سخنان حسن‌آیت در مخالفت با بودجه شهید رجایی

سیدحسن آیت نماینده مجلس شورای اسلامی در سال۱۳۶۰

سید حسن آیت، از دیگر نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی بود که به عنوان منتقد بودجه دولت رجایی به صحبت پرداخت. وی انتقاداتش را با عملکرد وزارت امور خارجه و اینکه سندهای این وزارتخانه دزدیده می‌شود و به اسرائیل برده می‌شود، دنبال می‌کرد. به گفته وی، نداشتن این چنین وزارتخانه‌ای بهتر است تا اینکه برای آن بودجه چهارصدمیلیون تومانی در نظر گرفته شود. بخش‌هایی از انتقادات وی به بودجه ۱۳۶۰ تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود. آیت- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، طرح لایحه بودجه فرصت مناسبی است برای نمایندگان ملت که حق خودشان را که همان حق ملت است و در قانون اساسی مطابق اصل ۷۶ می‌توانند در همه امور تحقیق و تفحص کنند و مطابق اصل ۸۴ می‌توانند درباره همه امور داخلی و خارجی اظهارنظر کنند، اعمال کنند کارهای گذشته دولت را مورد بررسی و حسابرسی قرار بدهند و درخصوص برنامه‌های آینده اظهارنظر کنند و این فایده‌اش این خواهد بود که کار سوال از دولت را هم آسان می‌کند، دیگر هر بار ما ناچار نیستیم به خاطر یک سوال وزیری را به اینجا بیاوریم. یک مرتبه مسائل متعدد مطرح می‌شود و دولت توضیح می‌دهد و رفع ابهام می‌کند و اگر نقصی هست برطرف می‌کند.

رییس- آقایان اجازه بدهید که نمایندگان دولت که تشریف آورده‌اند در مجلس مخصوصا آقای آشنا به حرف‌های نمایندگان توجه کنند که باید پاسخگو باشند.

آیت- البته به شرط این که واقعا همان طوری که آقای هاشمی الان هم تذکر دادند، توجه بشود به مسائل و از کنار مسائل رد نشوند. متاسفانه در دو دوازدهم قبلی بسیاری مسائل را از کنارش رد شدند. حالا بعضی‌هایش پیشنهاد بود و بعضی‌هایش هم مسائل مهم.

نمایندگان محترم یادشان هست که در آن دودوازدهم من سندی را خواندم در مورد شخصی که گفته می‌شود مصحح قرآن آریامهری بوده است و گفتم که ۱۷۸ هزار تومان به او داده شده است بابت اسکناس‌هایی که گفته می‌شود از رده خارج بوده است. روزنامه ضدسانسور انقلاب اسلامی هم تیتر زد در صفحه اولش که آقای علامه نوری سخنان آیت‌ را تکذیب کرد. بعد وقتی که می‌رفتی در صفحه آخر می‌دیدی تایید است. صفحه اول با تیتر درشت تکذیب، صفحه آخر می‌نویسد؛ بله این ۱۷۸ هزار تومان مربوطه به بیمارستان بوده است. خوب این تایید است. به هرحال گرفته شده است و به‌رغم قانون، توضیحی هم که من دادم چون چند مقاله علیه همین سندی که من گفتم روزنامه منتشر کرد و من جمله مصاحبه‌ای با آقای بنی‌صدر که دو دروغ به من نسبت داده بود، یکی این که این بودجه از دفتر رییس جمهوری نیست و بودجه دیگری است و دیگر این که این بودجه سری نیست. من البته در توضیحی که داده بودم و متاسفانه روزنامه چاپ نکرد و حالا انشاءالله توسط دادستانی اگر بشود او را وادار خواهیم کرد که چاپ کند می‌بینیم که این دروغ من در اصل سند است. من به ناچار یک دور دیگر سند را می‌خوانم.

«مبلغ یک میلیون و ۷۸۰ هزار ریال بابت تعویض ۱۷۸ اسکناس ده هزار ریالی فراموش شده برای تعویض در وجه آقای محمد انتظام‌پور نماینده حضرت‌ آیت‌الله علامه نوری از محل اعتبار ماده ۸ سری سال ۱۳۵۹ دفتر ریاست جمهوری و صادر و به حساب هزینه قطعی منظور نمایند.»

