شلوغ‌ترین بنادر جهان کدامند؟
جالب است که یکی از اختراعات مهم قرن بیستم کانتینرهایی هستند که با کشتی حمل می‌شوند و انقلابی در تجارت جهانی به وجود آوردند.

قبل از استانداردسازی کانتینر، حمل کالاها گران بود، آنقدرگران بود که صرف نمی‌کرد کشتی‌ها اجناس را به آن طرف کشور ببرند چه رسد که به آن سوی جهان بروند. کانتینر حجم تجارت جهانی را به شدت افزایش داد. ارزش این وسیله در این است که کالاها را با حداقل هزینه و به راحتی از هر جایی به جای دیگر می‌برد. به زبان اقتصادی، استاندارد‌سازی کانتینر باعث کاهش هزینه معاملاتی حمل کالا در اطراف جهان شد.
در حالی که کامیون و قطار روش‌های اولیه حمل‌و‌نقل زمینی کانتینرها هستند، حمل با کشتی شیوه انتخابی حمل‌و‌نقل در فواصل دور است. از این رو داشتن بنادر با فعالیت بالای کانتینری، به کشورها حقوق ارزشمند‌ اقتصادی می‌دهد. وظیفه تعیین شلوغ‌ترین بندر جهان کار سختی است چون از سه معیار فعالیت استفاده می‌شود.
- تناژ کشتیرانی: چه تعداد کشتی باری در بندر پذیرفته می‌شوند؟
- تناژ بار: وزن کل کالاهایی که در بندر بارگیری و تخلیه می‌شوند؟
- ظرفیت کانتینری: چه تعداد کانتینر بیست فوتی از بندر می‌گذرند؟ همان طور که آمار جدول نشان می‌دهد شلوغ‌ترین بنادر جهان در آسیا هستند. هنگ‌کنگ و سنگاپور در کسب رتبه بزرگ‌ترین بندر جهان با هم رقابت می‌کنند. به نظر می‌رسد صادرات چین از توجه به توسعه زیرساختار حمل و نقل برای صادرات بسیار منتفع شده است. سه تا از پنج بندر بزرگ جهان در چین واقع هستند. فرستادن کالاها از مناطق ویژه اقتصادی به داخل کشتی‌های باری و سپس بازارهای صادراتی بسیار اهمیت داشته است. هر کشوری که خواهان پیروی از چین است باید زیرساختارهای احیانا فرسوده خویش را بهبود بخشد.