امروز در تاریخ - ۱۶ تیر ۹۰

احمد قوام

سال ۱۲۹۲- علاءالسلطنه رییس‌الوزرا با معرفی میرزارضاخان ارفع‌الدوله به عنوان وزیر عدلیه، میرزا اسماعیل‌خان ممتاز‌الدوله، وزیر تجارت و میرزا ابراهیم‌خان حکیم‌الملک وزیر علوم و اوقاف کابینه خود را ترمیم کرد. سال ۱۳۰۰- امیر موید سوادکوهی در مازندران سر به طغیان برداشت و علم مخالفت با حکومت مرکزی برافراشت. دولت مرکزی نیز میر پنج احمد آقاخان را مامور سرکوبی وی کرد.

سال ۱۳۰۹- قانون متقابله در روابط تجارتی با ممالکی که با دولت ایران عهدنامه تجارتی نداشتند، ‌تصویب شد.

سال ۱۳۰۹- بین دولت ایران و ژاپن روابط سیاسی مستقیم برقرار شد و آوانس‌خان مساعد(مساعد‌السلطنه) وزیر مختار ایران در ژاپن شد.

سال ۱۳۱۰- علیقلی انصاری، مشاور‌الممالک وزیر مختار ایران در لندن شد.

سال ۱۳۱۶- پیمان عدم تعرض که به پیمان سعدآباد معروف شد. ما بین کشورهای ایران، ‌افغانستان، عراق و ترکیه در کاخ سعدآباد امضا شد.

سال ۱۳۱۹- دکتر محمد مصدق از زندان شهربانی تهران به زندان بیرجند منتقل شد.

سال ۱۳۲۶- احمد قوام، نخست‌وزیر با انتشار اعلامیه‌ای متذکر شد که در اثر لغو مقررات حکومت نظامی بعضی از مطبوعات به نشر و جعل اکاذیب و اهانت به شخصیت‌ها پرداخته و با انتشار مقالات محرک و فسادانگیز در امر حکومت و مملکت اخلال می‌کنند. طبق تصویب‌نامه هیات دولت از تاریخ ۱۷ تیرماه مقررات حکومت نظامی در تهران به اجرا گذارده خواهد شد.

سال ۱۳۲۶- در هیات وزرا درخصوص برقراری حکومت نظامی مابین قوام، نخست‌وزیر و سپهبد امیراحمدی، وزیر جنگ مشاجره شدیدی در گرفت که بر اثر آن قوام به وی تکلیف کرد که استعفا کند و سپهبد امیراحمدی در همان روز استعفای خود را اعلام کرد.

۱۳۲۶- به دستور احمد قوام، دادگستری اقدام به تعقیب و دستگیری مدیران روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران کرد که حسن صدر مدیر قیام ایران، سید مهدی میراشراقی مدیر روزنامه آتش و عباس خلیلی مدیر روزنامه اقدام جزو اولین بازداشت‌شدگان بودند. همچنین روزنامه‌های آنان نیز توقیف شد.

سال ۱۳۳۱- مجلس سنا از ابراز تمایل به نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق خودداری و اعلام کرد که پس از ملاحظه برنامه دولت تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد. دکتر مصدق نیز به همین دلیل از پذیرش سمت نخست‌وزیری امتناع کرد.

سال ۱۳۳۹- طرح قرارداد ذوب‌آهن بین ایران و شرکت آلمانی دماگ کروپ و یک شرکت انگلیسی امضا شد.

سال ۱۳۵۱- ابراهیم کاشانی، وزیر پیشین بازرگانی و رییس اسبق بانک مرکزی درگذشت.

سال ۱۳۵۲- عبدالخالق سامرایی، مسوول روابط عراق با جنبش‌های ترقی‌خواه عرب و مرد شماره ۳ این کشور هنگام فرار دستگیر و همراه با ۲۳ مامور امنیتی عراق که در کودتا دست داشتند، تیرباران شد.