رییس دفتر ریاست جمهوری- رضا تقوی

به هر حال از روزنامه انقلاب اسلامی من توقعی ندارم، ولی آن دفعه گفتم دولت بیاید اینجا توضیح بدهد که این چیست؟ الان هم می‌خواهم که توضیح بدهد بودجه‌ای را که شورای انقلاب برای این کار مقرر داشته بوده است صرف تعویض اسکناس‌های چه کسانی شده است؟ البته این از آن ردیف هم نیست و چون الان دیگر وقت نیست، واقعا می‌خواهم مختصر صحبت کنم توضیح نمی‌دهم این را بیایند توضیح بدهند، چون من یک مبلغ ۷۵۰ هزار تومانی شبیه این را شنیده‌ام و سندش را هم دارم، ولی می‌خواهم خود دولت بیاید این مساله را در اینجا ارائه بدهد به هر ترتیب من کوشش می‌کنم که چون بودجه چهار دوازدهم است، وقت را هم به همین مقدار و کمتر، مختصر استفاده کنم، اما بحث درباره بودجه. بودجه را از چند بعد و از چند جهت می‌شود مورد بررسی قرار داد از جهت درآمد و منابع تامین درآمد که مثلا آیا از نفت صلاح است که استفاده کنیم یا مالیات بگیریم؟ مالیات مستقیم بگیریم یا مالیات غیرمستقیم و نظایر اینها؟ از جهت هزینه، اولویت‌ها، برنامه‌ها، چه برنامه‌ای را باید مقدم بر برنامه دیگری داشت؟ ولی مهم‌تر از همه کمتر در مورد آن، در مجلس بحث شد کارکرد و عملکرد وزارتخانه‌ها است. یعنی بودجه‌ای که به وزارتخانه‌ها داده می‌شود برای انجام کارهایی است. به وزارت راه بودجه می‌دهند که راه بسازد و وزارت پست و تلگراف بودجه می‌دهند که نیاز مردم را در این مورد برطرف کند. مثلا تلگراف و تلفن درست کند و نظایر اینها.

در کمیسیون بودجه مسوولان وزارتخانه‌ها که می‌آمدند و ما بودجه را بررسی می‌کردیم مثلا مسوول وزارت کار می‌گوید من این قدر پرسنل دارم این قدر اداره دارم این قدر حقوق دارند. در سال آینده این قدر ترفیع می‌گیرند جمع می‌کنیم این قدر حقوقشان می‌شود، ولی این، قانع‌کننده نیست. از وزارت کار ما یک وظایفی می‌خواهیم که اگر پولی که به او می‌دهیم به اندازه‌اش کار تحویل مردم ندهد و بیشتر از آن، کار تحویل مردم ندهد ضرورت ندارد چنین وزارتخانه‌ای من باب مثال باشد. شنوندگان محترم حتما در نظر دارند که در زمان نظام سابق موقع ورود به هر شهر یک محلی بود که عوارضی از اتومبیل‌ها و از افرادی که از آنجا می‌رفتند، می‌گرفتند بعضی از اینها را من تحقیق کردم، می‌پرسیدیم ماهیانه چقدر حقوق می‌گیرید، می‌گفتند ۸۰ هزار تومان چقدر عوارض می‌گیرید؟ می‌گفتند ۲۰ هزار تومان خوب در اینجا هر عقل سالمی می‌گوید باید این منحل شود. در مورد وزارتخانه‌ها هم همین طور است. در این مجلس باید عملکرد و کار کردنشان بررسی بشود که مثلا در سال گذشته چقدر کار کرده‌اند و امسال چقدر بودجه‌ می‌خواهند؟ اگر معلوم شد که کارشان از بودجه کمتر است بودجه‌شان را به همان میزان باید کم کرد، مهم‌ترین کار دولت و همه وزارتخانه‌ها این است که از نظام جمهوری اسلامی حفاظت و حمایت کنند و تداوم انقلاب را تضمین کنند. در رابطه با این موضوع ما چند نوع وزارتخانه داریم:

یک نوع وزارتخانه‌هایی مثل وزارتخانه‌های راه و پست و تلگراف و نیرو که کارشان عمده رفاهی است و غیرمستقیم به نگهبانی از انقلاب مربوط می‌شود. یک نوع وزارتخانه است که مستقیما دفاع از انقلاب به عهده آنها است. مثلا وزارت دفاع کارش جلوگیری از دشمن خارجی است. وزارت ارشاد کارش مقابله با تبلیغات دشمن و تفهیم ایدئولوژی اسلامی و خط صحیح سیاسی است. مستقیما کارش دفاع و پیشبرد انقلاب است. همین طور وزارت دادگستری که شهربانی و ژاندارمری که جزو ضابطان او حساب می‌شوند، کارشان مقابله با ضدانقلاب و ایجاد امنیت است و مهم‌تر از همه کل دولت، مهم‌ترین وظیفه‌اش دفاع از انقلاب است و مبارزه با ضد انقلاب من در اینجا همان طور که بارها هم اعلام کرده‌ام صریحا اعلام می‌کنم که یک توطئه وسیع در ابعاد مختلف الان علیه جمهوری اسلامی در جریان است و به اوج خودش رسیده است، در زمینه مالی، در زمینه تبلیغاتی.

