نهم مهرماه 1286 اعتصاب کارکنان وزارت امور خارجه به نتیجه رسید و میرزا جواد خان سعدالدوله از سمت وزیر امور خارجه برکنار و این سمت به علاءالسلطنه داده شد. سعدالدوله کمتر از یک ماه وزیر امور خارجه بود و درگیری کارکنان این وزارتخانه با او از همان هفته اول آغاز شده بود. این نخستین اعتصاب کارمندان است که در تاریخ اداری ایران ضبط شده است.

بنیانگذار صنایع ریخته‌گری و فرو آلیاژ ایران
نهم مهرماه زادروز «علی اصغر حاجی بابا» بنیادگذار صنایع ریخته گری و فروآلیاژ ایران است که در سال 1310 در تهران به دنیا آمد.
حاجی بابا که یکی از بازرگانان مهم آهن بود در سال ۱۳۴۲ شرکت «پارس متال» را به امید این که وطن به سوی صنعتی شدن گام بردارد تاسیس کرد و سپس در سال ۱۳۴۸ به تاسیس شرکت «شوفاژ کار ایران» همت گماشت. چون کارشناس مدیریت صنایع بود و در این رشته‌ها مهارت بسیار به دست آورده بود در اسفندماه سال ۱۳۵۷ (اندکی پس از پیروزی انقلاب) او را به سمت عضو هیات‌مدیره کمپانی ایران ناسیونال انتخاب کردند.

رسیدگی به شکایت دولت انگلیس در ایران
شورای امنیت سازمان ملل اول اکتبر سال 1951 برای رسیدگی به شکایت دولت انگلستان از ایران یک جلسه مقدماتی تشکیل داد و تصمیم گرفت رسیدگی به این شکایت را انجام دهد. دولت ایران رسیدگی به این شکایت را خارج از وظایف شورا می‌دانست. دکتر مصدق پس از اطلاع از این تصمیم شورا اعلام کرد که به نیویورک خواهد رفت و شخصا از حق ایران دفاع خواهد کرد و چند روز بعد عازم آمریکا شد و هفتم اکتبر هنگام ورود به نیویورک مورد استقبال کم نظیر مقامات و مردم این شهر قرار گرفت و سه روز بعد در جلسه شورای امنیت حضور یافت.

سران نازی به مرگ محکوم شدند
یک روز پس از جنایتکار جنگی شناخته شدن ۲۲تن از سران آلمان نازی، اول اکتبر ۱۹۴۶ محکمه نظامی مربوط که در نورنبرگ Nuremberg تشکیل جلسه داده بود ۹ تن از آنان را به مرگ محکوم ساخت. محکومان به مرگ ۱۶ اکتبر (۱۵ روز بعد) به دار آویخته شدند، تنها هرمان گورینگ _ مرد شماره دو آلمان نازی پس از هیتلر - پیش از اعدام شدن، در سلول زندان خودکشی کرد. تریبونال نظامی حکم خود را در باره گورینگ با لحنی سخت انشا کرده بود و او را جنگ طلب شماره دو (پس از هیتلر) و عامل قلع و قمع یهودیان خوانده بود.

درگذشت ارسطو


ارسطو؛ فیلسوف، آموزگار و دانشمند بزرگ یونان باستان که افکار و روش‌های او بیش از سایر فلاسفه دوران کلاسیک در جهان نفوذ داشته است اول اکتبر در سال ۳۲۲ پیش از میلاد درگذشت. وی ۶۲ سال عمر کرد. افلاطون او را که شاگردش بود، مغز آکادمی و بزرگ‌ترین کتابخوان لقب داده بود. ارسطو به سال ۳۳۴ پیش از میلاد مدرسه «لیسیوم» را در آتن تاسیس کرد. پس از مرگ شاگردش اسکندر، آتنی‌ها او را به همان اتهام سقراط که بی‌اعتنایی به خدایان آنان بود به مرگ محکوم کردند که به شهر چالسیس گریخت. وی در شمال یونان - منطقه‌ای که اینک مقدونیه یونان نامیده می‌شود به دنیا آمده بود و آتنی نبود که بشود استردادش را تقاضا کرد. ارسطو یک سال بعد از این رویداد (فرار) درگذشت.

رفع نگرانی در زمان جنگ
دولت شوروی به منظور رفع نگرانی ایران که با آغاز جنگ جهانی دوم نسبت به ادامه مبادلات بازرگانی خود با آلمان به سبب تسلط انگلستان بر راه‌های دریایی خلیج‌فارس دچار تردید شده بود اول اکتبر 1939 اعلام کرد که اجازه می‌دهد این مبادلات از راه‌های زمینی شوروی انجام شود. در این زمینه میان تهران و مسکو قراردادی هم به امضا رسید.

دیدار رییس دیپلماسی شوروی
از زندان مرکزی تهران!
کارا خان (قره خان) کمیسر امور خارجی (وزیر امور خارجه) شوروی نهم مهرماه 1312 (1933) در سومین روز دیدار رسمی‌اش از تهران از زندان قصر دیدن کرد! در تهران از رییس دیپلماسی بلشویک‌ها استقبالی شایان و بی سابقه به عمل آمد که نشانه آغاز فرار رضاشاه از سلطه انگلستان تلقی شده است.

پیمان عدم تجاوز ایران و شوروی
اول اکتبر سال ۱۹۲۷میلادی میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (دولت مسکو) یک پیمان عدم تجاوز امضا شد. سران مسکو کوشش داشتند تا از نفوذ انگلستان در ایران بکاهند و امضای این پیمان در راستای این هدف و رفع نگرانی از ایران بود. مقام‌های انگلیسی که قبلا دولت ایران را از روسیه در بیم و نگرانی نگه‌داشته بودند، در دوران سلطنت رضاشاه (پهلوی یکم) نیز اورا از شوروی می‌ترسانیدند و با دادن اطلاعات نادرست مبنی بر قصد تصرف ایران از سوی دولت مسکو، دست به سوءاستفاده می‌زدند. مسکو قراردادهای مشابهی هم با افغانستان و ترکیه امضا کرد تا مانع از فتنه‌گری انگلستان شود.