گروه تاریخ‌اقتصاد- هنگامی که فهرست بنگاه‌های قدیمی و مدرن دنیا را در اینترنت - به عنوان دم دست‌ترین منبع آگاهی به گذشته و اکنون! - جست‌وجو می‌کنیم با صدها شرکت رو به می‌شویم که عمری بیش از چند صد سال دارند. بنا به گزارش موسسه تحقیقاتی «shoko» در توکیو حدود ۲۰ هزار شرکت در این کشور سابقه فعالیت بیش از یکصد سال دارند. این شرکت‌ها اغلب از آغاز خصوصی بوده‌اند و شاید یکی از دلایل ماندگاری شان نیز همین بوده، اینکه در تند باد تغییر و تبدیل دولت‌ها آسیب ندیده‌اند یا حداقل حذف و ناپدید نشده‌اند. در اینجا به چند نمونه از شرکت‌های ماندگار اروپایی نگاهی می‌اندازیم:

کارخانه اسلحه سازی برتا، ۱۵۲۶

کارخانه اسلحه‌سازی برتا یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های دنیا به شمار می‌آید. شخصی به نام بارتالومئو برتای اسلحه‌ساز اهل ونیز که اسلحه‌ساز شهر و استان خود بود برای ارتش منطقه کار می‌کرد، او این کارخانه را تقریبا ۵۰۰ سال قبل یعنی در سال ۱۵۲۶ بنیان‌گذاری کرد.

اسناد مربوط به صورتحساب‌های این کارخانه هنوز هم در آرشیو آن موجود است و مالکیت آن هم در طول این ۵۰۰ سال در دست خانواده برتا بوده است؛ حدود ۱۵ نسل از این خانواده کماکان میراث دار مایملک جد خود بوده‌اند!

این کارخانه اسلحه سازی روزانه ۱۵۰۰ اسلحه می‌سازد و تقریبا کل نیاز اسلحه‌های قابل حمل را تامین می‌کند و ۷۵ درصد محصولاتش نیز به ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌شود.

کارخانه فیسکارز، ۱۶۴۹

کارخانه فیسکارز، از تولیدکنندگان مشهور لوازم آشپزخانه، چاقو و قیچی محسوب می‌شود. این کارخانه ابتدا کار خود را با تولید آهن‌آلات در فنلاند آغاز کرد. این شرکت در تاریخ ۳۶۰ ساله خود فعالیت‌های مختلفی چون تولید ابزارآلات کشاورزی، موتورهای بخار و سایر ابزارآلات کشاورزی را در کارنامه‌اش دارد. رنگ معروف نارنجی فیسکارز، به طور رسمی در سال ۲۰۰۳ در فنلاند و در سال ۲۰۰۷ در آمریکا به ثبت رسید.

کارخانه رویال دلفت، ۱۶۵۳

در سال ۱۶۵۳ دیوید آنتونیز، نخستین کارخانه از مجموع ۳۲ کارخانه (تعداد دقیقی از کارخانه‌ها مشخص نیست) سازنده کوزه‌های سفالی را در هلند تاسیس کرد؛ اما تا پایان قرن نوزدهم دیگر اثری از آنها باقی نماند.در سال ۱۸۷۶، جوست توفت که یک مهندس بود تنها کارخانه باقیمانده از این مجموعه کارخانه‌ها را به قصد احیای ساخت این کوزه‌ها که با دست نقاشی شده بودند، خرید.وی با پی بردن به این موضوع که مردم دیگر اعتمادی به آن کوزه‌های سفالی شکننده سنتی ندارند، متوجه شد که باید تکنیک‌ها و فنون کاری خود را تغییر دهد.نتیجه این تغییرات، بازاریابی و شهرت جهانی این محصولات بود.

روزنامه لندن گازته، ۱۶۶۵

لندن گازته، قدیمی‌ترین روزنامه انگلیسی و قدیمی‌ترین روزنامه دربریتانیاست که هنوز هم چاپ می‌شود. اولین شماره از این روزنامه در هفتم نوامبر ۱۶۶۵ منتشر شد. در قرن هجدهم شماری از معروف ترین نویسندگان بریتانیا در این روزنامه مطلب می‌نوشتند، از جمله، توماس هاردی که بخشی از شاهکارش «تس دورویله» را از طریق این روزنامه منتشر کرد.

«سوریگز ریکز» بانک

از «سوریگز ریکز» به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک مرکزی جهان نام برده می‌شود. موسس این بانک، جان پالمستراچ است که آن را در سال ۱۶۶۵ بنا نهاد.

شرکت لوید لندن، ۱۶۸۸

این شرکت کار خود را از قهوه‌خانه ادوارد لوید در سال ۱۶۸۸ آغاز کرد؛ اما شرکت لوید پیشگام کسب‌وکار بیمه بوده است.