خلخالی- آقای هاشمی به آقای آیت تذکر بدهید، مربوط به بودجه صحبت کنند.

آیت- مجلس رییس دارد آقای خلخالی و مربوط هم هست و نامربوط‌تر از صحبت‌های شما نیست.

رییس- کاملا در موضوع است، ایشان دارند می‌گویند مصرف بودجه چه چیزهایی است آقایان دیگر نزدیک‌تر از ایشان به موضوع نبودند. آقای آیت بفرمایید.

آیت- این توطئه وسیع که این قدر مهم است بعد انشاءالله از مجلس در یک فرصت مناسب وقت می‌خواهم که چند ساعتی در این مورد صحبت کنم و حاضرم در هر محکمه و در هر دادگاهی هم ثابت کنم کسانی که امروز دم از رفراندوم و دم از بن‌بست می‌زنند در این توطئه شریک هستند و دولت فردا نمی‌تواند بگوید که نمی‌دانم بانک مرکزی از من جدا بود، فلان قسمت از من جدا بود. دولت یک واحد است، مجلس هست، رهبری هم هست و دادگستری هم هست و دولت باید این مساله را صریحا عنوان کند و ضدانقلاب را معرفی بکند و با او مقابله بکند. این توطئه قبل از استقرار نظام جمهوری اسلامی در خارج و داخل بود بعد در آن پیش‌‌نویس متبلور شد بعد در انحلال مجلس خبرگان متبلور شد و همین طور که امروز آخرین مراحل خودش را دارد، طی می‌کند و حتی پس از آن نطق کوبنده امام باز دیروز بیانیه‌هایی در شهر منتشر شده است و بحث از رفراندوم و سایر چیزها است، این مطالب را در مورد دادگستری که رسیدیم، باز اشاره‌ای خواهم کرد.

حجتی کرمانی- خود این صحبت‌ها هم بخشی از همان توطئه‌ها است.

رییس- آقای حجتی، بی‌نظمی نکنید.

آیت- دولت دست کم از آن دولت (البته از جهت دفاع) از کشور صهیونیستی اسرائیل نباید داشته باشد، اسرائیل آیشمن را رفت در آرژانتین دستگیر کرد و آورد در اسرائیل محاکمه کرد و اعدام کرد، ولی شما می‌بینید ضدانقلاب شاپور بختیار، ونزیه ومدنی و دیگران با خیال راحت در پاریس توطئه می‌کنند، عواملشان هم در اینجا هست، ولی متاسفانه هیچ اقدامی نمی‌شود، بحث من عمدتا درباره عملکرد کل دولت در این مورد وزارتخانه‌های به خصوصی است که گفتم مستقیما با این مساله سروکار دارند. این وزارتخانه‌ها را به طور مختصر یکی‌یکی بررسی می‌کنم.

