سال ۱۲۸۹- مساله استقراض از بانک شاهنشاهی با واکنش نمایندگان اقلیت مجلس شورای ملی روبه‌رو شد. سال ۱۲۹۰- سیل روحانیون و علمای نجف، کربلا و سامره به سوی ایران سرازیر شد و عده زیادی از علما وارد کرمانشاه شدند.

سال ۱۲۹۳- دوره سوم مجلس شورای ملی توسط احمدشاه قاجار افتتاح شد. شاه مجددا در نطق افتتاحیه خود بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی را اعلام کرد. تعداد نمایندگان در این دوره ۱۱۷ نفر بود و حاج عباسقلی سهم‌الملک به ریاست سنی مجلس انتخاب شد.

سال ۱۲۹۳- در انتخابات هیات رییسه مجلس شورای ملی میرزاحسن خان موتمن‌الملک به ریاست موقتی مجلس انتخاب شد. همچنین محمدصادق خان سردار معتمد و صادق منتصر‌السلطان به عنوان نواب رییس برگزیده شدند.

سال ۱۲۹۹- به دستور احمدشاه مجلس مشاوره عالی با شرکت رجال سیاسی، وزرا، منتخبی از نمایندگان دوره چهارم مجلس تشکیل شد تا ضمن حل مشکلات موجود مملکت پاسخ یادداشت دولت انگلیس نیز تهیه شود.

سال ۱۳۰۰- سردار سپه کلنل گلروپ را از ریاست ژاندارمری برکنار کرد و کفالت ژاندارمری را به کلنل عزیزالله خان(سرلشگر ضرغامی) سپرد.

سال ۱۳۰۱- کمیسیون ذوالفقار به افراد زیر به دلیل رشادت در جنگ با اسماعیل سیمیتقو نشان ذوالفقار اعطا کرد: سرتیپ امان میرزا، سرتیپ فضل‌الله‌خان، سرتیپ مرتضی‌خان و نایب اول غلامعلی خان بایندر.

سال ۱۳۰۳- سرتیپ محمدحسین میرزا رییس ستاد نیروی جنوب مامور خلع سلاح عشایر خوزستان شد.

سال ۱۳۰۷- کلاس قضایی امروز با حضور وزیر عدلیه افتتاح شد. وزیر عدلیه و عده‌ای از قضات عالی‌رتبه در این کلاس‌ها قرار شد تدریس کنند. تعداد محصلین این کلاس نیز ۷۳ نفر بود.

سال ۱۳۰۸- سرتیپ محمد درگاهی رییس نظمیه از کار برکنار و زندانی شد. سرتیپ محمد صادق کوپال به جای وی رییس نظمیه شد.

سال ۱۳۰۸- طبق تصویب هیات وزیران هیاتی به نام تفتیشیه مملکتی متشکل از اعضای برجسته قشون و دوایر مهم دولت تحت ریاست داور وزیر عدلیه تشکیل شد. کار این کمیسیون تفتیش ادارات دولتی و مبارزه با فساد بود.

سال ۱۳۰۹- نام شهر دزداب به زاهدان و نام شهر نصرآباد به زابل تبدیل شد.

سال ۱۳۰۹- جنگ شدیدی بین نظامیان به فرماندهی امان‌الله میرزا امیرلشگر و عشایر سیستان و بلوچستان درگرفت. در این جنگ عشایر شکست خوردند.

سال ۱۳۱۴- محمود جم وزیران خود را معرفی کرد.

سال ۱۳۱۵- سرتیپ عبدالمجید فیروز به ریاست تشکیلات امنیه کل کشور منصوب شد.

سال ۱۳۱۹- دکتر محمد مصدق که در بیرجند زندانی بود با وساطت محمدرضا پهلوی ولیعهد و به دستور رضا شاه از زندان آزاد و به ملک شخصی خود در احمدآباد منتقل شد و تحت نظر قرار گرفت.

سال ۱۳۳۰- در مجلس شورای ملی دکتر محمد مصدق به دلیل فعالیت جدید حزب توده مورد انتقاد قرار گرفت.

سال ۱۳۳۱- هیات دولت حسین مکی، مهندس حبیبی، دکتر شایگان و دکتر سنجابی نمایندگان مجلس را طبق اساسنامه به عضویت شورای عالی نفت انتخاب کرد. دولت نیز وزرای دارایی و کار را به همراه رییس بانک ملی به عضویت این شورای برگزید.

سال ۱۳۳۳- هفت میلیون و هشتصد هزار دلار آخرین کمک بلاعوض آمریکا به ایران پرداخت شد.

سال ۱۳۳۳- جشن معلم در سراسر کشور برپا شد.

سال ۱۳۳۳- حاج محمد نمازی وزیر مشاور شد.

سال ۱۳۳۸- سرلشگر علی‌اکبر ضرغام وزیر گمرکات به جای علی‌اصغر ناصر برای احراز پست وزارت دارایی معرفی شد. علی‌اصغر ناصر هم باسمت سفیر کبیر ایران در دانمارک عازم کپنهاگ شد.

سال ۱۳۳۹- سرلشگر نعمت‌الله نصیری به جای سرتیپ امیر انصاری رییس شهربانی شد.

سال ۱۳۴۳- اداره اوقاف از آموزش و پرورش منتزع و ضمن انضمام به نخست‌وزیری به نام سازمان اوقاف نام‌گذاری شد.

سال ۱۳۴۸- ششصد هزار راس گوسفند از ترکیه و استرالیا خریداری شد.

سال ۱۳۴۹- کارخانه کاغذسازی پارس در هفت‌تپه افتتاح شد.

سال ۱۳۴۹- متن لایحه الحاقی قرارداد نفت انتشار یافت.

سال ۱۳۴۹- باشگاه کارگران شرکت ملی نفت افتتاح شد.

سال ۱۳۵۷- به فرمان امام خمینی(ره) بازاری‌های تهران و سایر بازرگانان مخالف شاه مکلف شدند که به تامین معاش روزنامه‌نگاران اعتصابی تهران و شهرستان‌ها کمک کنند.

سال ۱۳۵۷- آیت‌الله طالقانی طی پیامی مردم را برای شرکت در راهپیمایی روزهای تاسوعا و عاشورا دعوت کرد.