امـروز در تـاریـخ - ۱۰ مرداد ۹۰

علیرضا‌خان عضد‌الملک، نایب‌السلطنه

سال ۱۲۸۸- آجودانباشی توپخانه را که از نزدیکان شیخ فضل‌الله نوری بود طبق حکم دادگاه انقلاب به دار آویختند. سال ۱۲۸۸- عضدالملک، نائب‌السلطنه مجددا از اعدام شیخ فضل‌الله نوری اظهار تاسف و تاثر کرد و باز هم به این دلیل به سردار اسعد بختیاری و سپهدار تنکابنی به شدت اعتراض کرد. عضدالملک که بزرگ و رییس ایل قاجار هم بود همچنین دستور داد جنازه شیخ را به بازماندگان وی تحویل دهند و مراسم تعزیت برپا کنند.

سال ۱۲۸۹- مجلس شورای ملی به دولت مستوفی‌الممالک اختیارات کامل داد.

سال ۱۲۹۵- نمایندگان سیاسی دو کشور روس و انگلیس در ایران یادداشت مشترکی را تسلیم دولت ایران کردند. به موجب این یادداشت آنها از ایران می‌خواستند تا با تشکیل یک نیروی نظامی در جنوب ایران به تعداد یازده هزار نفر تحت کنترل و فرماندهی افسران انگلیسی و افزایش نیروهای فراتر تحت کنترل و فرماندهی افسران روسی موافقت کند. طبق این یادداشت مخارج تشکیل و تجهیز و نگهداری این نیروها را تا پایان جنگ بر عهده دولت‌های انگلیس و روس عهده‌دار خواهد بود. همچنین در این یادداشت برای کمیسیون مختلط (میکس) تقاضای اختیارات زیادی شده بود.

سال ۱۳۰۰- منصورالملک کفیل وزارت داخله با کلنل محمدتقی خان پسیان به صورت تلگرافی مذاکره کرد. در پایان کلنل به وی اعلام کرد اگر صمصام‌السلطنه (والی خراسان) با خود سوار بختیاری بیاورد او را به رسمیت نخواهیم شناخت.

سال ۱۳۰۰- ساعدالدوله فرزند محمدولی خان تنکابنی، سپهسالار اعظم، پس از یک ماه زد و خورد در تنکابن سرانجام با تامین گرفتن توسط عمویش جمشید سردار کبیر، تسلیم قوای دولتی شد. او یک عراده توپ و دویست اسب و قاطر و کلیه ابواب جمعی خود را نیز به دولت واگذار کرد. پس از چندی به دستور سردار سپه وی با درجه سرهنگی در قشون پذیرفته شد و در سرکوب بعضی از غائله‌های داخلی شرکت داشت. در سفر خوزستان همراه سردار سپه وارد اهواز شد، ولی پس از چند ماه به طور ناگهانی درگذشت.

سال ۱۳۱۵- امروز دادگاه علی منصور وزیر سابق طرق در دیوانعالی کشور به ریاست رضاقلی هدایت (نیرالملک) تشکیل شد. دادستان به بیان ادعانامه پرداخت. در ادعانامه دو فقره رشوه و یک مورد سوء‌استفاده به او نسبت داده شد. همچنین عباس آریا، معاون وزارت طرق و چند نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند.

سال ۱۳۲۰- خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ستون پنجم آلمان در ایران و افغانستان تشکیل شده و به زودی به قفقاز و هندوستان حمله خواهد شد.

سال ۱۳۲۱- نمایندگان مجلس پس از آنکه موتمن‌الملک (حسین پیرنیا) از پذیرفتن نخست‌وزیری امتناع کرده بود، در یک نشست محرمانه دیگر قوام را مناسب‌ترین فرد برای احراز این سمت تشخیص می‌دادند و حسن اسفندیاری رییس مجلس نظر نمایندگان را به شاه ابلاغ کرد. قوام نیز پس از ۲۴ ساعت نخست‌وزیری را قبول کرد.

سال ۱۳۲۳- پاسیارسیف، رییس شهربانی درجه سرتیپی گرفت.

سال ۱۳۲۳- نخستین کنگره حزب توده ایران با حضور ۱۶۸ نفر از نمایندگان شهرستان‌ها در تهران تشکیل شد و عبدالله رزبان را به ریاست سنی انتخاب کردند.

سال ۱۳۲۵- پس از آنکه اعضای کابینه عصر دیروز به طور دسته‌جمعی استعفا کردند، احمد قوام نخست‌وزیر عصر امروز کابینه ائتلافی خود را با وزرایی از حزب توده، دموکرات ایران و ایران معرفی کرد. وی همچنین پس از معرفی کابینه اعلامیه‌ای منتشر کرد و علت حضور برخی از نمایندگان احزاب در کابینه جدید را توضیح داد.

سال ۱۳۳۱- به دستور دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر، اشرف پهلوی تهران را به مقصد اروپا ترک کرد.

سال ۱۳۳۲- یدالله عضدی به سمت سفیر کبیر ایران در هندوستان منصوب شد.

سال ۱۳۳۳- مذاکرات نفت ایران با کنسرسیوم نفت سرانجام پس از چهار ماه کشمکش پایان یافت.

سال ۱۳۳۸- کار ساخت ساختمان وزارت دارایی در خیابان ناصرخسرو که از بیست سال پیش آغاز شده بود، پایان یافت. این ساختمان با ۶۶۳ اتاق و هزینه‌ای نزدیک به۴۴۰ میلیون ریال ساخته شد.

سال ۱۳۴۳- بین ایران و عراق در زمینه استفاده از نفت خانقین اختلاف شدیدی ایجاد شد. ایران عمل عراق در بهره‌برداری یک جانبه از نفت را مردود دانست و پیشنهاد تصنیف داد.

سال ۱۳۴۹- بزرگ‌ترین موافقتنامه اقتصادی ایران و شوروی تا آن زمان امضا شد.

سال ۱۳۵۰- ایران سیصد دستگاه مینی‌بوس به رومانی فروخت.

سال ۱۳۵۴- ستاد مبارزه با گرانفروشی جمعا ۷۷۵۰ نفر را در تهران و شهرستان‌ها به دادگاه معرفی کرد.