یکی وزارت خارجه است که دوستان دیگر نماینده هم در اینجا اشاره کردند. یکی از مهمترین وزارتخانه‌های ما است باید مظهر نظام جمهوری اسلامی در خارج باشد، ‌نظام جمهوری اسلامی را در خارج معرفی کند به تبلیغات ناروا جواب بدهد، بودجه این وزارتخانه ۳۸۲ میلیون تومان است. من به تومان هم می‌گویم به میلیارد نمی‌گویم که رقم را خیلی بالا ببریم چون یکی از فنون تبلیغاتی که بعضی از دوستان اشاره کردند بعضی چیزها را به ریال می‌گفتند، بعضی چیزها را به تومان می‌گفتند. خوب ریال خیلی گنده است و تومان خیلی کوچک، ما همه کوشش می‌کنیم تا به تومان بگوییم این علاوه بر پولی است که ما خرج سازمان‌های بین‌المللی می‌کنیم. من می‌خواهم ببینم حاصل این تا حالا چه بوده است؟ قبل از انقلاب مهمترین وزارتخانه، وزارت خارجه بوده و همیشه این وزارتخانه وزرایش از عمال لندن و آمریکا بوده‌اند. چهره‌هایی مثل امثال عباس آرام، اردشیر زاهدی و حتی می‌بینیم باقر کاظمی، هم وزیر خارجه رضاخان است و هم وزیر خارجه مصدق است بعد از انقلاب هم متاسفانه ما می‌بینیم که اولین وزیر خارجه مصدق است بعد از انقلاب هم متاسفانه ما می‌بینیم که اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی کسی است که به اقرار روزنامه خودشان یک وقت جام به سلامتی پیشه‌وری می‌نوشد بنابر عکس‌هایی که هست و موجود است، گاهی در تشییع جنازه رضاخان شرکت می‌کند و الان هم در این موقعیت حساس دبیرکل جبهه ملی، صریحا اعلامیه منتشر می‌کند و به امام و انقلاب و به همه چیز توهین می‌کنند که این را در قسمت وزارت دادگستری بیشتر بررسی خواهیم کرد. من می‌خواهم ببینم این وزارت خارجه و آن وزرایش، درمورد معرفی انقلاب ایران در دنیا چه کار کرده‌اند؟ آن نامه کذایی کارتر به امام موضوعش چه بوده است؟ آیا قلابی بود؟ آیا خود وزارتخانه این را درست کرده بود که اسراری دارد بعدها خواهم گفت، آن نامه ادوارد کندی چه بود؟ آن مساله قطع ارتباط با مصر که ملت و تمام مسلمین می‌خواستند و بعد ناچار شدند فقط به دستور امام انجام بدهند موضوع آن چه بوده است؟ این اسنادی که اخیرا دزدیده شده و اخیرا نیست مطابق ورقه‌ای که من در اینجا دارم و این دو نفر هم نیستند که خیلی هستندو یک سال قبل هم به من این مساله را اطلاع داده‌اند این دزدی اسناد چیست؟ اینجا توضیح می‌دهم که آن اسناد از مدت‌ها قبل از وزارتخانه‌های مختلف دزدیده می‌شده و در چند جهت بوده است.

یکی از جهاتش هم دزدیدن سوابق کسانی است که خودشان را جزو انقلابیون جا زده‌اند کسانی که در موسسه علوم اجتماعی، با دکتر راسخ و احسان نراقی همکاری می‌کردند و همکاری آنها مشخص است و به اسرائیل رفته بودند که اسنادش را هم به جای خودش ارائه می‌دهم، این افراد این اسناد را برمی‌داشتند و بسیاری از اسناد شبه اینها را، از روی پرونده‌هایشان، ما چهارصد میلیون و خرده‌ای خرج وزارت خارجه می‌کنیم که این طور بشود؟ عملکرد وزارت خارجه باید این طور باشد؟ این چنین وزارت خارجه‌ای را من معتقدم بودجه‌اش را تصویب نکنید منحل بکنیم، نداشته باشیم بهتر است که چنین وزارتخانه‌ای داشته باشیم، حالا بحث از این نمی‌کنم که در مورد نهضت‌های آزادیخواه جهانی چه کار کرده‌اند؟ و وزارت خارجه در وزارت خارجه تشکیل داده‌اند. اینجا دو سند جزئی را من برای شما می‌خوانم.

وزارت امور خارجه- اداره گذرنامه، خواهشمند است دستور فرمایید جهت جناب آقای دکتر منصور فرهنگ و آقای احمد تاجیک مشاوران ریاست جمهوری که برای انجام ماموریتی عازم کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان غربی، اتریش و سوئد هستند گذرنامه سیاسی صادر و روادید لازم را تهیه فرمایند فیش پرداخت مبلغ ۴۰ هزار ریال عوارض خروج و چهار قطعه عکس و رونوشت شناسنامه مشارالیهم پیوست می‌باشد. رییس دفتر ریاست جمهوری- رضا تقوی

خوشمزه‌تر از آن این است:

اداره محترم امور مالی، (تاریخ‌هایش را هم همه توجه کنید چون ۱۴ اسفند دیدید که دو نفر را آوردند و گفتند، هان اینها اینجا هستند در صورتی که می‌گویند ما شما را به خارج فرستاده‌ایم، حالا تاریخ اینها را هم توجه کنید، اولی ۲/۱۰/۵۹ است دومی ۲۹/۱۱/۵۹ یعنی ۲۹ روز پس از استقرار آقای ریگان در کاخ سفید است) خواهشمند است نامه‌ای بدین مضمون به بانک مرکزی ایران ارسال فرمایید، توجه داشته باشید (البته بالای نامه نوشته است «آتی» که دو خط هم زیر کلمه «آنی» کشیده است) که این نامه باید در اولین ساعات بامداد امروز برای ملاحظه آقای مسعود بامداد طبقه چهارم اتاق شماره ۴۲۴ ارسال شود تا در تسریع صدور ارز مورد نیاز آقای دکتر منصور فرهنگ اقدام لازم را به عمل آورد.