شروع محاصره اقتصادی ایران

۱۹۵۱ م/ ۱۳۲۹ ش

ترور رزم‌آرا در مسجد شاه توسط خلیل طهماسبی از فدائیان اسلام (۱۶ اسفند/ مارس)= تعقیب قانون ملی شدن صنعت نفت در مجلس ارائه تصمیم کمیسیون نفت مبنی بر ملی شدن صنعت نفت به مجلس شورا (۱۷ اسفند) و تصویب آن در مجلس شورا (۲۴اسفند) و سنا (۲۹اسفند)= کمیسیون مامور تهیه طرح قانونی طرز اجرای ملی شدن صنعت نفت (قانون خلع ید) گردید.

کابینه حسین علاء (۲۱اسفند/ مارس)

تصمیم شرکت نفت جنوب به کاهش ۳۰درصد فوق‌العاده حقوق کارگران (۲۵ اسفند)= اعتصابات در جنوب.

اعلان حکومت نظامی در تهران و حومه (۲۹اسفند) به دنبال قتل رزم‌آرا (۱۶اسفند) و دکتر عبدالحمید زنگنه رییس دانشکده حقوق (۲۸ اسفند)- اعلان حکومت نظامی در خوزستان. (۴فروردین ۱۳۳۰)

۱۹۵۱ م/ ۱۳۳۰ ش

لغو حکومت نظامی در تهران و حومه (۱۸ فروردین)

پایان اعتصابات جنوب با پرداخت ۳۰درصد دستمزد کارگران توسط شرکت نفت جنوب. (۵ اردیبهشت)

۱۹۵۱ م/ ۱۳۳۰ ش

استعفای علاء (۶ اردیبهشت)=اعلام نخست‌وزیری دکترمحمد مصدق (۷اردیبهشت/ آوریل)

تصویب قانون خلع ید در مجلس شورا (۷ اردیبهشت) و سنا (۱۰اردیبهشت) و توشیح آن توسط شاه. (تهیه قانون در ۵ اردیبهشت توسط کمیسیون نفت به پایان رسید)

معرفی اعضای کابینه به مجلس شورا توسط مصدق.

(۱۲ اردیبهشت)

متحصن شدن مصدق در مجلس به علت نداشتن تامین جانی. (۲۲اردیبهشت)

تعیین هیات‌مدیره موقت شرکت نفت (خرداد)= خلع ید از شرکت نفت انگلیس و ایران. (۲۹خرداد)

شکایت انگلیس از ایران به دیوان داوری لاهه (۴خرداد)= ایران دادگاه لاهه را صالح برای رسیدگی به این دعوا ندانست، زیرا دعوا را بین یک دولت و یک شرکت تجارتی می‌دانست و نه بین دو دولت.

ورود اورل هریمن مشاور مخصوص ترومن رییس‌جمهور آمریکا برای میانجی‌گری (۲۳تیر)= اول شهریور بدون نتیجه‌ای تهران را ترک کرد.

۱ - اعلام تظاهرات توسط حزب توده برای یادبود شهدای ۲۵تیر ۱۳۲۵ خوزستان (۲۳تیر) = کشته شدن چند تن توسط ارتش و شهربانی. (۲۳تیر)

حمله شدید حزب توده به مصدق و جبهه ملی و آنها را عامل آمریکا خواندن+ برکناری سرلشگر بقایی، رییس شهربانی منتخب شاه، توسط مصدق (۲۷تیر) (وی مسوول حادثه ۲۳تیر بود، اما دادگاه بعدها وی را تبرئه کرد)+ استعفای وزیر کشور سرلشگر زاهدی.

شکایت انگلیس به شورای امنیت مبنی بر اینکه ایران با قبول نکردن تصمیمات دادگاه لاهه صلح بین‌المللی را به خطر انداخته است (مهر)= رسیدگی شورای امنیت و دفاع از ادعای ایران توسط مصدق (مهر)= شورای امنیت رای به مسکوت ماندن موضوع تا اعلام نتیجه دیوان لاهه در مورد صلاحیت خود داد.

محاصره اقتصادی ایران توسط انگلیس+ توقیف پول‌های ایران در بانک‌های انگلیسی+ توقیف نفت‌کش‌های حامل نفت ایران توسط ناوگان دریایی انگلیس+ عدم خرید نفت ایران توسط دول و کمپانی‌های خارجی حتی با ۵۰درصد تخفیف.

۱۳۳۰ش

- تعطیلی کنسولگری‌های انگلیس و شعب شورای فرهنگی بریتانیا در ایران.

۱۳۷۲ ق/۱۹۵۲م/۱۳۳۱ ش

- گشایش هفدهمین دوره مجلس شورای ملی (۷اردیبهشت /۲۶آوریل) و آماده شدن برای کار. (۱۴تیر)

۱۹۵۲م/۱۳۳۱ش

- مسافرت مصدق در راس هیاتی به لاهه برای اثبات عدم صلاحیت دادگاه و دخالت انگلیس در امور داخلی ایران (۷خرداد) (دادگاه در ۳۰تیر ۱۳۳۱ رای به عدم صلاحیت خود داد)

- تقدیم استعفای کابینه توسط مصدق به شاه با شروع رسمی کار مجلس هفدهم (۱۵تیر/۶ژوئن) رای تمایل مجلس هفدهم به وی دو روز بعداز صدور فرمان نخست وزیر وی. (۱۹تیر)

- استعفای مصدق به سبب رد تقاضای وی مبنی بر واگذاری اختیارات کامل به مدت ۶ماه به پست وزارت جنگ به وی که تا این زمان از طرف شاه تعیین می‌شد (۲۵تیر/ ژوئیه) اعلام نخست‌وزیری قوام (۲۶تیر)

- بروز اغتشاش در تهران و شهرستان‌ها. (آبادان، کرمانشاه، رشت...)

۱۹۵۲م/۱۳۳۱ش

- قیام ۳۰تیر: زد وخورد خونین در تهران، استعفای قوام و بازگشت نیروی‌های نظامی به پادگان‌ها (۳۰تیر) ( در همین روز نیز دیوان داوری لاهه رای بر عدم صلاحیت خود برای رسیدگی به موضوع نفت داد)

- کابینه دوم مصدق (۳۱تیر/۲۷ژوئیه): وی در این کابینه علاوه بر پست نخست‌وزیری پست وزارت جنگ را که به «وزارت دفاع ملی» تغییر نام داده بود، نیز عهده‌دار شد.

- تقدیم (۹مرداد) و تصویب (۱۲مرداد) لایحه اختیارات توسط مجلسین مبنی بر اجرای هر قانونی که از طرف دولت تهیه شود به مدت شش ماه به عنوان آزمایش و تقدیم آن برای تصویب نهایی به مجلس پس از شش ماه.

- آیت الله کاشانی به ریاست مجلس رسید. (۱۵مرداد)