موفق و سربلند در بازار سرمایه ایران / حامی تولید ملی ، کار و سرمایه ایرانی
اهم استـراتژیهای شرکت سـرمایه گذاری گـروه توسـعه ملی

1) انجام مطالعات اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت در طرحها و پروژه‌های صنعت نفت،گاز و پتروشیمی‌و صنایع پایین‌دستی و مرتبط با آن و در نهایت تشکیل هلدینگ تخصصی در این صنعت.
۲) سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی (کانی‌های فلزی و فلزات اساسی).
3) توسعه فعالیت‌های هلدینگ تخصصی سیمان در جهت افزایش تأثیرگذاری بر بازار سیمان کشور، به همین لحاظ هلدینگ تخصصی سیمان تشکیل گردید و کلیه شرکتهای سیمانی مندرج در پرتفولیوی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به هلدینگ مذکور منتقل گردیده است.
۴) حضور مؤثر در بورس اوراق بهادار از طریق شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی و مشارکت در حوزه‌های مربوط به واسطه‌گری مالی مانند موسسات تأمین سرمایه و صندوقهای سرمایه گذاری، در همین راستا در سهام شرکت تأمین سرمایه امین مشارکت گردید.
5) بررسی سیستماتیک، همه جانبه و دائمی شرکت‌های موجود در پرتفوی و ادامه واگذاری سهام شرکت‌هایی که مزیت اقتصادی ندارند.
۶) ورود به عرصه تجارتهای کلان از طریق تشکیل شرکت سرمایه گذاری توسعه بین‌الملل تجارت ملی که در سال ۸۶ تأسیس وفعال گردیده است.

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی همراه با آحاد و دستگاه‌های مختلف ضمن حمایت از تولید ملی ، کار و سرمایه ایرانی براجرای نقشه راه و تحقق برنامه‌های استراتژیک خود مشتمل بر واسطه گری مالی شامل سرمایه گزاری بانکداری، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، صنعت سیمان، صنایع سنگ آهن و فولاد، صنعت ساختمان و... تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی مهندس محمدرضا حیدری، با تشریح جامع اقدامات صورت گرفته تا کنون گفت : سود هر سهم (EPS) شرکت درسال 1390 با 80 در صد افزایش نسبت به سال 1389 به 895 ریال برای هر سهم رسیده است ، در آمدهای شرکت نیز در سال 1390 با 48 در صد افزایش نسبت به سال قبل به بیشتر از 2815 میلیارد ریال و مجموع دارائیهای شرکت با رشد 51 درصدی در سال 1390 نسبت به سال قبل از آن به رقم بی سابقه 583/19 میلیارد ریال رسیده است.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با تأکید بر اصلاح ساختار شرکتهای زیر مجموعه افزود : انجام افزایش سرمایه در سال جاری به منظور تبدیل به سرمایه نمودن سود انباشته شرکت منابع مالی ورودی شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و رتبه شرکت از لحاظ سرمایه در بین شرکتهای چند رشته‌ای صنعتی ارتقاء خواهد یافت.


وی ورود به صف تولید فولاد با احداث واحد‌های تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن در منطقه عمومی خواف ـ سنگان به ظرفیت هر کدام ۵/۲ میلیون تن و حضور مؤثر در بورس اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران را از دیگر فعالیتهای مهم شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی بر شمرد.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی گفت قرار گرفتن در جمع 400 شرکت برتر ایران در سال 1390 براساس چهاردهمین رتبه بندی 100 ـ imi و دریافت لوح تقدیر بخاطر کسب عنوان برتر از نظر رشد سریع ازجمله مهمترین توفیقات این شرکت است.
بطور قطع ادامه موفقیتهای شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی همراه با استمرار حمایتها و منویات دکتر فرشادحیدری مدیر عامل محترم بانک ملی ایران قابل دست یافتن بوده و افق روشنی را فرا روی سهامداران قرار می‌دهد.


واسطه گری مالی:
شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی
عمده سرمایه گذاری گروه در شرکت‌های واسطه گری مالی مربوط به سرمایه گذاری در شرکت بورسی سرمایه گذاری توسعه ملی می‌باشد.

