مقدمه

لزوم وجود سازمانی در کشور که بتواند کمبود یک نهاد مالی معتبر و موجود در بخش صادرات واردات کشور را مرتفع سازد از نقایصی بود که در ابتدای تدوین قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران مورد نظر مقامات اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و براساس آن در تاریخ ۱۹/۴/۱۳۷۰ بانک توسعه صادرات تاسیس شد و عملا از شهریور ماه ۱۳۷۱ آغاز به کار کرد. از آن هنگام در راستای پیشبرد اهدافی که بانک بر عهده داشته است با کارکنان و کادری متخصص و ورزیده در خدمت صادرات کشور قرار گرفت.

فرآیند عملکرد این بانک در طول سال‌های گذشته نمایانگر این واقعیت بوده است که این بانک از طریق توجه به سرعت و دقت در روند کار موجبات جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود را فراهم کند.

افزون بر این بانک توسعه صادرات اعتماد بانک‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را نیز به خود جلب کرده است.

اهداف و برنامه‌های اعتباری

بانک توسعه صادرات

با عنایت به مفاد بند (۷) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ مبنی بر تخصص ۵/۱میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل منابع حساب ذخیره ارزی به منظور تامین مالی طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی و توسعه صنایع تبدیلی کشور توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌ها داخلی صادرکنندگان خریداران خارجی کالاها و خدمات صادراتی ایران و نیز تامین منابع مالی شرکت‌های پیمانکاری شرکت کننده در مناقصه‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های ایرانی از طریق بانک توسعه صادرات ایران این بانک در نظر دارد با توجه به سیاست‌های اعتباری خود افزایش سرمایه و گسترش شعب در جهت روند رشد شاخص‌های عملیاتی شعب خود اقدام نماید.

استفاده از حساب ذخیره ارزی

بانک توسعه صادرات ایران به عنوان بانک عامل در زمینه‌های تولیدی و کارآفرینی تقاضاهای رسیده از بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) اعم از حقیقی و یا حقوقی مبنی بر استفاده از صندوق ذخیره ارزی را بررسی کرده و به متقاضیان حائز شرایط تسهیلات از محل صندوق مذکور اعطا می‌نماید.

تسهیلات اعطایی در قالب خطوط اعتبار خریدار

به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و با هدف فراهم کردن شرایط لازم جهت تولید کالاهای صادراتی در کشور، بانک توسعه صادرات ایران نسبت به اعطای تسهیلات جهت واردات مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین‌آلات خطوط تولیدی از کشورهای مختلف جهان اقدام می‌کند. به این منظور، این بانک در نظر دارد در سال ۱۳۸۶ نیز با بانک‌های معتبر بین‌المللی (تامین‌کننده: Financier) جهت تامین مالی واردات کوتاه‌مدت، قراردادهای ریفاینانس منعقد کند.

گستر ارتباط و خدمات بین‌‌المللی

انعطاف‌پذیری و سرعت عمل بدنه عملیاتی بانک توسعه صادرات ایران در مقایسه با سایر بانک‌ها (به ویژه بانک‌های تجاری)، امکان هدایت دقیق و موثر منابع مالی را به سوی متقاضیان فعال در بخش صادرات فراهم می‌آورد.

در همین زمینه در نظر است در سال ۱۳۸۶ به موضوعات زیر نیز بپردازد:

- ادامه و توسعه حضور فعال‌تر بانک در بازارهای سرمایه خارج از کشور.

- افزایش درآمد بانک و افزایش اعتبار بانک در سطح بین‌المللی و ارتقای رضایت مشتریان.

-شناسایی و حفظ مشتریان برتر و طراحی برنامه بازاریابی با کمک نمایندگان بخش Customer Service کلیه شعب به منظور جذب و حفظ مشتریان.

- انجام و ادامه مطالعات امکان‌سنجی و گسترش شعب، نمایندگی یا کارگزاری خارجی در جهت نفوذ به بازارهای جهانی.

- تهیه گزارش کشورها (بازارهای هدف صادراتی) در جهت توسعه صادرات غیرنفتی.

- مطالعه اگزیم بانک‌ها و شرکت‌های بیمه صادراتی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و ارائه راهکارهایی برای افزایش خدمات تخصصی به بخش صادرات و راه‌های مختلف جهت تامین منابع و توان مالی بانک توسعه صادرات ایران

- مطالعه و پیشنهاد در خصوص خدمات نوین بانکی به ویژه بانکداری الکترونیکی مطابق با نیاز مشتریان بازار داخلی و صادراتی در چارچوب عقود اسلامی

- بررسی موضوعات مختلف و جدید بانکی به‌ویژه خدمات نوین بانکی.

تسهیلات اعطایی

بانک توسعه صادرات بخش عمده تسهیلات خود را به بخش غیردولتی اختصاص داده است. از نظر تخصیص به بخش‌های مختلف اقتصادی، عمده تسهیلات بانک توسعه صادرات از نوع تسهیلات عادی در بخش صادرات است.

جمع تسهیلات اعطایی این بانک در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۰هزار و ۹۳میلیارد ریال و در سال ۱۳۸۵ معادل ۹هزار و ۸۰۹میلیارد ریال است.

آمارهای تسهیلات به بخش‌های اقتصادی در بانک توسعه صادرات نیز حاکی است: این بانک در سال ۸۴ مبلغ ۴۸۴میلیارد ریال و در سال ۸۵ مبلغ ۳۳۱میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن تسهیلات پرداخته است. تسهیلات اعطایی این بانک به ساختمان و مسکن نیز در سال ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۷۳ و ۸۰میلیارد ریال بوده است. تسهیلات اعطایی به بخش خدمات و بازرگانی نیز در سال‌های یاد شده به ترتیب ۲۷۰۰میلیارد ریال و یک‌هزار و ۷۲۷میلیارد ریال گزارش شده است. جمع کل مانده مطالبات معوق بانک توسعه صادرات در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۳هزار و ۸۲۴میلیارد ریال و ۲هزار و ۳۳۹میلیارد ریال بوده است.