مردان تکنوکرات همکار داور

علی‌اکبر داور

آیا علی اکبر داور به عنوان وزیر اقتصاد ایران در دوران پهلوی اول چاره‌ای جز دولتی کردن فعالیت‌های اقتصادی نداشت؟ برخی باور دارند که در آن سال‌ها همه کشورهای جهانی به نوعی به سوسیالیسم رسیده بودند و داور نیز در همان چارچوب کار کرد. در سلسله نوشته‌هایی که از خاطرات علی وکیلی همکار داور در تاسیس شرکت‌های دولتی از نظرتان گذشت، چگونگی و چرایی شکل‌گیری ‌ده‌ها شرکت دولتی را خواندید. در آخرین بخش از این نوشته ۱۵ تکنوکراتی که با داور و وکیلی در اداره شرکت‌‌های دولتی همکاری کرده‌اند را می‌شناسید. رفقا و کمک‌ها

در شرکت مرکزی و سایر شرکت‌ها چندتن از متصدیان پیشرفت امور کمک‌های موثری نمودند که بعضی از آنها مرده و بعضی زنده هستند که حقا برای قدردانی باید نام آنها برده شود:

۱ - مرحوم حاجی میرزا آقا فرشی مدت کوتاهی رییس هیات‌مدیره بود و همان‌طور که قبلا گفته شد در کارها مداخله‌ای نمی‌کرد.

۲ - مرحوم احمد اخوان - عضو هیات‌مدیره شرکت مرکزی و شرکت‌های پنبه و پشم و پوست و برنج که در تمام مدت با کمال علاقه کار می‌کرد.

۳ - مرحوم علی‌اکبر حکیمی اول به سمت مدیریت فنی پنبه وارد شرکت شده بعد از فوت مرحوم فرشی به سمت عضو هیات‌مدیره انتخاب گردید. مردی نیک‌نفس و در رشته کشاورزی پنبه وجودش ذی‌قیمت بود.

۴ - مرحوم باقری مرد هفتاد ساله متخصص حسابداری و فعال و کاری رییس حسابداری شرکت مرکزی و شرکت پنبه و سایر شرکت‌ها که در حدود پنجاه نفر محاسب زیر دست داشت انصافا از عهده کار به این سنگینی به خوبی برمی‌آمد.

۵ - حمید شجاعی به سمت مدیر اداره پنبه که با جدیت کار می‌کرد تشکیلاتی داده بود و در پیشرفت توسعه و جمع‌آوری و تحویل پنبه به خریداران خدمات شایسته انجام داد.

۶ - علی‌اصغر ناصحی به سمت متخصص حسابداری در انتظام دفاتر و نظارت در امور شعبه‌ها خیلی موثر بود.

۷ - مرحوم آدمیت در قسمت معاملات خارجی مخصوصا آهن‌آلات و بعضی از کالاهای وارداتی وجودش مغتنم بود.

۸ - مرحوم هادی مهروز در قسمت جمع‌آوری و خرید پشم و پوست و تحویل به نمایندگی بازرگانی شوروی مساعی لازم را به کار می‌برد.

۹ - ابراهیم خواجه‌نوری نویسنده و روانشناس معروف و سناتور سابق که به سمت بازرس کل شرکت مرکزی انتخاب شد. انصافا در مدت اشتغال به این سمت کمک‌های فکری و راهنمایی‌های موثری نمود.

۱۰ - ارسلان مهزاد از صاحب منصبان با سابقه وزارت دارایی که از اول تاسیس شرکت به سمت رییس کارگزینی شرکت‌ها انتخاب گردید. الحق تا آخر مدت خدمات برجسته‌ای در انتظام امور کل کارگزینی و استخدام و رسیدگی به وضع کارمندان انجام داد.

۱۱ - برادران ملکپور شیرازی در قسمت محاسبات از کمک‌های موثر مرحوم باقری رییس محاسبات کل بودند و از کار و فعالیت آنان همیشه رضایت بود.

۱۲ - مرحوم مهندس ملکزاده یکی از مردان لایق و کاردان تحصیل کرده و مورد اعتماد که ریاست امور فنی کارخانه‌های شرکت‌ها را داشت، در تامین و گردش کارخانه‌های مختلف شرکت‌ها (از قبیل پنبه پاک‌کنی و برنج‌پاک‌کنی) نقش اساسی را برعهده داشت.

۱۳ - دکترمحسن لک که پس از اتمام تحصیلات در رشته حقوق تازه از فرنگ آمده بود به سمت مشاور حقوقی و قضائی در شرکت مرکزی انتخاب و صمیمانه کار می‌کرد.

۱۴ - سلطان محمود عامری که از آمریکا آمده بود در ابتدا مدتی به سمت مدیریت دایره آهن‌آلات کمک کرد بعدا باز به آمریکا رفت.

۱۵ - مرحوم عمادالدین عصار (معروف به آشفته) که به سمت رییس دفتر شرکت مرکزی در تمام مدت با صمیمیت و علاقه کار می‌کرد.

باید گفت عده زیاد دیگری در این شرکت‌ها چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور با علاقه و ایمان کار می‌کردند و فعالیت شبانه‌روزی داشتند که اکنون من نام اغلب آنها را به یاد ندارم ولی از همه آنها از صمیم قلب سپاسگزار هستم.