سال ۱۲۸۵- امروز جلسه باشکوهی در عمارت مدرسه نظام با مشارکت علمای اعلام، رجال و معاریف، اعیان و اشراف، بازرگانان و اصناف و شاهزادگان برای تهیه نظامنامه انتخابات تشکیل شد. علیرضا خان عضدالملک ایلخانی قاجار از طرف مظفرالدین شاه از مدعوین پذیرایی کرد. در این جلسه مشیرالدوله صدراعظم، پیرامون فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس خطابه پرشوری ایراد کرد، آنگاه تقاضا کرد حاضران در جلسه از بین خود ۵ نفر را برای تنظیم نظامنامه مجلس انتخاب کنند. اشخاص زیر به اتفاق آرا انتخاب شدند: ۱- مرتضی قلی‌خان صنیع‌الدوله ۲- میرزا حسن مشیرالملک ۳- میرزا حسین خان موتمن‌الملک ۴- مهدی قلی خان مخبرالسلطنه ۵- میرزا حسن خان محتشم‌السلطنه.

سال ۱۲۸۷- عین‌الدوله در باغ صاحب اختیار منزل کرد. سپهدار تنکابنی و اقبال السلطنه ماکویی با اردو و سواران دور شهر را محاصره کردند.

سال ۱۲۹۰- رییس‌الوزرا وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: عین‌الدوله وزیر داخله، علاءالسلطنه وزیر معارف، محتشم‌السلطنه وزیر مالیه، معاون‌الدوله وزیر خارجه، غلامحسین خان صاحب اختیار وزیر جنگ، مخبرالسلطنه وزیر عدلیه، شهاب‌الدوله وزیر پست و تلگراف، مهندس‌‌الممالک وزیر فواید عامه و تجارت.

سال ۱۲۹۳- مستوفی‌الممالک وزیران خود را معرفی کرد: مستوفی‌الممالک رییس‌الوزرا و وزیر داخله، علاءالسلطنه وزیر خارجه، غلامحسین خان صاحب اختیار وزیر جنگ،‌ محتشم‌السلطنه وزیر مالیه، ذکاءالملک وزیرعدلیه، شهاب‌الدوله وزیر پست و تلگراف و وزیر فواید عامه، مهندس‌الممالک وزیر تجارت و وزیر علوم و اوقاف.

سال ۱۲۹۵- شارژ دافر عثمانی طی اعلامیه‌ای متذکر شد که از طرف اردوی مظفر و منصور عثمانی به هیچ کس اذیت و آزار نخواهد شد و اهالی نباید تهران را ترک کنند.

سال ۱۲۹۵- امروز عده کثیری از ارامنه مخصوصا زن و بچه از ترس نزدیک شدن قوای عثمانی از طهران خارج شده تا از راه امامزاده داود به طرف شمالی کوه فراری و متواری گشتند.

سال ۱۲۹۵- وثوق‌الدوله رییس‌الوزرا طی نامه‌ای ارامنه تهران را از صدمات دولت عثمانی مبری دانست و به آنها اطمینان داد که هیچ دولتی نمی‌تواند متعرض آنها شود.

سال ۱۲۹۸- احمدشاه وارد استانبول شد و یکسره به دیدار پدر و مادر شتافت. دیدار احمدشاه با پدر و مادرش پس از مدت‌ها اتفاق افتاد.

سال ۱۳۲۴- در آذربایجان اغتشاش‌هایی رخ داد و دولت مرکزی هیاتی به ریاست سرلشگر جهانیانی را به آنجا فرستاد.

سال ۱۳۲۵- در جلسه امروز انجمن ملی پاریس، ایران با پافشاری ویشنیسکی نماینده دولت شوروی به عضویت آن درآمد.

سال ۱۳۳۲ - طبق دستور دکتر مصدق، ستاد ارتش طی بخشنامه‌ای نام شاه را از دعای صبحگاهی و شامگاهی واحدهای نظامی حذف کرد.

سال ۱۳۳۲- اردشیر زاهدی خارج از شهر اصفهان با سرهنگ امیرقلی ضرغام معاون لشگر اصفهان دیدار کرد و از وی خواست در صورت لزوم قوای خود را به تهران حرکت دهد که با پاسخ مثبت ضرغام همراه شد.

سال ۱۳۳۲- سرهنگ فرزانگان از طرف سرلشگر زاهدی در کرمانشاه با سرهنگ تیمور بختیار فرمانده تیپ ملاقات و مذاکره کرد و از وی خواست برای تصرف تهران و ساقط کردن مصدق با تیپ کرمانشاه به تهران حرکت کند و بختیار نیز بلافاصله به تیپ آماده‌باش داد.

سال ۱۳۳۴- شش نفر از افسران سازمان نظامی حزب توده در میدان تیر لشکر دو زرهی تیرباران شدند.

سال ۱۳۳۹- عده‌ای از سران جبهه ملی در مجلس سنا تحصن کردند. دانشجویان نیز به حمایت از جبهه ملی در میدان جلالیه میتینگی را ترتیب دادند و در آن با محوریت عباس شیبانی دولت را به باد انتقاد گرفتند.

سال ۱۳۴۲- دادگاه نظامی ویژه رسیدگی به کار عده‌ای از دستگیرشدگان وقایع ۱۵ قرارداد پایان یافت و رای خود را صادر کرد. به موجب رای دادگاه طیب حاج‌رضایی، غلامرضا قائنی، ‌امیر کریمخانی، حاج‌اسماعیل رضایی و فضل‌الله ایزدی سلحشور به اعدام محکوم شدند.

سال ۱۳۴۴- شبکه ارتباط تلفنی بین کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان افتتاح شد.

سال ۱۳۵۴- محمد وهاب‌زاده، مدیرعامل (بی.ام.و) در ایران به اتهام تهیه فاکتورها و اسناد جعلی برای فروش اتومبیل به قیمت بالاتر بازداشت شد.

سال ۱۳۵۷- محمدرضا پهلوی طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد، این دفعه من و میهن‌پرستان و نیروهای مسلح اجازه چنین کاری را نخواهیم داد که کشور به دست بیگانه‌پرستان بیفتد.