صنعتی که غذا خوردن را آسان کرد

مترجم: فاطمه باباخانی- اصطلاح فست فود به غذاهایی گفته می‌شود که همان‌طور که از نام آن پیداست به سرعت می‌توانیم آنها را آماده کنیم. محبوب‌ترین نوع فست‌فودها، به نمونه‌هایی مربوط می‌شود که به شکل بسته‌بندی شده در بازار وجود دارند. اما صنعت فست فود چه تاریخچه ای دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که این صنعت ریشه در کار کسانی داشت که در بخش‌هایی از روم باستان و جوامع شرق آسیا غذاهای حاضر و آماده را در دکه‌های شهر می‌فروختند. رستوران‌های فست فود امروزه تنها دکه یا رستوران‌هایی نیستند که به صورت حرفه‌ای خدمات خود را به سرعت ارائه می‌دهند. بلکه آنها به رستوران‌های زنجیره ای تبدیل شده‌اند که وعده‌های غذایی استاندارد را در سراسر جهان ارائه می‌دهند. قیمت پایین و محبوبیت فست فود از جمله دلایلی است که موجب شده رستوران‌های فست فود در سراسر جهان شکل بگیرند. آنها به عنوان محلی که غذای خشک را در اختیار نسل جوان می‌گذارند و خدمات‌رسانی سریع و غذای فوری را به افرادی که مشغله زیادی داشته و فرصت کمی برای غذا خوردن دارند، ارائه می‌دهند؛ شناخته شده‌اند.

تاریخچه صنعت فست‌فود

مفهوم فست فود با توسعه شهرهای مدرن همراه شده است. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد ریشه فست فود به روم باستان و مغازه‌هایی که ماکارونی را در مغازه‌های شرق آسیا فراهم می‌کردند، برمی گردد. در جهان باستان و قرون وسطی، نان، فلافل و... به عنوان جاذبه‌ غرفه‌های کنار جاده‌ای به کار گرفته می‌شد. آنها مکان‌هایی بودند که خدمات خود را به مشتریانی که عموما از دو طبقه نخبه و بالای جامعه نبودند، ارائه می‌دادند. در سرتاسر قرون وسطی در عمده مناطق شهری در پاریس و لندن مواد غذایی نظیر شیرینی و پنکیگ فروخته می‌شد. این دکه‌ها عموما به کسانی که تنها زندگی می‌کردند و کسانی که از امکاناتی نظیر آشپزخانه بهره مند نبودند سرویس می‌دادند. زائران و بازرگانان از دیگر گروه‌هایی بودند که از این خدمات بهره می‌گرفتند، با این وجود تا اواخر قرن هجدهم قهوه خانه‌ها و بارها در جامعه غربی به غذا خوردن به عنوان یک تفریح نگاه نمی کردند. صنعتی سازی در جوامع اروپایی بود که فست فود را به عنوان یک مزیت شناساند. پس از آن دو جنگ جهانی و رشد اقتصاد آمریکا مفهوم فست‌فود را به عنوان یک روش زندگی آمریکایی جا انداخت. امروزه ایالات متحده بزرگترین صاحب صنعت فست فود در جهان است و در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان رستوران‌های فست فود متعلق به آمریکا حضور دارند. از سوی دیگر، تهیه و سرویس دهی فست فود نزدیک به دو میلیون شغل در این کشور فراهم کرده است. از آنجا که آمریکا به عنوان پیشگام صنعت فست فود در جهان است یک نگاه اجمالی نسبت به این صنعت در ایالات متحده خواهیم داشت.

رخدادهای مهم در صنعت غذای ایالات متحده

۱۹۰۲: شرکت هورن اند هودارت اولین ماشین خودکار فروش غذا یا اتومات را در فیلادلفیا راه‌اندازی کرد.

۱۹۱۲: شرکت هورن اند هودارت نخستین مغازه‌های اغذیه‌ زنجیره‌ای را با گشایش اتومات در منهتن به وجود آورد.

۱۹۱۶: اولین اغذیه‌ همبرگریِ سریع و ارزان‌قیمت با نام وایت کستل در ویچیتا به راه افتاد.

۱۹۱۹: آ اند دبلیو روت بیر نخستین اغذیه‌های زنجیره‌ای جاده‌ای را با تاسیس دکه‌های فروش غذا به وجود آورد.

۱۹۲۱: وایت کستل نخستین رستوران خود را افتتاح کرد که همبرگر را به قیمت ۵۰ سنت می‌فروخت.

۱۹۳۰: هاوارد جانسون برای نخستین بار حق انتخاب را به مشتریان اعطا کرد و منوی غذای استاندارد و تبلیغات را باب کرد.

۱۹۴۸: این‌ـ‌ان‌ـ‌اوت برگر با استفاده از باجه‌های ارتباطی شبیه به باجه‌های تلفن نخستین خدمات غذایی به رانندگان را بدون نیاز به پیاده‌شده از خودرو ابداع کرد.

۱۹۵۱: لغت‌نامه‌ مریام‌ـ‌وب‌ستر اصطلاح فست‌فود یا غذای سریع (fast food) را به رسمیت شناخت.

۱۹۶۷: مک‌دونالد نخستین رستوران خود را بیرون از ایالات متحده در کانادا و پرتو ریکو افتتاح کرد.

۱۹۷۱: نخستین مغازه‌ استارباکس در سیاتل افتتاح شد که دانه‌های مرغوب قهوه و وسایل مربوطه را می‌فروخت.

۱۹۹۱: آربیز نخستین مغازه‌های اغذیه‌ زنجیره‌ای را افتتاح کرد که فست‌فودهایی با کالری کمتر از ۳۰۰ و چربی کمتر از ۶ درصد عرضه می‌کرد.

۱۹۹۴: آرتیکل سیرکل نخستین رستورانی شد که صرفا گوشت گاو نژاد آنگوس عرضه می‌کرد.

۲۰۰۲: مک‌دونالد چربی ترانس غذاهای سرخ‌کردنی خود را ۴۸ درصد کاهش داد.

۲۰۰۵: لوگوی اصلی ‌مک‌دونالد، یعنی رونالد به عنوان یکی از ۱۰ شمایل برتر تبلیغاتی قرن بیستم انتخاب شد.

۲۰۰۶: تخمین زده شد که آمریکایی‌ها سالانه ۱۴۲ میلیارد دلار هزینه‌ فست‌فود می‌دهند.

مروری بر صنعت فست فود

صنعت فست فود، در دسترس بودن غذا و نیاز به غذا خوردن در شرایطی که وقت و زمان محدودی وجود دارد را برجسته می‌کند. این صنعت فرصت بزرگی را برای استراحت پدر و مادرهایی که بخش بزرگی از روزشان را بین محل کار و خانه در رفت و آمد بودند، فراهم کرده است. در بسیاری از رستوران‌های فست‌فود خوراک‌هایی مانند ماهی و سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر، پیتزاهای گیاهی و غیرگیاهی و انواع نوشابه‌های گازدار ارائه می‌شود. بیشتر فست فودها شباهت‌هایی با فرهنگ‌ها و غذاهای مناطق مختلف پیدا کرده اند. این صنعت در حال حاضر در صحنه بین المللی رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده و جایگزینی آن به جای وعده‌های غذایی سالم، تکنولوژی غذاهای قابل حمل -که مصرف کنندگان قادر به بردن غذای خود باشند- را توسعه داده است. مفهوم غذا خوردن در حین راه رفتن نه تنها نیاز به کارد و چنگال‌های سنتی را از بین برده بلکه همچنین مشتریان را به پذیرش غذاهایی با یک مشخصه فرهنگی قادر ساخته است.