروع شده بود، روز ۱۹ تیرماه ۱۳۱۱ خاتمه پیدا کرد و صورت اسامی ۸۰ نفر از قبول شدگان در روزنامه اطلاعات منتشر شد. این افراد به منظور تحصیل در رشته‌هایی نظیر تاریخ و جغرافیای عالی، فیزیک و شیمی عالی، فلاحت، داروسازی، زبان و ادبیات، تجارت، رنگرزی و... به اروپا اعزام شدند.

استخدام طبیب در ولایات خراسان و آذربایجان

در ۸۰ سال پیش از طرف اداره «صحیه کل» مملکتی یکی آگهی در روزنامه درج شده که در آن از طبیبان علاقه مند به کار در ولایات خراسان و آذربایجان خواسته شده تا آخر تیرماه به این اداره مراجعه کنند تا قرار استخدام آنها صادر شود.

پناهندگی محمدعلی شاه به سفارت روسیه

۲۴ تیر ماه ۱۲۸۸ (۱۵ جولای ۱۹۰۹) شهر تهران پس از یک روز جنگ خیابانی به دست افراد مسلح بختیاری، گیلان و مجاهدین مشروطیت افتاد و محمدعلی شاه قاجار پس از اطلاع از آن، با خانواده‌اش به ساختمان تابستانی سفارت روسیه در زرگنده قلهک پناهنده شد. وی قبلا در سلطنت‌آباد مستقر شده بود و با اینکه هنوز پانصد قزاق و تعدادی توپ در اختیار داشت اما پناهندگی به سفارت روس را بر ادامه جنگ با مخالفان سفارتخانه ترجیح داد.