در 28 امرداد سال 1357 ((19 آگوست 1978)، در ساعات شب سینما رکس شهر آبادان آتش گرفت و بیش از نیمی از تماشاگران فیلم (طبق گزارش‌های روز بعد مطبوعات تهران 400 تا 600 تن) کشته شدند.

در لحظه وقوع حریق که آن را «عمدی» و یک توطئه دانسته‌اند، بیش از هفتصد تن در حال تماشای یک فیلم سینمایی بودند. علت سنگین بودند تلفات، قفل بودن درهای خروجی (در زمان وقوع حریق) اعلام شده بود. یک هفته پس از این حادثه که ایرانیان را سخت متاثر ساخته بود، نخست وزیر وقت تغییر کرد.

ماه رویدادهای شوم
اگر تاریخ طولانی ایران را مرور کنیم می‌بینیم که زمان وقوع بیشتر رویدادهای شوم، ماه میلادی آگوست (دهم مرداد تا نهم شهریور) بوده است که سیاه ترین آنها تصرف ایران به دست اسکندر در آگوست 330 پیش از میلاد، امضای قرارداد تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ میان انگلستان و روسیه در 31 آگوست 1907، امضای قرارداد وثوق الدوله با انگلستان معروف به قولنامه فروش ایران در 9 آگوست 1919، ورود نیروهای نظامی انگلستان و شوروی به ایران در 25 آگوست 1941 و سپس اشغال نظامی آن به مدت چهار سال و بالاخره براندازی حکومت منتخب مردم در 19 آگوست 1953 یا همان 28 امرداد 1332). انگلستان و آمریکا طراحان اصلی نقشه براندازی دولت مصدق بوده‌اند.


میرزا علی خان و اختراعات او
در روزنامه اطلاعات اواخر مرداد 1311 مطلبی درباره میرزا علی خان حدیدی، استاد صنعتگر آن زمان منتشر شده که از این قرار است: «تاکنون کمتر معمول بوده است که از یک صنعتگر ماهر و یک مخترع زبردست تعریف و تمجید شده و او تشویق شود. در صورتی که ما هر قدر بتوانیم این احساسات را در بین مردم ترویج دهیم. خدمت بزرگی به عالم صنعت و اختراعات کرده‌ایم، مملکتی که حس تشویق و قدردانی در آن محو شده باشد و در این راه قدم نگذارد مراحل ترقی را خیلی به کندی پیش می‌برد، هر صنعت کار، هر مخترع و هر خدمتگزار به مملکت باید مورد تشویق واقع گردد تا احساسات سایرین تحریک شده همه در خدمتگزاری و ابداع و ابتکار پیشقدم شوند.
شخصی که ما در اینجا به خوانندگان محترم خود معرفی می‌کنیم یکی از صنعت گران قابلی است که آثار زیبایی در صنعت حدادی از خود به معرض بروز و ظهور رسانیده است. استاد میرزا علی خان حدیدی در عالم خود و در صنعت آهنگری و ریخته گری و ساختمان هرگونه آلات و ابزار یدکی ماشین آلات مهارت و ذکاوت و پشتکار مخصوصی به خرج داده است. ساختمان سردرب عمارت سلطنتی (سردرب سنگی)، ساختمان اسکلت آهنی سردرب بزرگ وزارت پست و تلگراف که شاهکار صنعتگری ایشان است و از داخله شیروانی و گنبد بزرگ سردرب خوب نمایان می‌شود. همچنین ساختمان آتلیه‌های فرودگاه طیارات نمونه‌ای از کارهای بدیع این شخص می‌باشد.
استاد میرزا علی خان حدیدی دستگاهی برای کندن خندق خاکبرداری اختراع نموده که با موتور کار می‌کند. این دستگاه بدون کمک و معاونت عمله و کارگر وقتی به کار می‌افتد از یک طرف خاک خندق را کنده برداشته و از طرف دیگر در خاکریز خندق در فاصله‌های معین می‌ریزد و به کمک چرخ‌هایی که روی ریل حرکت می‌کند از چپ و راست خود خاکبرداری کرده و در اندک زمانی می‌تواند توده‌های بزرگی از خاک را از طرفی برداشته و به طرف دیگر بریزد.
علاوه بر این اختراعات بدیعی که این شخص نموده و کارهای برجسته‌ای که در این مدت انجام داده، کار‌های ریزه کاری، ساخت ابزارهای کوچک که تا به حال راه و چاره منحصر به فرد آن وارد کردن از خارجه بود در اینجا تدارک می‌نماید و بدیهی است از این حیث کمک خوبی به صنعت ماشین نموده و از ورود ابزار و ادوات یدکی ماشین تاحدی جلوگیری می‌کند.»

حقوق آرتیست‌های هالیوود کاهش یافت


بنا به اخبار واصله از تلگراف‌های خارجه به روزنامه اطلاعات اواخر مرداد ۱۳۱۱، حقوق آرتیست‌های هالیوودی در این سال کاهش یافته است. در متن این خبر آمده است: «مادموازل جوان کراوفرد و شوهرش دوگلاس فرینکس که اکنون برای گردش به لندن رفته اند. از جمله ستارگان سینما هستند که در این بحران تقلیل حقوق، قسمتی از حقوق آنها کسر شده است. حقوق تمام مستخدمین و آرتیست‌هایی که در هفته ۳۰۰ لیره بیشتر می‌گیرند، ۳۵ درصد تقلیل یافته است.


میزان حقوق ستارگان سینما و آکترهای مهم فیلم‌ها را کمتر کسی می‌‌داند؛ زیرا کمپانی از اظهار و افشای حقوق آنها خودداری می‌نماید؛ ولی آنچه در زیر آمده از منابع موثق گرفته شده است.»