مجموعه کارخانه‌های دولتی سیگار سازی، توتون، چپق و تنباکو (دخانیات) پنجم مهرماه سال 1316 (1937) در محل فعلی که در آن زمان خارج از تهران و آن سوی دروازه قزوین بود، گشایش یافت. در آن زمان امور دخانیات در ایران، در انحصار دولت بود.

روز آغاز تبعید رضاشاه
27 سپتامبر سال 1941، رضا شاه یک ماه و دو روز پس از تجاوز نیروهای انگلستان و شوروی به ایران به همراه خانواده‌اش در بندرعباس بر کشتی انگلیسی «بندرا» نشست و دوران تبعید خود را آغاز کرد. این کشتی 23 روز بعد در جزیره موریس (موریشس) از متعلقات انگلستان در اقیانوس هند پهلو گرفت و به رضا شاه گفته شد که تبعیدگاه او همین جزیره است و زندانی دولت انگلستان است. سلطنت رضاشاه تا 16 سپتامبر 1941 (25 شهریور 1320) طول کشید که در این روز به اصرار متفقین که ایران را اشغال نظامی کرده بودند، کناره‌گیری کرد.
تبعیدگاه رضا شاه، در سال ۱۹۴۳ به خواهش پسرش از سران متفقین که در تهران گرد آمده بودند، از جزیره موریس به یوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تغییر یافت که ۲۶ ژوئیه سال ۱۹۴۴ در همین شهر در ۶۶ سالگی درگذشت و جسد او به قاهره انتقال یافت تا بعدا به ایران آورده و دفن شود و ....
رضاشاه در 16 مارس 1878 در آلاشت سواد کوه واقع در استان مازندران به دنیا آمده بود و از جوانی، سپاهیگری را پیشه خود قرارداده بود.

کتک زدن و کور کردن
وزیر دادگستری دکتر مصدق
پنجم مهرماه 1333 روزنامه‌های تهران نوشتند که یکی از چشم‌های عبدالعلی لطفی، وزیر دادگستری کابینه دکتر مصدق که روز اول مهرماه توسط گروهی ناشناس در خانه‌اش کتک زده شده بود نابینا شده است. مهاجمان در حمله به خانه لطفی 70 ساله واقع در شمیران که شهرت میهن دوستی داشت همسر و فرزندان او را هم کتک زده بودند! پس از انتقال لطفی به بیمارستان، پزشکان آثار ضربات متعدد چاقو و چماق و پنجه بوکس را در نقاط مختلف بدن و صورت او مشاهده کرده بودند. درباره مسببین و عاملان این عمل، در آن زمان گزارش دیگری انتشار نیافت! پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روزنامه‌های تهران در زمینه کتک خوردن لطفی گزارش‌هایی منتشر کرده و نوشتند که مضروب و کور کردن او کار همان دسته‌های داخلی بوده که در براندازی 28 مرداد دست داشتند.

زادروز برنده جایزه نوبل


امروز زادروز بانو «گراسیا دله‌دا» داستان نویس چیره‌دست ایتالیایی و برنده جایزه ادبی نوبل است که 27 سپتامبر 1871 به دنیا آمد و ده‌ها داستان نوشت. داستان‌های او که اغلب نوعی زندگینامه تخیلی هستند، تفاوت شخصیت انسان‌ها را منعکس می‌کنند. وی به موازات رمان برای مجله‌ها هم داستان کوتاه می‌نوشت. معروف‌ترین داستان‌های او که به دیگر زبان‌های اروپایی ترجمه شده‌اند؛ عبارتند از: بادهای نفرت، بعد از طلاق، کبوتر و شاهین، رقص گردنبند، به سوی چپ، ارباب ما، خاکستر‌ها، مادر، پیرمرد کوهستان، در بیابان، راز دل مرد گوشه گیر، گناه دیگران، حریق در باغ زیتون....

امپراتور از پایتخت خود خسته شد
۲۷ سپتامبر سال ۳۷۶ میلادی، امپراتور وقت رم که از توقعات مردم شهر رم و بی نظمی آنها به تنگ آمده بود و شهر دارای جمعیتی بیش از حد شده بود، به گونه‌ای که کار تغذیه آنها و رفع نیازمندی‌هایشان دشوار شده بود تصمیم گرفت پایتخت را به میلان منتقل کند. شهر رم پس از اضمحلال امپراتوری روم، پایتخت پاپ‌ها و از قرن ۱۹ پایتخت ایتالیا شد.

سقوط بورس و حمله قلبی آیزنهاور


بورس نیویورک ۲۷ سپتامبر ۱۹۵۵ دچار یک سقوط آزاد شد و آیزنهاور رییس‌جمهوری آمریکا پس از شنیدن این خبر، حمله قلبی کرد و به بیمارستان انتقال یافت. این بورس از قرن ۱۹ تاکنون چندبار دچار سقوط آزاد شده که هر سقوط آن، یک رکود یا جنجال اقتصادی به دنبال داشته و بنابراین، دفعتا پایین آمدن بهای سهام (به صورت سقوط آزاد) آمریکاییان را دچار ترس و تزلزل می‌کند. مروری بر تاریخ آمریکا نشان می‌دهد که بحران بورس عمدتا در اکتبر روی داده است، ولی در سال ۱۹۵۵ و نیز در سال ۲۰۰۸ این رویداد چند هفته زودتر و در سپتامبر اتفاق افتاد. آیزنهاور در طول دولت خود نگران چند وضعیت بود ازجمله میدیاکراسی (جوسازی رسانه‌ها و تغییر وضعیت به خواست خود)، قدرت‌گیری صنایع نظامی و مداخله در تصمیم‌گیری‌های دولت، تداخل دولت و بورس و اصحاب سرمایه در یکدیگر (مقام دولتی شدن دست‌اندرکاران بورس و سرمایه و بالعکس)، خارج شدن لابی‌گرهای کنگره و ورود مقامات سابق و نمایندگان پیشین کنگره به جرگه لابی‌گران و تبدیل «نظر‌رسانی و روشن‌سازی که اگر حرفه‌ای و علمی باشد امری مفید است» به اعمال نفوذ و کارچاق کنی. گزارش‌های روز وجود چنین مواردی را در ایالات متحده نشان می‌دهد و درستی نگرانی آیزنهاور را که یک ژنرال بود ثابت می‌کند. نگرانی‌های آیزنهاور اینک برای آمریکاییان به صورت مساله درآمده است.