بانک کشاورزی طلایه‌دار مهرورزی و عدالت‌گستری در نظام اقتصادی کشور است

«قاسم محمدی» مشاور عالی مدیرعامل بانک کشاورزی در گفت‌وگویی به تشریح فعالیت این بانک در ۲سال گذشته پرداخت.

وی گفت: بانک کشاورزی به عنوان عضوی از سیستم اقتصادی کلان کشور در دو سال گذشته با توجه به شعار مهرورزی و عدالت گستری دولت نهم با نگاه ویژه ای به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و شناسایی کارآمدی‌های اقشار کم درآمد جامعه به طور اخص در حوزه اقتصاد روستایی عمل کرده است و معتقدم بانک کشاورزی طلایه‌دار مهرورزی و عدالت گستری در سیستم اقتصادی کشور است. محمدی ادامه داد: جذب سرمایه شهری و تزریق آن به اقتصاد کشاورزی بخش مهمی از تلاش‌های مدیریت بانک کشاورزی در دو سال اخیر بوده است.

محمدی، اختصاص تمام اعتبارات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی، تمدید بسیاری از وام‌های کشاورزی، بخشش ۶‌درصد از جرایم مطالبات معوقه، تلاش برای افزایش سرمایه بانک و صندوق بیمه محصولات کشاورزی، اختصاص بیشترین اعتبارات به پروژه‌های اقتصادی زودبازده، افتتاح بسیاری از طرح‌های کشاورزی در سراسر کشور را نیز بخشی از تلاش‌ها برای انتقال سرمایه از نهادهای شهری به حوزه اقتصادی روستایی از مهم‌ترین دستاوردهای این بانک دانست.

مشاورعالی مدیرعامل بانک کشاورزی بازخورد این عملکرد را در کسب رتبه برترین بانک ایرانی از نگاه موسسه بنکر و نیز موفقیت در کسب عناوین نخست و برتر در جشنواره‌های مختلف از جمله سایت برتر، پاسخگویی و خدمات‌رسانی برتر در میان شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت ارزیابی کرد.

قاسم محمدی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به پرسشی پیرامون اقدامات بانک متبوعش در راستای سیاست مهرورزی به لحاظ ارتباطات مردمی و عمومی توضیح داد: در راستای تاکید دولت محترم مبنی بر مهرورزی با مردم و پاسخگویی و رسیدگی به نیازها و مشکلات مشتریان، تولید‌کنندگان و کشاورزان شریف کشور، در تاریخ ۷ تیر ماه سال ۸۵ واحد ارتباطات مردمی بانک کشاورزی راه‌اندازی شد و تا به این لحظه به صورت متمرکز مشکلات و نظرات کشاورزان، تولید‌کنندگان به مدیرعامل محترم بانک منعکس می‌گردد، همچنین به منظور دسترسی مخاطبان به واحد ارتباطات مردمی بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد شده است تا مردم عزیز و مشتریان گرامی در طول ۲۴ ساعت شبانه روز نظرات خود را به مسوولان منتقل نمایند. لازم به ذکر است این واحد از زمان راه‌اندازی تاکنون پاسخگوی بیش از ۵ هزار نفر از کشاورزان، دامداران و تولید‌کنندگان بخش کشاورزی بوده است که منجر به برگزاری جلسات مستمر ملاقات عمومی مدیرعامل محترم بانک با تعداد کثیری از آنان شده است و آنها توانسته‌اند مستقیم و رو در رو مسائل خود را با آقای دکتر نور بخش مطرح نموده و متقابلا راهنمایی‌های لازم نیز برای حل مشکلات آنان از سوی ایشان ارائه شده است.

وی در ادامه تسری سیاست مهرورزی در سیستم استانی بانک کشاورزی در مواجهه مستقیم با عموم و کشاورزان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حوزه مدیریت در تمام زمینه‌ها، ارتباط تنگاتنگ و عاطفی با کشاورزان و تولید‌کنندگان بخش کشاورزی توصیه شده و به مدیران استانی دستورالعمل‌هایی در خصوص حرکت موازی و مستقیم با تولید و بهره‌برداری ابلاغ شده است که خوشبختانه با همکاری و مساعدت مشفقانه این عزیزان در استان‌های کشور به شرایط نزدیک به اهداف پیش‌بینی شده رسیده ایم و بحمد‌ا... امروز میان کشاورزان و کادر مدیریتی بانک فاصله اداری چندانی وجود ندارد و این خواست ریاست محترم جمهور از ابتدای تصدی شان بوده است و خوشحالیم که سیاست مهرورزی را این‌گونه پیگیری کرده ایم.

