انواع تسهیلات ارزی بانک صنعت و معدن به صادرکنندگان

بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه‌ای یکی از اصلی‌ترین ابزارها و نهادها به منظور کمک به رشد و توسعه اقتصادی از طریق توسعه صنایع و معادن کشور می‌باشد. هدف این بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی به کارگیری قابلیت‌های عملیات بانکداری توسعه‌ای، سرمایه‌گذاری در جهت توسعه اقتصادی کشور، فراهم نمودن بستر مناسب برای حضور و مشارکت بخش غیر دولتی با استفاده از کلیه مقدورات از جمله نهادها، فرآیندها و ابزارهای مناسب در زمینه صنایع، معادن، فناوری‌ نوین و خدمات مربوطه است. یکی از انواع خدمات ارائه شده از سوی بانک صنعت و معدن، اعطای تسهیلات ارزی به صادرکنندگان می‌باشد. اعطای تسهیلات صادراتی هم از طریق «قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به صادرات از محل حساب ذخیره ارزی» و هم از محل «سپرده دولت نزد بانک صنعت و معدن» امکان‌پذیر می‌باشد.

۱. اعطای تسهیلات صادراتی از طریق قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به صادرات از محل حساب ذخیره ارزی

بانک صنعت و معدن با متقاضیان استفاده از اینگونه تسهیلات برای آن دسته از طرح‌هایی که به تشخیص خود و نیز وزارتخانه تخصصی ذی‌ربط از توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم برخوردار بوده و توانایی تامین در آمد لازم (اعم از ریالی و ارزی) برای بازپرداخت اقساط تسهیلات مصوب به صورت ارزی را دارا باشند، قرار داد منعقد می‌کند. میزان تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان براساس ارز مورد نیاز برای صادرات به تشخیص بانک و به استناد ارزیابی اعتبار متقاضی تسهیلات (ترجیحا براساس روند صادرات سه سال گذشته واحد مربوط) تعیین خواهد شد.

حداکثر مدت تامین مالی، غیر از موارد استثنا که توسط هیات امنای حساب ذخیره ارزی تعیین می‌شود به شرح ذیل خواهد بود :

الف) دوره استفاده از تسهیلات برای خدمات فنی و مهندسی، حداکثر سه سال، دوره تنفس حداکثر شش ماه و دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی حداکثر پنج سال خواهد بود. مجموع دوره‌های استفاده، تنفس و بازپرداخت از حداکثر هشت سال تجاوز نخواهد کرد. تعیین دوره دقیق تامین مالی هر قرارداد با توجه به شرایط خاص آن و در سقف حداکثر هشت سال، توسط بانک انجام خواهد شد.

ب) دوره تامین مالی برای صادرات کالاهای مصرفی حداکثر دو سال و برای صادرات کالاهای سرمایه‌ای، به ازای عمر مفید آن، حداکثر پنج سال خواهد بود.

نرخ سود تسهیلات اعطایی به صادرکنندگان به طور عام معادل نرخ بانکی ارزهای مربوط در بازارهای بین‌المللی (Libor) به اضافه حداکثر ۲ درصد یا نرخ بهره تجاری پایه (CIRR) به اضافه حداکثر ۲درصد و یا نرخ بهره بین بانکی اتحادیه اروپایی (Euribor) به اضافه حداکثر ۲درصد به تشخیص بانک خواهد بود. نرخ سود در موارد خاص براساس تصمیم هیات امنا حساب ذخیره ارزی تعیین می‌شود.

پرداخت تسهیلات ارزی به صادرکنندگان از طریق گشایش اعتبار و معامله اسناد حمل و یا براساس قرارداد تسهیلات و صورت وضعیت‌های انجام کار و یا اسناد حمل در وجه صادرکننده که به تایید بانک می‌رسد امکان‌پذیر خواهد بود. بازپرداخت اصل و سود تسهیلات به همان ارز پرداخت شده تسهیلات اعطایی خواهد بود.

۲. اعطای تسهیلات صادراتی از محل سپرده دولت در بانک صنعت و معدن

به استناد جزء ۵ بند ۷ تبصره ۲ قانون بودجه ۱۳۸۵ کل کشور به دولت اجازه داده شده است که به منظور تامین مالی طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی و توسعه صنایع تبدیلی کشور، توسعه صادرات کالا، خدمات فنی و مهندسی حداکثر تا سه میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی را به شرکت‌های داخلی، صادرکنندگان، خریداران خارجی کالا‌ها و خدمات صادراتی ایران و نیز برای تامین منابع مالی شرکت‌های پیمانکاری شرکت‌کننده در مناقصه‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های ایرانی از طریق سپرده‌گذاری در بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات اختصاص دهد.

سپرده‌گذاری دولت در بانک صنعت و معدن در جزء ۱ بند هـ تبصره ۲ قانون بودجه ۱۳۸۶ کل کشور نیز تکرار شده است. بخشی از سپرده مذکور باید به تسهیلات صادراتی اختصاص یابد. کلیه متقاضیان استفاده از این گونه تسهیلات می‌توانند با مراجعه به شعب بانک صنعت و معدن درخواست خود را ارائه دهند.

نرخ سود مورد استفاده تسهیلات اعطایی به طور عام نرخ بهره بین بانکی در بازار بین‌المللی (Libor) به اضافه حداکثر ۲درصد یا CIRR به اضافه حداکثر ۲درصد در سال خواهد بود. همچنین بانک با توافق تسهیلات گیرنده می‌تواند علاوه بر نرخ یاد شده نرخ بهره بین بانکی اتحادیه اروپایی (Euribor) به اضافه حداکثر ۲درصد را نیز به عنوان مبنا برای محاسبه سود تسهیلات مورد استفاده قرار دهد.

دوره تامین مالی برای صادرات کالا‌های مصرفی حداکثر ۲ سال و برای صادرات کالاهای سرمایه‌ای به ازای عمر مفید آن حداکثر ۷ سال خواهد بود. اعطای این تسهیلات بدون استفاده از گشایش اعتبار اسنادی، بلامانع می‌باشد.

علاوه بر خدمات ذکر شده، کلیه تولیدکنندگان می‌توانند به منظور واردات کالا و خدمات مورد نیاز خود جهت انجام پروژه‌های صنعتی، خرید مواد اولیه و سرمایه در گردش از سایر خدمات ارائه شده در بانک صنعت و معدن استفاده نمایند. تامین مالی واردات کالا و خدمات به یکی از روش‌های زیر امکان‌پذیر می‌باشد:

۱. اعطای تسهیلات ارزی از محل حساب ذخیره ارزی

۲. اعطای تسهیلات ارزی از محل سپرده دولت نزد بانک صنعت و معدن

۳. اعطای تسهیلات ارزی از محل خط اعتباری بانک توسعه اسلامی (IDB) و خطوط اعتباری فاینانس و ریفاینانس