سال ۱۲۸۶- به علت عدم شرکت کامران میرزا، نایب‌السلطنه و وزیر جنگ در جلسات مجلس، نمایندگان رای به برکناری او از وزارت جنگ دادند. در این قدرت‌نمایی مجلس، سید حسن تقی‌زاده نقشی اساسی و سازنده داشت و نطق تحریک‌آمیز وی موجب اتخاذ چنین تصمیمی شد. سال ۱۲۸۸- حسینقلی‌خان نظام‌السلطنه از اعاظم رجال دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه در سن ۸۵ سالگی درگذشت. وی در عمران آبادی شهرها و نشر آثار فرهنگی و تاریخی شوقی وافر داشت و از ملاکین و سرمایه‌داران بزرگ ایران به حساب می‌آمد. پس از مرگ او لقب نظام‌السلطنه به رضاقلی‌خان سعدالملک برادرزاده او تعلق گرفت.

سال ۱۲۸۸ سلطان احمدشاه در اندرون به تخت نشست و سلام عام به عمل آمد و خطبه توسط امام جمعه جدید خوانده شد.

سال ۱۲۸۸- به دستور نظمیه خانه مجلل‌السلطان را که از مستبدین بود غارت و آنچه اسباب و پول بود، بردند.

سال ۱۲۸۸- سپهدار طی نامه‌ای به سفارت روس اولتیماتوم داد که پانصد قزاق همراه محمدعلی شاه در زرگنده باعث اغتشاش شده‌اند و باید خلع سلاح شوند.

سال ۱۲۸۸- ستارخان و باقرخان طی تلگرافی از سپهدار استفسار کردند که روس‌ها می‌خواهند آنها را به عثمانی بفرستند، تکلیف چیست؟ سپهدار نیز با نثار چند ناسزای درشت به روس گفت که به تهران بیایید.

سال ۱۲۹۴- مشیرالدوله از رییس‌الوزرایی کناره گرفت.

سال ۱۲۹۷- صمصام‌السلطنه و هیات وزیران قرارداد لیانازوف و کاپیتولاسیون را لغو کردند.

سال ۱۳۱۱- علی دشتی نماینده مجلس شورای ملی با ایراد نطقی مفصل در جلسه امروز مجلس به شرکت نفت انگلیس و ایران تاخت و متذکر شد رفتار شرکت با ایران مضحک است؛ در سال ۱۹۳۱ فقط سیصد هزار لیره به دولت ایران پرداخت شده است؛ در حالی که دولت انگلستان از کمپانی هشتصد هزار لیره مالیات گرفته است. سید حسن تقی‌زاده وزیر مالیه که در جلسه حاضر بود در پاسخ ضمن ارائه توضیحاتی، گذشتگان را مقصر دانست و ادامه داد: انعقاد قرارداد دادرسی در ۳۲ سال قبل ناشی از عدم اطلاع و بصیرت مصادر امور بوده است؛ در حال حاضر هم مشغول مذاکره با کمپانی هستیم. اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد به طریق دیگر برای احقاق حق خود توسل می‌جوییم.

سال ۱۳۲۰- ستاد ارتش انگلیس به ژنرال ویول فرمانده قوای نظامی هندوستان دستور داد برای حمله به اهداف نظامی تهران نیروهای نظامی به اندازه مورد نیاز را به عراق منتقل کنند.

سال ۱۳۲۳- رضا پهلوی شاه سابق ایران در ژوهانسبورگ به علت ناراحتی قلبی درگذشت.

سال ۱۳۲۸- گلشائیان وزیر دارایی پیرامون لایحه نفت توضیحاتی داد و او هم مانند اسلاف خود گذشتگان را مقصر معرفی کرد.

سال ۱۳۴۱- جعفر شریف امامی، نخست‌وزیر سابق به جای علم رییس بنیاد پهلوی شد.

سال ۱۳۴۸- شعبه اول دادگاه دیوان کیفر به کار رسیدگی متهمین شرکت واحد اتوبوسرانی پایان داد و رای خود را صادر کرد. به موجب این رای پرویز جهانبینی و مصطفی آزرم و محمدباقر بیات هر یک به چهارسال زندان و هفتصدهزار تومان جریمه محکوم شدند.

سال ۱۳۴۹- شهربانی اعلام کرد در تیرماه ۷ نفر در تهران در اثر حوادث رانندگی جان باختند.

سال ۱۳۵۰- سیلی مهیب در بجنورد ۲ هزار خانه را ویران کرد.

سال ۱۳۵۱- در آستانه انتخابات مهم انجمن شهر و شهرستان دکتر علینقی کنی، دبیر کل حزب مردم استعفا کرد. کنار گذاردن دبیر کل بنا به خواسته هویدا، نخست‌وزیر بود. چرا که دکتر کنی در چند سخنرانی هویدا را قادر به اداره امور کشور ندانسته بود.

سال ۱۳۵۱- حاج حسین آقا ملک یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های فرهنگی و اقتصادی ایران در سن ۹۶ سالگی درگذشت. کتابخانه ملک که اکثر کتاب‌های آن خطی است همراه با دارایی‌های او وقف آستان قدس رضوی شده بود.

سال ۱۳۵۲- رضا فلاح، پرویز مینا، لطیف رمضان‌نیا، هوشنگ فرخان از طرف دولت به عنوان اعضای هیات تحول صنعت نفت تعیین شدند.

سال ۱۳۵۴- افزایش کرایه منزل ولو با موافقت مستاجر ممنوع شد.

سال ۱۳۵۶- روزنامه واشنگتن پست نوشت به رغم درخواست رهبر اکثریت سنا، کارتر با فروش آواکس به ایران موافقت کرده است.

سال ۱۳۵۷- سمینار بررسی مسائل آموزش عالی ایران خواستار استقلال و آزادی دانشگاه‌ها و نیز خروج گارد از تمام دانشگاه‌ها شد.