۱۲۸۵ - نظامنامه انتخابات مجلس شورای ملی که توسط هیات پنج نفری تهیه شده بود، از طرف مظفر‌الدین شاه توشیح شد.

۱۲۸۵- مظفر‌الدین شاه قاجار به خاطر مصالح عمومی مملکت شاهزاده عبدالمجید میرزا عین‌الدوله صدراعظم سابق را که از مخالفان سرسخت مشروطه بود، به خراسان تبعید کرد. ۱۲۸۸- پس از مذاکرات مفصل بین محمدعلی میرزا شاه مخلوع قاجار با کمیسیونی از مجاهدین پیمانی به امضا رسید که براساس آن مقرر شد دولت ایران سالانه صد هزار تومان به وی پرداخت کند. محمدعلی میرزا نیز در عوض املاکش را به دولت واگذار کند و همچنین جواهرات سلطنتی را پس دهد. بعد از آن وی به همراه خانواده در معیت صد و بیست قزاق ایرانی سفارت روس را به قصد اروپا ترک کرد.

۱۲۹۸- وثوق‌الدوله نسبت به مخالفان قرارداد «۱۹۱۹» شدت عمل به خرج داد و عده‌ای از رجال را که هسته اصلی این مخالفت بودند، به کاشان تبعید کرد. وثوق‌الدوله همچنین برای سرکوب موج مخالفت‌ها دستور برقراری حکومت نظامی در تهران را اعلام کرد.

۱۲۹۸ - دولت آمریکا توسط وزیر مختارش در ایران مراتب اعتراض شدید‌اللحن خود به قرارداد را به دولت ابراز کرد.

۱۲۹۸- امین‌الضرب، ضیاء‌الواعظین، افراسیاب آزاد، فرخی یزدی و میرزاده عشقی به دلیل مخالفت با قرارداد «۱۹۱۹» دستگیر و زندانی شدند.

۱۲۹۹- شیخ محمد خیابانی رهبر قیام آذربایجان به مخبرالسلطنه والی جدید اجازه ورود به شهر نداد و وی ناچارا در قزاقخانه سکونت کرد و همزمان جنگ‌های طرفین آغاز شد که نهایتا نیروهای دولتی پس از یک روز وارد تبریز شدند.

۱۳۰۵ - نمایندگان مجلس شورای ملی پس از آگاهی از پذیرفته شدن استعفای مستوفی‌الممالک از رییس‌الوزرایی در جلسه خصوصی به موتمن‌الملک پیرنیا ابراز تمایل کردند. اما وی پس از مذاکره با رضاشاه از پذیرفتن رییس‌الوزرایی سرباز زد.

۱۳۰۷- از امروز ساعت کار وزارتخانه به این طریق اعلام شد: صبح‌ها از چهار ساعت به ظهر تا ظهر، عصر از دو ساعت و نیم بعد از ظهر تا پنج و نیم بعد از ظهر.

۱۳۰۷- قانون سجل‌ احوال که تحت ۱۶ ماده تصویب شده بود برای اجرا به وزارت داخله ابلاغ شد.

۱۳۰۷- وزارت معارف اعلام کرد به محصلین بی‌بضاعت دوره عالی ۱۲ تومان و به محصلین بی‌بضاعت دوره دوم متوسطه ۸ تومان در ماه کمک مالی خواهد شد.

۱۳۱۴- عمارت جدید ثبت اسناد تکمیل و افتتاح شد.

۱۳۲۰ - عشایر فارس علیه حکومت مرکزی قیام کردند و دولت نیز برای حفظ امنیت ضمن انتصاب محمدحسین عمیدی فرمانده لشگر استان به استانداری نظامی در منطقه اعلام حکومت نظامی کرد.

۱۳۲۲- ایران در پی فشار متفقین به آلمان اعلان جنگ داد.

۱۳۲۵- به دستور مظفر فیروز که برای جلوگیری از توطئه علیه دولت به اصفهان رفته بود، سرهنگ عبدالحسین حجازی فرمانده لشگر خوزستان و ابوطالب شیروانی مدیر روزنامه میهن دستگیر و بازداشت شدند.

۱۳۳۱- به دعوت دکتر محمد مصدق، دکتر شاخت کارشناس معروف اقتصادی آلمان وارد تهران شد و با مقامات اقتصادی کشور دیدار کرد.

۱۳۳۲- وزیر دارایی اعلام کرد چکی به مبلغ ۵ میلیون و سیصد هزار دلار به طور علی‌الحساب به عنوان قسط اول از اصل چهار دریافت و مابقی ۴۰ میلیون دلار وام به تدریج وصول می‌شود و این کمک صرف کسری هزینه خواهد شد.

۱۳۳۸- عملیات ساختمانی راه‌آهن گرگان - بندر شاه آغاز شد.

۱۳۴۴- به دعوت یونسکو کنگره جهانی مبارزه با بی‌سوادی با حضور نمایندگان ۸۶ کشور و ۱۹ سازمان بین‌المللی در کاخ سنای تهران برگزار شد.

۱۳۴۷- مدیرعامل شیر و خورشید تلفات زلزله خراسان را ده هزار نفر اعلام کرد. این زلزله در روز دهم شهریور رخ داد و در مجموع باعث ویرانی ۵۰۰ شهر و دهکده شده بود.

۱۳۴۹- سیدمحمد هاشمی روزنامه نگار قدیمی، نماینده چند دوره مجلس و موسس روزنامه «اتحاد ملی» درگذشت.

۱۳۵۶- روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: «کارتر پیشنهاد خود مبنی‌بر فروش ده فروند جت بوئینگ ۷۰۷ جدید ساخت آمریکا را تسلیم کنگره کرد.»

۱۳۵۷- ساعت شش بامداد اولین اعلامیه حکومت نظامی از طریق رادیو به مردم ابلاغ شد. فرماندار نظامی تهران نیز در پی آن از مردم خواست که مقررات حکومت نظامی را رعایت کنند؛ اما مردم بی‌توجه به حکومت نظامی و مستقر بودن تانک‌ها و مسلسل‌های سنگین در سطح شهر در حالی که شعارهایی تند علیه شاه می‌دادند به سمت میدان ژاله به حرکت درآمدند. نیروهای نظامی نیز که به حالت آماده‌باش درآمده بودند وقتی دیدند که جمعیت متفرق نمی‌شوند اقدام به تیراندازی به سمت مردم کردند که باعث شهادت عده کثیری از تظاهرات‌کنندگان شد، اما دولت اعلام کرد که طی این درگیری ۹۵ نفر کشته و ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند. مردم نیز پس از آن این روز را که جمعه بود «جمعه سیاه» نامیدند.