شرکت مذکور فعالیت خود را از تیرماه سال ۱۳۸۳ با سرمایه ۳۰۰۰ میلیارد ریال آغاز نموده و ازجمله شرکتهای فرعی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی محسوب می‌گردد.
مدیریت شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در سال 1390 با فروش بخش قابل توجهی از سهام شرکت‌های زیان ده و کم بازده و جایگزینی آن با سرمایه گذاری‌های مناسب، رفع موانع و معضلات پروژه‌های ساختمانی در دست اجراء دریافت مطالبات از شرکت‌های سرمایه پذیر و مدیریت نقدینگی با هدف استفاده از فرصت‌های بازار، بیش از 132 میلیارد ریال سود سرمایه گذاری کسب نموده و رتبه نقد شوندگی سهام را بهبود بخشیده است.
همچنین با اعمال سیاست‌های سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و تغییر پرتفوی شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی و حرکت به سمت پرتفوی سال و خارج شده از سهام‌های مدیریتی، امکان افزایش بازدهی بیشتر برای این شرکت در سال ۹۱ به وجود آمده است.
برنامه‌های زیر به منظور بهبود موقعیت‌های مالی و تجاری در دستور کار شرکت قرار دارد:
• فعالیت‌های حرفه ای و تخصصی به عنوان بازوی بورسی و اجرایی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی.
• مدیریت و بررسی مستمر پرتفوی شرکت و بهبود ساختار آن به منظور کاهش ریسک، افزایش بازدهی و ارزش متناسب با شرایط اقتصادی.
• تغییر در ترکیب سرمایه گذاری‌ها و توزیع آن در بازارهای ثانویه و اولیه به منظور بهره گیری از فرصت‌های مناسب و موجود در بازار اولیه.
• بررسی و شناسایی منابع تامین مالی و استفاده بیشتر از اهرم مالی.
صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و شیمیایی:
سودآوری و نقش با اهمیت صنایع پتروشیمی در اقتصاد کشور، مدیریت شرکت را بر آن داشته که در سیاستهای سرمایه‌گذاری خود، جایگاه‌ ویژه‌ای را به این صنعت اختصاص داده و انجام مطالعات و تحقیقات مالی و اقتصادی در زمینه بازار محصولات پتروشیمی را در دستور کار خود قرار دهد.
شرکت پتروشیمی شازند
شرکت پتروشیمی شازند با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون وششصد هزارتن شامل اتیلن و انواع مواد و فرآورده‌های پتروشیمی (محصولات پلیمری و شیمیائی) یکی از چند مجتمع بزرگ پتروشیمی کشور میباشد.


طرحهای در دست اقدام و مطالعه شرکت شامل طرح توسعه LLDPE، طرح هیدروژناسیون C4 برای تبدیل و هیدروژناسیون سالانه 52,000 تن ترکیبات اشباع نشده چهار کربنه ، تولید 65,000 تن بوتان در سال و احداث مخازن صادراتی در ماهشهر شامل 3 مخزن پنج هزارتنی و دو مخزن 7 هزار تنی می‌باشد.
صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی:
شرکت توسعه صنایع بهشهر


شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) در سال 1349 به ثبت رسیده و از سال 1353 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. این شرکت بعنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مجموعه‌های تولیدی و خدماتی، کمک به توسعه کشور و گسترش عدالت اجتماعی را در کنار سودآوری مطلوب، رسالت خود قرار داده و به حضوری قدرتمند در عرصه کسب و کار می‌اندیشد. در حال حاضر شرکت توسعه صنایع بهشهر از لحاظ طبقه بندی بورس یک شرکت صنایع غذایی شناخته می‌شود. اما از لحاظ فعالیت این شرکت، یک شرکت سرمایه گذاری بوده که عمده سرمایه‌ گذاری‌های آن در شرکتهای صنایع غذایی و بانکداری متمرکز می‌باشد. در حال حاضر شرکت توسعه صنایع بهشهر از لحاظ سرمایه و ارزش بازار جزو 10 شرکت بزرگ سرمایه گذاری بورسی می‌باشد. حدود 44 درصداز سهام این شرکت تحت تملک گروه توسعه ملی می‌باشد.
طبق سند چشم انداز، این شرکت می‌خواهد به‌عنوان یکی از شرکتهای سرمایه گذاری برتر از لحاظ ارزش بازار مطرح باشد و با جذب و مدیریت سرمایه در صنایع و خدمات سودآوری که دارای مزیت رقابتی می‌باشند، با اولویت خدمات توزیع، صنایع پایه‌ای، خدمات مالی، صنایع غذایی و بهداشتی، بالاترین ارزش را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.
صنعت سیمان:
شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان( سهامی خاص)
شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با توجه به نقش استراتژیک سیمان و صنعت سیمان در اقتصاد کشور و با هدف حداکثر نمودن ثروت سهامداران شرکت، در تاریخ 13/12/1382 اقدام به تاسیس شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان( سهامی خاص) نمود.


