سال ۱۲۸۷- قوای دولتی در تبریز بر فشار خود افزود.

سال ۱۲۸۸- بعد از ظهر امروز احمدشاه قاجار وارد عمارت گلستان شد. سپهدار سردار اسعد- ضرغام‌السلطنه، عین‌الدوله، عضدالملک و شاطرباشی وی را همراهی می‌کردند.

سال ۱۲۹۰- صمصام‌السلطنه وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: صمصام‌السلطنه، رییس‌الوزرا و وزیر جنگ- وثوق‌الدوله، وزیر خارجه- قوام‌السلطنه، وزیر داخله- حکیم‌الملک، وزیر مالیه- مشیرالدوله، وزیر عدلیه- دبیر‌الملک، وزیر پست و تلگراف- علاءالسلطنه وزیر علوم و اوقاف، صمصام‌السلطنه همچنین برنامه دولت را در چند اصل به مجلس تقدیم کرد. اصل اول: تبدیل انتخابات مجلس شورای ملی به یک مرحله‌ای. اصل دوم: حق تجدیدنظر در قانون اساسی، اصل سوم: خواستن اختیارات بیشتر برای وزیران.

سال ۱۲۹۰- قانون حکومت نظامی جدید برای اولین بار در یازده ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

سال ۱۲۹۶- بانک شاهی به مناسبت جنگ بین‌المللی شعبه خود را در بازار تهران تعطیل کرد.

سال ۱۳۰۲- وزیر مختار انگلیس در تهران که در اثر تبعید علما به بغداد رفته بود به تهران بازگشت.

سال ۱۳۰۳- اقلیت مجلس سردار سپه رییس‌الوزرا را به سه علت استیضاح کردند: ۱- سوءسیاست نسبت به داخله و خارجه ۲- قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی، حکومت مشروطه و توهین به مجلس ۳- تحویل ندادن اموال مقصرین و غیره به خزانه دولت.امضاکنندگان عبارت بودند از: عراقی، کازرونی، مدرس، اخگر، ملک‌الشعرا، سید حسن زعیم.

سال ۱۳۱۲- محاکمه دکتر لیند نبلات آلمانی، مدیرکل سابق بانک ملی و همکاران وی در عدلیه آغاز شد. دکتر لیند نبلات در سال ۱۳۰۶ به اتفاق عده‌ای از بانکداران آلمانی جهت تاسیس و اداره بانک ملی استخدام شده بودند. پس از تاسیس بانک نامبرده مرتکب چندین فقره اختلاس شد و بیلان جعلی تنظیم کرد.وکلای وی مظفر‌فیروز و دکتر آقایان بودند. دادگاه او را محکوم به ۱۸ ماه زندان و پرداخت شصت‌هزار‌تومان خسارت نمود.

سال ۱۳۱۸- قاسم صوراسرافیل کفیل شهرداری تهران از خدمت معاف و به جای وی غلامحسین ابتهاج کفیل شهرداری شد.

سال ۱۳۲۰- سفیر ایران در مسکو به وزارت امور خارجه تاکید کرد که شوروی تحت تاثیر دولت انگلستان خواهان اخراج آلمانی‌های مقیم ایران است.

سال ۱۳۲۱- نخستین جلسه محاکمه متهمین شهربانی در محل دیوان کیفر کارکنان دولت آغاز شد. ریاست دادگاه با موسوی‌زاده یزدی و دادستانی با دکتر جلال عبده بود. متهمین عبارت بودند از: سرپاس رکن‌الدین مختاری- پاسیار منصور وقار- یاور جهانسوز- پاسیار راسخ - یاور مقدادی - پاسیار نیرومند - پزشک احمدی و عده زیادی از ماموران اداره آگاهی. محاکمه متهمین نزدیک به پنجاه روز طول کشید. سرانجام سرپاس مختاری به هشت سال زندان با اعمال شاقه محکوم شد. برخی متهمین نیز به ده ماه تا یک سال زندان محکوم شدند. عده‌ای هم از جرائم منتسبه مبری شدند. ضمنا دادگاه، قتل سردار اسعد بختیاری - آیت‌الله سیدحسن مدرس - فرخی یزدی - دکتر تقی ارانی را جنایی تشخیص داد و برای رسیدگی، به دادگاه جنایی تهران ارسال کرد. در جریان بازداشت متهمین شهربانی پاسیار رفیع نوایی - رییس شهربانی مشهد و عربشاهی رییس آگاهی در اثر ابتلا به بیماری تیفوس قبل از محاکمه در زندان جان سپردند.

سال ۱۳۳۹- جمال عبدالناصر، رییس‌جمهور مصر در نطقی که در اسکندریه ایراد کرد، شاه ایران را همدست استعمارگران نامید و توانایی مصر را در قلع و قمع رژیم او اعلام کرد و شاه را متهم کرد در بحران کانال سوئز علیه مصر اقدام کرده است، سپس ناصر روابط کشورش را با ایران قطع و جمشید قریب و سفیر ایران در قاهره را همراه با سایر اعضای سفارت اخراج کرد.

سال ۱۳۴۰- بانک صادرات و واردات آمریکا هفت میلیون دلار به ایران وام داد.

سال ۱۳۴۹- ایران پیشنهاد دولت عراق را مبنی‌بر بازگشت به عهدنامه ۱۹۳۷ رد کرد.

سال ۱۳۴۹- لایحه جدید تعرفه گمرکی منتشر شد.