سال ۱۲۸۵- اعلان تاسیس بانک ملی برای بی‌نیاز شدن از دریافت وام از خارجیان امروز منتشر شد و از طرف مردم استقبال زیادی به عمل آمد. طبق لیستی که تهیه شده بود پانزده کرور تومان از طرف مردم تعهد سرمایه شده بود. سال ۱۲۹۰- جلسه فوق‌العاده مجلس شورای ملی با شرکت وزیران برای اتخاذ تصمیم درباره اولتیماتوم روسیه تشکیل شد. وزیر خارجه (وثوق‌الدوله) گزارشی از سابقه امر به مجلس داد و پیشنهاد کرد مجلس با آن موافقت کند. سرانجام مجلس به اتفاق آرا اولتیماتوم روسیه را رد کرد.

سال ۱۲۹۰- به دنبال اولتیماتوم روسیه تزاری به ایران و انتشار آن موجی از خشم و غضب در مردم پدیدار شد. بازار تهران و شهرها تعطیل شد و مردم ضمن تظاهرات همه جانبه آماده دفاع از وطن شدند.

سال ۱۲۹۰- احمد مشیرالدوله صدراعظم سابق ایران مورد سوءقصد قرار گرفت و به سختی مجروح شد. در همین روز علاءالدوله نیز هنگام خروج از منزل به ضرب چند گلوله کشته شد.

سال ۱۳۲۰- فراکسیون‌های مجلس در اجتماع جنجالی تمایل خود را به نخست‌وزیری مجدد محمدعلی فروغی اعلام کردند. اسفندیاری رییس مجلس نیز نظر نمایندگان را به اطلاع شاه رساند.

سال ۱۳۲۲- استالین به اتفاق مولوتف برای ملاقات و دیدار شاه به کاخ رفتند.

سال ۱۳۳۲- سران سه کشور متفق پس از اجتماع اعلامیه‌ای منتشر کردند. در این اعلامیه‌ پس از قدردانی از تلاش ایران در جنگ و شرایط تحمیل شده به ایران، حفظ استقلال و حاکمیت و تمامیت ایران را تصدیق کردند و مقرر شد با ایران طبق منشور آتلانتیک عمل شود.

سال ۱۳۳۰- دکتر محمد مصدق با انتصاب امیرعلایی به وزارت دادگستری، سپهبد یزدان‌پناه به وزارت جنگ، دکتر علی امینی به وزارت اقتصاد و امیر تیمور کلالی به وزارت کشور تغییراتی در کابینه ایجاد و آن را ترمیم کرد.

سال ۱۳۳۰- سرلشگر منصور مزینی رییس شهربانی در اثر اهمال در وقایع آبان ماه دانشگاه که طی آن میتینگ دانشجویان به زدو خورد با پلیس کشیده شد و همچنین هجوم برخی افراد به شورای دانشگاه و بازداشت آنها از کار برکنار و امیر تیمور کلالی با حفظ سمت سرپرست شهربانی شد.

سال ۱۳۳۳- بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل و خسارت بسیاری در اصفهان، بوشهر و یزد شد.

سال ۱۳۳۴- شرکت کشتیرانی ملی ایران با سرمایه‌ای در حدود شصت میلیون ریال برای حمل نفت تشکیل شد.

سال ۱۳۳۷- کار لوله‌کشی گاز از گچساران به شیراز به یک شرکت انگلیسی واگذار شد.

سال ۱۳۳۷- یک شرکت فرانسوی کار تاسیس کارخانه کود شیمیایی در شیراز را عهده‌دار شد.

سال ۱۳۴۳- به دلیل افزایش قیمت بنزین تمام تاکسی‌های تهران اعتصاب کردند و تلاش دولت برای شکستن اعتصاب به جایی نرسید. وزارت کار و شهربانی کل کشور در این مورد اعلامیه‌ مشترکی دادند و اعلام کردند چنانچه رانندگان تاکسی تا ۱۰ آذر اعتصاب خود را نشکنند پروانه آنها لغو خواهد شد.

سال ۱۳۴۳- دومین قرارداد خرید گندم بین ایران و شوروی به امضا رسید. براساس این قرارداد ایران شصت هزار تن گندم از شوروی خریداری خواهد کرد.

سال ۱۳۴۸- مقررات تاسیس مدارس عالی تصویب شد.

سال ۱۳۵۰- نیروی دریایی ایران وارد جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ شد.

سال ۱۳۵۰- بنا به تقاضای دولت جلسه فوق‌العاده مجلس شورای ملی تشکیل شد و امیرعباس هویدا نخست‌وزیر اعلام کرد که ارتش حاکمیت ایران را بر جزایر ایرانی دهانه خلیج فارس مستقر کرد.

سال ۱۳۵۰- دولت عراق پس از اطلاع از استقرار نیروی دریایی ایران در جزایر سه‌گانه با ایران قطع رابطه کرد.

سال ۱۳۵۴- بزرگ‌ترین قرارداد گاز جهان تا آن هنگام برای ایجاد شاه لوله ۲۵ میلیارد مکعبی انتقال گاز به اروپا بین ایران، فرانسه، اتریش، آلمان فدرال و شوروی در تهران امضا شد. طول این شاه لوله شش هزار کیلومتر خواهد بود.

سال ۱۳۵۶- جمشید آموزگار نخست‌وزیر به منظور ترمیم کابینه محمد یگانه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی و منوچهر آگاه را به سمت رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر مشاور منصوب کرد.

سال ۱۳۵۷- اساتید حوزه علمیه قم اعلامیه‌ای منتشر کردند و یادآور شدند، فرا رسیدن ماه محرم ماه انقلاب و شهادت و ماه آزادگی و شهامت بهترین فرصت برای یاری کردن فریاد حق‌طلبانه و ندای آزادی‌خواهی ملت مسلمان ایران خواهد بود.

سال ۱۳۵۷- کارتر رییس‌جمهوری آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که به شاه ایران اعتماد دارد و از وی در مبارزه با مخالفین حمایت می‌کند، اما ایالات متحده در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کند.