محمدی ادامه داد: ایجاد کانال‌های مختلف ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم زمینه همفکری و تبادل‌نظر بین کشاورزان، تولید‌کنندگان و کارآفرینان با مدیران را فراهم آورده است این موضوع بانک کشاورزی را به عنوان مشاوری امین و کارشناس برای کشاورزان قرار داده و برای پیشبرد امور کشاورزی و شکوفایی بخش کارساز می‌باشد.

مشاورعالی مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به این سئوال که اهتمام جمعی پرسنل بانک کشاورزی در جهت نهادینه سازی سیاست‌های اقتصادی دولت نهم را چطور ارزیابی می‌کنید نیز گفت: خوشبختانه نیروی انسانی بانک به سبب آگاهی از نیازهای بخش کشاورزی غالبا کاستی‌ها و نواقص این حوزه را بیش از دیگر اقشار می‌شناسند و درصدد‌ترمیم و رفع معضلات هستند، بخش مهمی از توانایی بانک کشاورزی در همین خصوصیت نیروی انسانی است و لذا پس از آغاز فعالیت دولت نهم خوشبختانه این نیروی بالقوه در بانک کشاورزی به توانایی بالفعل مبدل شده است تا بتواند در راستای اهداف عالیه قدم‌های بلندی بردارد و امروز شاهد تلاش همکاران صدیق بانک کشاورزی برای تحقق شعارهای دولت نهم هستیم.

براین اساس بانک کشاورزی به عنوان تخصصی‌ترین بانک در زمینه سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به کشاورزان و روستاییان عمل می‌نماید. وجود کارشناسان کشاورزی برای نظارت بر امور سرمایه گذاری در بخش کشاورزی این امکان را به بانک کشاورزی می‌دهد تا با استفاده از عوامل نیروی انسانی و سرمایه به عنوان کارشناس مالی کشاورزان در راستای مهرورزی و عدالت گستری حرکت نماید.

محمدی در مورد کاهش میزان سود بانک‌ها گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات یک سیاست انبساطی است و موجب می‌گردد هزینه تمام شده کالا و تولیدات کشاورزی کاهش پیدا کند این امر به افزایش درآمد کشاورزان کمک خواهد کرد در نتیجه رونقی در تولید کشاورزی به وجود آورده و به دنبال آن اشتغال نیز در بخش کشاورزی افزایش پیدا خواهد کرد منتهی منابع بانک محدود است و تقاضا برای تسهیلات بیشتر‌، در این میان اتفاقی که می‌افتد به خاطر عدم جوابگویی به متقاضیان‌، نارضایتی ایجاد خواهد شد و شعارهای دولت محترم را در مهرورزی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و لذا برای بهبود وضعیت نیاز است دولت منابع بانک کشاورزی را افزایش دهد و اقدامات بانک‌ها در راستای ارزیابی فنی و اقتصادی طرح‌های معرفی شده را بپذیرد تا با اعطای اعتبارات به متقاضیان موجه، نسبت به ایجاد اشتغال و درآمد و در نهایت افزایش تولید داخلی ملی به رشد اقتصادی و توسعه بخش کشاورزی کمک نماید‌.

محمدی تاکید کرد‌: کاهش نرخ سود بانکی به دلیل توجیه‌پذیر شدن طرح‌ها، موجب افزایش سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه تولید و رقابت‌پذیری تولیدکنندگان می‌شود این کاهش علاوه بر این موجب افزایش قدرت رقابت تولیدکنندگان با رقبای خارجی‌، کاهش نرخ تورم‌، حرکت به سمت اجرای هرچه بهتر بانکداری بدون ربا و افزایش کارآیی بانک‌ها خواهد شد‌.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین تصریح کرد: زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا می‌کند‌، ریسک بازار سرمایه نیز برای سرمایه‌گذاری با افت مواجه می‌شود‌‌، زیرا در شرایطی که بانک‌ها با نرخ ۱۶‌درصد‌، به سپرده‌گذاران سود پرداخت می‌کنند‌، تحمل ریسک‌های مختلف در بازار سرمایه‌، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران‌، معقول به نظر نمی‌رسد‌، اما در شرایطی که این نرخ کاهش پیدا کند‌، تحمل این ریسک منطقی‌تر خواهد شد و همین امر می‌تواند موجبات خروج سپرده از بانک‌ها و سرازیر شدن آن به سوی بازار سرمایه را فراهم کند به این ترتیب‌، سودآوری شرکت‌ها با رشد مواجه خواهد شد و موجبات رونق در بازار سرمایه فراهم می‌آید‌.