شایان ذکر است در اسفند ماه سال 90، مالکیت سهام شرکت‌های سیمان اردبیل، قائن و قسمتی از سهام شرکت‌های سیمان مازندران و شمال که در اختیار شرکتهای زیر مجموعه گروه بوده به شرکت سیدکو منتقل گردید و در حال حاضر علاوه بر مدیریت تمامی پرتفوی سیمانی گروه، مالکیت آن نیز برعهده سیدکو می‌باشد. مطابق صورتهای مالی سال 90، جمع سرمایه گذاری‌های این شرکت بالغ بر 3111 میلیارد ریال می‌باشد.
ظرفیت حال حاضر کارخانجات سیمان تحت پوشش CIDCO روزانه ۴۸۰۶۰ تن (سالانه ۱۴۴۱۸۰۰۰ تن) می‌باشد.
از برنامه‌های شرکت درسال 91 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- مدیریت سبد دارایی‌ها از طریق شناسایی و تحلیل فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت سیمان و صنایع پایین دستی.
2- توسعه بازار سیمان در داخل و خارج کشور که بدین منظور بازارهای صادراتی در شمال و جنوب کشور شناسایی گردیده و توسعه زیرساخت‌های صادراتی در دستور کار قرار گرفته است.
۳- ارتقاء بهره وری تولید سیمان که از طرق مختلف از جمله کنترل دقیق ارزش حرارتی گاز مصرفی در شرکت‌های تحت پوشش و پیگیری جایگزینی مازوت و استفاده از گاز در تمامی کارخانه‌های زیر مجموعه در حال انجام است.
صنایع سنگ آهن و فولاد:
شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی


تاریخچه: در راستای اجرای تفاهم نامه نهایی منعقده در مورخ ۱۸/۰۴/۱۳۹۱ با وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و انجام سرمایه گذاری جهت احداث واحد‌های فرآوری زنجیره تولید فولاد مشتمل بر مجتمع‌های تولید کنسانتره و گندله اکسید آهن به ظرفیت هر کدام ۵/۲ میلیون تن در سال و احداث تولید فولاد خام به ظرفیت یک میلیون تن در سال، شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی(سهامی خاص) به عنوان شرکت مادر تخصصی وظیفه ایجاد، مدیریت و راهبری مجتمع‌های تولیدی مذکور را برعهده دارد.
هدف:
ارتقاء و تقویت سودآوری پایدار از طریق حضور در بازار فولاد کشور و منطقه در نتیجه گسترش کار آفرینی و ایجاد زمینه‌های اشتغال پایدار از طریق بستر سازی زمینه‌های لازم برای توسعه و ایجاد صنایع بالادستی از قبیل انواع نورد و مقاطع و محصولات فولادی گسترش مهارت‌ها و درنتیجه ایجاد ارزش افزوده که موجب رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌گردد.
میزان و ظرفیت و محل سرمایه گذاری:
ظرفیت‌های تولید برنامه ریزی به شرح زیر می‌باشد:
• تولید سالیانه 5/2 میلیون تن کنسانتره اکسید آهن در اراضی همجوار معادن سنگان
• تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد خام
• برآورد مخارج سرمایه گذاری طرح به مبلغ 16640 میلیارد ریال و مشتمل بر 8/381 میلیون یورو است.
پیگیری‌ها و مذاکرات انجام شده نهایتا به قرارداد تامین سرمایه‌گذاری طرح‌های فوق در مورخ ۲۵/۵/۹۱ با سازمان ایمیدرو منجر گردید.

صنعت ساختمان:
شرکت بین الملل ساختمان و صنعت ملی


با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان، ارزش افزوده بالا و لزوم حضور فعال و موثر در این بازار سودآور، گروه اقدام به تاسیس شرکت بین‌المللی ساختمان و صنعت ملی (سهامی خاص) در تیرماه سال 1382 نمود. اهم اقدامات و نتایج حاصل از سرمایه‌گذاری در این صنعت به شرح زیر خلاصه می‌گردد:
۱- اجرایی نمودن فاز اول افزایش سرمایه شرکت بین المللی ساختمان: سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با درک ضرورت حضور موثر در بازار مسکن، مشارکت در انواع طرح‌ها و پروژه‌های انبوه سازی و ارائه خدمات تخصصی در زمینه مدیریت و مهندسی پروژه‌های ساختمانی در چارچوب حداکثر نمودن ثروت سهامداران، اقدام به اجرایی نمودن فاز اول افزایش سرمایه شرکت از ۱۹۰ میلیارد ریال به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال نمود.
2- تسریع عملیات اجرایی پروژه‌های ساختمانی در حال ساخت.
۳- اجرای مشارکتی طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی.


۴- سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در تلاش است که به منظور حفظ و تداوم سودآوری در بخش صنعت ساختمان، ضمن ادامه سیاستهای سال‌ گذشته، اقداماتی در زمینه ورود به حوزه گردشگری نظیر ساخت شهرک‌های توریستی و اجرای پروژه‌های زود بازده نماید.
سایر شرکت‌ها و صنایع:
شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، با توجه به گستردگی فعالیت‌ها در صنایع و شاخه‌های مختلف به ویژه در دو صنعت دارو و صنایع نیروگاهی هم از ظرفیت‌های مناسبی بهره‌مند بوده و درصدد استفاده بهینه از این پتانسیل‌ها می‌باشد. از جمله مهمترین و موفق‌ترین شرکت‌های فعال در گروه می‌توان به گروه صنعتی بارز و ایران ترانسفو اشاره کرد.