مردم از تهدید ریسک‌ها خبر ندارند

گروه بنگاه‌ها ، لیلا اکبرپور: دردیدار هفته گذشته خبرنگاران حوزه بیمه رسانه‌های کشور با مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه از دشواری‌های کار حرفه‌ای در این صنعت سخن به میان آمد. برخی از خبرنگاران معتقدند:

فضای صنعت بیمه برای فعالیت حرفه‌ای تهیه خبر مناسب نیست، اما مسعود حجاریان این قول را داد که پرسشگری حرفه‌ای منجر به پاسخگویی حرفه‌ای خواهد شد. او معتقد است که آشنایی مردم با ریسک‌هایی که آنها را تهدید می‌کنند و طرح مطالبات و خواسته‌های افراد از بیمه‌گران فضا را برای پاسخگویی و درنهایت فعالیت سرویس‌دهی مطلوب به بیمه‌گذاران آماده می‌کند. مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در نشستی با اصحاب رسانه با موضوع «نقش خبرنگار در توسعه بازار بیمه» گفت: تحول و نوآوری در صنعت بیمه مستلزم وجود رسانه‌های پرسشگر است، در این راستا می‌توان گفت یکی از علت‌های کندی تحول در صنعت و کمبود محصولات نوآورانه این است که رسانه‌های مطالبه گر و پرسشگر کمتر صنعت را به تحرک واداشته‌اند.

حجاریان درپاسخ به پرسش خبرنگار «ریسک نیوز» مبنی براینکه آیا عدم همکاری صنعت بیمه با حوزه خبر به خاطر ترس از افشای اطلاعات مالی است»؟ گفت: یکی از وظایف رسانه شفاف‌سازی شرکت‌های بیمه است و در این راستا رسانه‌ها موظفند با پردازش اطلاعات شرکت‌های بیمه، بیمه‌گذاران را آگاه کنند.

وی افزود: علاوه براین تحلیل عملکرد مدیران، بررسی نحوه قراردادهای بزرگ شرکت، تحلیل محصولات جدید و بررسی بازخورد این محصولات در جامعه هدف از وظایف رسانه‌ها محسوب می‌شود. وی با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی شرکت‌های بیمه از سوی رسانه‌ها خاطرنشان کرد: حرفه‌ای‌ها و مردم باید بازار را بشناسند، شرکتی که اطلاعات خود را منتشر نمی‌کند یا به موقع اطلاعات نمی‌دهد و پاسخگو نیست بدون شک مشکل دارد.

مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه درپاسخ به پرسش خبرنگار سایت «ایران و جهان» مبنی براینکه «شرکت‌های بیمه لایه‌بندی دقیقی از گروه مشتریان هدف خود نداشته و طراحی محصولات خاص برای گروه‌ها و لایه‌های مختلف افراد ندارند، وقتی شرکت‌های بیمه نمی‌دانند که چه خدماتی را به چه گروهی با چه پیامی و از چه طریقی عرضه کنند. رسانه‌ها چگونه می‌توانند در ایفای نقش اطلاع‌رسانی خود درست و دقیق ظاهر شوند.» گفت: تعامل صنعت بیمه در بخش اطلاع‌رسانی کافی و شرکت‌ها درک درستی از بازار هدف خود ندارند، اما رسانه‌ها با صنعت بیمه همراهی بیشتری داشته باشند. مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در ادامه با تاکید بر لزوم توانمندسازی خبرنگاران به سه راهکار اساسی در خصوص ارتقای ارتباط رسانه‌ها با صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: مرحله اول تلاش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی صنعت بیمه است به‌طوری‌که شناخت ریسک به بیمه‌گذاران، نحوه مدیریت ریسک و آگاهی از توانگری مالی شرکت‌های بیمه که آیا این شرکت‌ها توانایی پذیرش ریسک را دارند یا خیر می‌تواند از وظایف مهم رسانه‌ها باشد. حجاریان گفت: توانمندسازی بازار بیمه از طریق مانیتور، پایش، پردازش و تحلیل شاخص‌های صنعت میسر می‌شود که می‌تواند درتوسعه صنعت بیمه اثرگذار باشد.

مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه درپاسخ به پرسش خبرنگار سایت «نقدینه» مبنی براینکه «چرا صنعت بیمه طی سال‌های گذشته درطراحی و عرضه محصولات جدید ناتوان بود و هیچ‌گونه نوآوری قابل توجه نداشت؟» توضیح داد: تحول و نوآوری مستلزم وجود رسانه‌های پرسشگر است، در این راستا می‌توان گفت یکی از علت‌های کندی تحول در صنعت و کمبود محصولات نوآورانه این است که رسانه‌های مطالبه گر و پرسشگر کمتر صنعت را به تحرک واداشته‌اند. حجاریان گفت: وقتی ۲۸ شرکت بیمه کشور در عرضه محصولات نو به بازار دریک سطح ایستاده‌اند نشان می‌دهد مشکل دربخشی بالاتر از شرکت‌های بیمه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تحلیل نهاد‌های بیمه‌ای و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آنها از دیگر وظایف رسانه‌ها محسوب می‌شود، اظهار کرد: نهاد‌های بیمه‌ای در ایران ضعیف هستند و به‌دلیل ضعف ساختاری آنگونه که باید در صنعت اثرگذاری لازم را ندارند که امید می‌رود با تغییرات ساختاری که در این نهاد‌ها ایجاد می‌شود، عملکرد آنها بهبود یابد.