قاسم محمدی در مورد تلاش‌های انجام شده در بانک کشاورزی در راستای نهادینه سازی سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از خصوصی‌سازی (پس از گذشت یک‌سال از ابلاغ این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۰‌تیر ۸۵) گفت‌: با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌های بانک کشاورزی و مستثنی شدن این بانک از واگذاری سهام آن به بخش‌خصوصی، این بانک اقدامات مختلفی در راستای کاهش تصدی گری انجام داده است. بر این اساس برون‌سپاری و واگذاری تعدادی از فعالیت‌های بانک به بخش خصوصی از قبیل انجام کارهای خدماتی‌، امور حمل‌و‌نقل‌، نگهداری امور مربوط به رایانه‌، وصول مطالبات که همگی در راستای کاهش تصدیگری دولت و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده‌، می‌باشد‌.

محمدی همچنین به راهبردهای آتی بانک کشاورزی در راستای افزایش توان اقتصادی پروژه‌های زود‌بازده اشاره کرد و گفت‌: متاسفانه بخش مهمی از ثروت‌های ملی ما در اثر طراحی‌های نامتناسب با نیروی انسانی تلف می شود و این در حالی است که پروژه‌های زودبازده با توجه به قابلیت‌های نیروی انسانی و امکانات طراحی شده است‌. ارزیابی کارآیی این پروژه‌ها در بلند‌مدت مقدور است، اما شناخت ما از آمار و ارقام موجود نشان دهنده کارآفرینی در حوزه روستایی و چرخش سرمایه‌های اندک است‌. آمار نشان می‌دهد بانک کشاورزی بیشترین تسهیلات خود را به طرح‌های زودبازده اختصاص داده و تلاش می‌کند با شناسایی طرح‌های موجه در این حوزه گام مهمی در راستای ایجاد اشتغال و رونق بخش کشاورزی بردارد‌.

مشاور عالی مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد خدمات بانک کشاورزی در قبال قشر جوان و دانشجویان گفت: بانک کشاورزی علاوه‌بر انجام ماموریت محوله در بخش کشاورزی در کسوت یک بانک به اقشار مختلف اعم از جوانان، دانشجویان، زنان، کودکان و نوجوانان نگاه ویژه دارد و معتقد است که حمایت از این اقشار‌، زیربنای پروژه‌های بلند‌مدت اقتصادی کشور است و لذا طراحی کارت مختص نوجوانان (مهر کارت نوجوان)، جوانان (کارت‌ملی جوان)، بانوان (ایران کارت)، شعبه اختصاصی کودک و نوجوان، اعطای تسهیلات به فارغ‌التحصیلان کشاورزی، حمایت از زنان سرپرست خانوار (طرح حضرت زینب کبری (س))، حمایت از زنان شهری و روستایی (طرح ایران) و‌... گوشه‌ای از خدمات این بانک به اقشار مختلف است.

مشاورعالی مدیر عامل بانک کشاورزی در پاسخ به این پرسش که در سیستم اقتصادی دولت نهم به خود چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: اساسا نمره دادن و گرفتن در قالب علمی نیاز به یکسری پارامترهای معین دارد، اما وقتی مجموعه تلاش‌های نیروی مخلص بانک کشاورزی را با تمام موانع موجود در بخش کشاورزی می‌بینیم پاسخی جز این روایت صادقانه حافظ پیدا نمی‌کنم که «‌ما بدین در، نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم‌» و در واقع نمره قبولی ما لبخند رضایت کشاورزان است در روزی که عرق جبینشان به ثمر می‌نشیند‌.

رضایت خداو مردم از عملکرد بانک کشاورزی می‌تواند نشان خوبی از عملکرد بانک کشاورزی باشد و وقتی کشاورزی لبخند رضایت از کمک بانک کشاورزی دارد رضایت خداوند در آن هست و رضای خدا در هر کاری عیدی دست‌اندرکاران بانک کشاورزی است‌.