کتاب نما - ۱۷ بهمن ۹۱

میراث طهران؛ گنجینه بناهای ناشناخته

گروه تاریخ اقتصاد - جلد دوم مجموعه «از طهران تا تهران» با عنوان «میراث طهران؛ گنجینه بناهای ناشناخته» اثر حمیدرضا نوروزی‌طلب منتشر شد. این کتاب دو زبانه، مجموعه‌ای از عکس و اطلاعات بناهای به‌جای مانده از دوره‌های تاریخی تهران را دربرمی‌گیرد. نوروزی‌طلب درباره مجموعه کتاب‌های «از طهران تا تهران» می‌گوید: این کتاب مجموعه دایره‌المعارف مصور فرهنگی تاریخی شهر تهران به دو زبان فارسی و انگلیسی است که تاکنون دو جلد آن منتشر شده و جلد سوم آن نیز تا پایان سال‌جاری به چاپ خواهد رسید.

به گفته مولف کتاب مذکور، کار آماده‌سازی این مجموعه از حدود ۱۵ سال پیش آغاز شد و برای این مجموعه ۱۸ تا ۲۰ جلد پیش‌بینی کردیم. طولانی شدن مدت این پروژه به‌دلیل زمانی بود که برای عکاسی از بناهای تاریخی و گاه در حال تخریب صرف شد. خوشبختانه بخش بسیاری از این بناها عکاسی شده و در حال گردآوری متن برای افزودن به تصاویر هستیم.

نوروزی‌طلب توضیح داد: میراث طهران؛ گنجینه بناهای ناشناخته» با قدیمی‌ترین اثر موجود در تهران آغاز شده که «کلیسای طاووس (بارتولیمئوس مقدس)» نام دارد. دیگر آثاری که در این کتاب به آنها پرداخته شده، «کلیسای گئورک مقدس»، «باغ و عمارت نگارستان»، «خانه قوام‌الدوله»، «خانه امام جمعه»، «کاروانسرای خانات»، «سفارتخانه انگلیس»، «کاخ سلطنت‌آباد»، «باغ و عمارت فردوس»، «باغ و عمارت بهارستان» و «کاخ فرمانیه (اقامتگاه ایتالیا)» نام دارند.

این پژوهشگر تاکید کرد: کتاب با مقدمه‌ای از سید عبدالله انوار، پیشکسوت نسخه‌شناسی ایران و یادداشتی از اسکندر مختاری، نویسنده و کارشناس مرمت میراث فرهنگی، درباره تاریخچه تهران آغاز شده و اطلاعاتی درباره گذشته این شهر و چگونگی ساخت آثار آن به مخاطب می‌دهد.

چاپ نخست از جلد دوم «از طهران تا تهران» با عنوان «میراث طهران؛ گنجینه بناهای ناشناخته» در ۲۴۲ صفحه، شمارگان سه‌هزار نسخه و بهای ۹۵ هزار تومان از سوی انتشارات یساولی راهی بازار کتاب شده است.

«تاریخ فرهنگی یزد» در روزگار صفویه

«تاریخ فرهنگی یزد» به‌قلم محمدرضا ابوئی‌مهریزی منتشر شد. این کتاب علاوه بر شرح تاریخ و جغرافیای یزد در دوره صفوی، به پنج ادیب این منطقه در دو دوره شاه عباس دوم و شاه سلیمان صفوی پرداخته است.

محمدرضا ابوئی‌مهریزی درباره این کتاب گفت: کتاب «تاریخ فرهنگی یزد (در روزگار شاه عباس ثانی و شاه سلیمان صفوی)» به جریان‌های فرهنگی و ادبی ولایت یزد در نیمه دوم قرن یازدهم هجری قمری می‌پردازد که در آثارشان به تذکره‌نویسی و تاریخ‌نگاری محلی همت گماشته‌اند.

این کتاب در سه بخش «زمینه‌های تاریخی یزد در عصر صفوی»، «جغرافیای تاریخی یزد در عصر صفوی» و «ادیبان یزد در عصر صفوی» مسائل سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ هجری قمری (حکومت دو شاه صفوی، شاه عباس دوم و شاه سلیمان صفوی) را بررسی می‌کند.

کتاب «تاریخ فرهنگی یزد (در روزگار شاه عباس ثانی و شاه سلیمان صفوی)» در ۴۳۱ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و بهای ۹ هزار تومان از سوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر شده است.