حجاریان درپاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه بانک و بیمه مبنی براینکه «برخورد بیمه مرکزی با مشکلات بیمه توسعه بهنگام نبود و کار را به اعتراض‌های خیابانی کشاند. چگونه خبرنگار آثار منفی این خشم مردم از بیمه را کاهش دهد؟» گفت: بله. اتفاق بیمه توسعه رویدادی نادر درصنعت بیمه است. حجاریان با تاکید براینکه بزرگ‌ترین مشکل صنعت بیمه قوانین آن است، اظهار کرد: تحلیل قوانین و آیین‌نامه‌های موجود و بررسی اشکالات آنها و در نهایت ارائه راهکارهایی برای اثرگذار شدن قوانین از دیگر وظایف رسانه‌ها است، چرا که بدون شک با اثرگذاری قوانین است که کسب‌وکار بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: وقتی آیین‌نامه‌ای تدوین می‌شود که با قانون و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مغایرت دارد باید تحلیل شود. مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این نکته که شرکتی که با حرف زدن فقط ادعا می‌کند، شایسته اعتماد نیست، اظهار کرد: شرکت بیمه‌ای که سرمایه پایین دارد نمی‌تواند تعهد بالا ایجاد کند و اگر ایجاد کرد از عهده پرداخت خسارت‌ها ناتوان خواهد بود.

به گفته وی، یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند از سوی رسانه‌ها واکاوی شود بررسی میزان رقابت‌پذیری صنعت بیمه است، علاوه براین نحوه ورود شرکت‌های جدید به صنعت بیمه نیز از مواردی است که نیاز به تحلیل و بررسی دارد به طوری‌که در حال حاضر در مسیر ورود شرکت‌های جدید به بازار بیمه موانع زیادی وجود دارد که یکی از آنها تعیین سرمایه ۲۵۰میلیارد تومانی برای تاسیس یک شرکت بیمه است این در حالی است که این موانع به انحصار در صنعت منجر شده‌اند.

مسعود حجاریان گفت: مردم نباید در پی ارزان خریدن باشند، بلکه باید در پی شرکتی باشند که قادر به ایفای تعهدات باشد، متاسفانه خیلی از مردم به جای اینکه بگویند که یک شرکت بیمه می‌تواند خسارت بدهد یا نه در پی تخفیف گرفتن در حق بیمه هستند، درحالی‌که مبلغ خسارت هزار برابر حق بیمه است. مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه درپاسخ به پرسش خبرنگار سایت «میزان» مبنی براینکه مشکلات خدمات بیمه‌های بازرگانی درعرضه بیمه شخص ثالث چگونه حل خواهد شد؟» پاسخ داد: هیچ‌یک از بخش‌های این بیمه نامه اجباری توسط خود صنعت بیمه تهیه و تدوین نمی‌شود، به طوری که نرخ و شرایط توسط دولت، مفاد قانون توسط مجلس و میزان خسارات و دیات توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: شخصا تلاش زیادی کردم تا برای نمایندگان مجلس توضیح دهم که بیمه شخص ثالث باید راننده محور باشد و حتی جلسه و سمینار هم گذاشتم، ولی متاسفانه مجلس از این تصمیم که در تمام دنیا جاری و ساری است حمایت نکرد.

حجاریان خاطرنشان کرد: راننده‌ای که کم‌ریسک است باید کمتر خسارت بدهد و نباید تاوان یک شخص پرریسک را بدهد. شرکت بیمه نباید ریسک را افزایش دهد و یک راننده پرریسک را پوشش دهد. این یعنی ایجاد خطر برای بقیه که متاسفانه مجلس هم از این قضیه حمایت می‌کند.

تجلیل از خبرنگاران

انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه دراین نشست از خبرنگاران فعال حوزه بیمه تجلیل کرد.

حسین هواسی مدیرروابط عمومی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه دراین خصوص گفت: به پاس تهیه به موقع خبر، تحلیل و گزارش‌های کارشناسی ضمن قدردانی از خبرنگاران حوزه چهارخبرنگار به‌عنوان برترین‌های این حوزه معرفی می‌شوند.

او خانم‌ها زهرا مهدورخبرنگار روزنامه شرق، مریم کایید خبرنگارسایت ایران و جهان، آزاده محسنی خبرنگار سایت ریسک نیوز و لیلا اکبرپور خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد را به‌عنوان خبرنگاران برتر معرفی کرد.