انصاری در ادامه خاطرات خود از عمران خوزستان به مساله برق در این استان اشاره می‌کند و اینکه قرار بود این منطقه مثل دره تنسی آمریکا شود.

روز بعد از تاسیسات برق اهواز که به مدیریت کارشناسان شرکت عمران و منابع اداره می‌شد بازدید به‌عمل آمد. در‌این جا گفته شد که درگذشته تاسیسات برق اهواز توسط یک شرکت خصوصی با امکانات بسیار محدود اداره می‌شده و ظرفیت تولید آن کمتر از‌هزار کیلو وات بوده است که فقط می‌توانسته تعدادی از خیابان‌های شهر و بعضی منازل را روشن کند. ولی با توجه به‌این که قبل از رسیدن برق سد دز به شهر اهواز لازم بوده است که شبکه برق شهر را تکمیل و تشکیلات مربوطه را آماده سازند، لذا طرح کاملی از نظر تامین برق تمام منطقه اهواز، از جمله تامین برق شبکه روشنایی شهر وبرق کلیه منازل با در نظر گرفتن تمام احتیاجات، برق کارخانجات و کارگاه‌ها و بیمارستان‌ها و سایر موسسات، پیش‌بینی شده و کارکنان آموزش لازم را دیده‌اند. رشد تشکیلاتی به‌نحوی است که در موقع رسیدن برق سددز واحدهای مربوطه آمادگی کامل خواهند داشت که کلیه احتیاجات متقاضیان را فورا تامین کنند. در ضمن، چون شرکت ملی نفت بیش از نیازمندی‌های خود برق دارد، شرکت عمران و منابع، طبق قرارداد مخصوصی، از شرکت نفت برق خریداری و با خط فشار قوی از آبادان به اهواز منتقل می‌کند. ‌این خود موجب آمادگی بیشتر تشکیلات برق شهر اهواز شده و در نتیجه، همزمان با تولید برق سددز، ‌این شهر آمادگی کامل برای توزیع برق در یک شبکه وسیع تری خواهد داشت. و بعدا، برق تولیدی سددز در جهت عکس، از اهواز به آبادان منتقل خواهد شد.

در‌این جا با مهندس یمین افشار که از کارشناسان برجسته‌ایران بود آشنا شدم. او قبلا سمت معاونت برق تهران را داشت و در آن زمان در شرکت عمران و منابع کار می‌کرد. (ایشان در سال‌های بعد به سمت ریاست سازمان برق‌ایران و استانداری استان بنادر منصوب شدند). مهندس یمین افشار توضیح داد که در تنظیم تشکیلات برق اهواز تمام اصولی که در تشکیلات برق‌های منطقه‌ای دره تنسی آمریکا مورد اجرا قرار گرفته رعایت شده است. برای اولین بار درایران روش تعیین تعرفه مصرف برق براساس جدیدی استوار گردیده که سازمان تامین‌کننده برق بتواند با رعایت اصول اقتصادی کلیه احتیاجات مصرف‌کنندگان را در هر ردیفی که باشند، اعم از برق منازل یا برق کارخانجات و روشنایی خیابان‌ها، با ولتاژ ثابت در تمام ۲۴ ساعت و در تمام روزهای سال، تامین کند. برای رسیدن به‌این هدف، اصولی را باید رعایت کرد که مهمترین آن اصل عدم تبعیض است.‌این اصل در مقررات‌این تشکیلات پیش‌بینی شده، به‌این معنی که کلیه مصرف کنندگان در مقابل اداره برق یکسان هستند و همگی باید طبق قراری که در ابتدا قبول می‌کنند هر ماه بهای برق مصرفی خود را بپردازند. او اضافه کرد که شاید‌این موضوع در ابتدای امر ساده به نظر بیاید، ولی با کمال تاسف یکی از دلایل ورشکست شدن شرکت‌های تامین کننده برق در ایران ‌این است که سازمان‌های دولتی و اشخاص متنفذ، اعم از دولتی و خصوصی، به تناسب زور و قدرتشان از پرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌های برق خودداری می‌کنند و به همین جهت موسسات تامین کننده برق را به ورشکستگی می‌کشانند. در ابتدای امر که شرکت برق اهواز تشکیل شد، در جلسه اول هیات مدیره، کارشناس آمریکایی که مسوول به وجود آوردن‌این تشکیلات بود از هیات مدیره خواست که اولین تصویب‌نامه هیات مدیره تصویب اصل عدم تبعیض باشد. اعضای هیات مدیره بالاتفاق اظهار داشتند که‌ این موضوع از واضحات است و احتیاجی به تصویب هیات مدیره ندارد، ولی با اصرار کارشناس مزبور اصل عدم تبعیض تصویب شد. پس از مدتی بعضی از موسسات، از جمله ارتش و دادگستری، صورت حساب خود را در آخر ماه نپرداختند و اداره برق در صدد قطع برق آن‌ها برآمد و بلوایی برپا شد. هیات مدیره به اداره برق فشار آوردند که از قطع برق آن موسسات جلوگیری شود، ولی مسوول اداره برق، که همان آمریکایی بود، پافشاری کرد که بنا به تصویب هیات مدیره نباید تبعیض صورت گیرد. بالاخره کار به مقامات بالا کشید و از مرکز به ارتش و دادگستری دستور داده شد که بدهی خودرا بپردازند و از آن زمان به بعد دیگر کسی جرات نکرد پول برق را نپردازد. به همین جهت تشکیلات برق اهواز اولین موسسه برق در ‌ایران است که از‌این بابت حساب و کتاب منظمی‌دارد.