پاک مایه، تنها واحد بیوتکنولوژی تولید خمیر مایه در غرب کشور
شرکت پاک مایه در زمینی به مساحت 25 هزار متر مربع و با سرمایه ای بالغ بر 320 میلیارد ریال به عنوان تنها واحد بیوتکنولوژی فعال در غرب کشور در شهرک صنعتی اسلام آباد غرب واقع شده است.

این شرکت با بکارگیری نیروهای متخصص و متعهد بومی در زمینه تولید خمیر مایه خشک فوری فعالیت دارد که از آن در پخت نان استفاده می شود.
خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد به سراغ مدیر عامل شرکت پاک مایه رفت واز نحوه عملکرد و چرخه تولید این کارخانه گزارشی تهیه کرد که به شرح ذیل می باشد:
مهندس پروین رضایی با بیان اینکه تولید شرکت پاک مایه خمیر مایه خشک است گفت: خمیرمایه قارچی میکروسکپی و از دسته مخمرها است که پس از تولید به صورت خشک در واحدهای تولید نان و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد.
مهندس رضایی در خصوص نحوه بکارگیری نیروها در شرکت گفت: کلیه شاغلین در شرکت پاک مایه، کارشناس و کارشناس ارشد رشته های زیست شناسی، میکروبیولوژی، شیمی، مکانیک، برق، ابزار دقیق، مدیریت، حسابداری، بهداشت حرفه ای و همگی بومی منطقه هستند که پس از گذراندن دوره های آموزشی متعدد و مرتبط وارد عرصه تولید بیوتکنولوژی شدند.
رضایی اظهار داشت: این واحد با اشتغالزایی یکصدو نه نفر به طور مستقیم و بیش از سیصد نفر به صورت غیر مستقیم، گامی موثر در زمینه ایجاد اشتغال و پیشرفت صنعت در منطقه برداشته است.
وی با اشاره به اینکه تمامی تجهیزات و ماشین آلات خط تولید این کارخانه از بهترین نوع موجود و ساخت اروپای غربی می باشد، گفت: تکنولوژی بکارگرفته شده در این واحد صنعتی متعلق به فوگل بوش اتریش است.
وی تصریح کرد: در سطح کشور ۶ واحد فعال دیگر در این زمینه فعالیت دارند که تکنولوژی مورد استفاده کارخانه پاک مایه با بقیه متفاوت است.
پروین رضایی در مورد بازار هدف محصول تولیدی شرکت پاک مایه گفت: در غرب کشور در استان های کرمانشاه، ایلام، سنندج و همدان و در کشور عراق واحد تولیدی خمیرمایه دیگری موجود نیست و بازارهای هدف شرکت پاک مایه فعلا همین مناطق می باشد. وی ادامه داد: پاک مایه حدود پنجاه درصد از تولیدات خود را به صادرات اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: هدف از تولید خمیرمایه تامین سلامت و بهداشت نان، پیشگیری از کم خونی، پوکی استخوان، بیماری‌های گوارشی و از همه مهمتر پیشگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی می باشد که در نتیجه تولید نامناسب نان و دورریز عمده آن صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما به علت استفاده غیر بهداشتی جوش شیرین در تولید نان سالیانه میلیون ها تن نان یا به تعبیری گندم دورریز می شود. وی اظهار امیدواری کرد که بکارگیری خمیرمایه در تولیدات از ضرر میلیاردی این سرمایه ملی جلوگیری کند.
مدیر عامل شرکت پاک مایه در رابطه با مزایای استفاده از خمیرمایه درپخت نان گفت: نان تهیه شده با خمیرمایه تمامی ویتامین های گروهB (به جزB۱۲ ) مورد نیاز بدن را تامین می کند و ویتامینC موجود در خمیرمایه در مقابل حرارت مقاوم بوده به همین دلیل در فرایند پخت نان از بین نمی رود. وی ادامه داد: خمیرمایه سبب تسهیل باز جذب کلسیم، روی و آهن از روده می شود و استفاده از آن آهن مورد نیاز بدن را تامین کرده و از عوارض ناشی از فقر آهن و همچنین پوکی استخوان جلوگیری می کند.
وی افزود: اسیدهای آمینه بیوتین و مواد معدنی و آلی موجود در خمیرمایه در نان پخته شده حفظ می شود و به همین دلیل این نان یک غذای تقریبا کامل برای یک وعده غذایی است.
مهندس رضایی خاطر نشان کرد: استفاده از خمیرمایه در تولید نان در بالا بردن کیفیت آن موثر بوده و ماندگاری آن را افزایش می دهد و در نتیجه دورریز نان به صفر می رسد و نان تولیدی دارای عطرو طعم مطبوعی است.
مدیر عامل شرکت پاک مایه در خصوص هدف از انجام فعالیت های صنعتی گفت: ورود به میدان پرتلاطم تولید در بخش خصوصی در کشور ما نیازمند عشق به این آب و خاک، عزمی استوار و آمادگی جهت رفع موانع و مشکلات است. وی افزود: از میان برداشتن مشکلات تکنولوژی یا هماهنگی دانش پرسنل با ماشین آلات و یافتن بازار مناسب برای عرضه محصول تنها مشکل مدیران صنعتی نیست بلکه هماهنگ سازی عملیات اجرایی با نوسانات بالای ارائه خدمات زیر بنایی و هم تراز کردن ملزومات صنعتی مورد نیاز با دگرگونی های پیش رو مهمترین دغدغه مدیران اجرایی بخش خصوصی را به خود اختصاص می دهد.
رضایی در این زمینه با ذکر مثالی از مقررات گمرکی گفت: تغییر ۲۴ ساعته حق اخذ عوارض گمرکی معاف به غیر معاف در بسیاری موارد سبب می شود ماشین آلات ۲-۳ ماه در گمرکات کشور بمانند و پس از اعتراضات و پیگیری‌های واحد های تولیدی به بخش های تصمیم گیرنده دوباره عوارض گمرکی تغییر جهت می دهند تا ماشین آلات اجازه ترخیص یابند که همین ماندگاری ۲-۳ ماهه ماشین آلات در گمرک برای مجری، هزینه بیمه مجدد ماشین آلات، پرداخت مجدد ثبت سفارش و پرداخت انبارداری گمرک را به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت پاک مایه در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد در زمینه مشکلاتی که در منطقه برای گسترش صنعت وجود دارد گفت: اجرای طرح های بزرگ صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته صنعتی کشور نسبت به سایر مناطق از دشواری های خاصی برخوردار است.
رضایی افزود: زیرساخت های لازم برای اجرای پروژه های بزرگ صنعتی همچون تامین آب، برق، گاز و دفع پساب به اقتضای موقعیت منطقه همزمان با تصویب طرح ها کلنگ زده می شوند، این امر اگر چه که در نهایت به پیشرفت منطقه می‌انجامد اما زمان اجرای طرح‌ها را طولانی تر و گردش کار را کند تر می‌کند.
وی یافتن نیروهای متخصص و کارآمد را از دیگر مشکلات این مناطق بر شمرد و افزود: آموزش تکنیکی پرسنل جوان هزینه بر و مستلزم صرف زمان زیادی است اما متاسفانه استعدادهای آموزش دیده پس از مدتی به شهر ها و مراکز صنعتی بزرگ مهاجرت می کنند، چرا که امکانات در مناطق کمتر توسعه یافته به نسبت سایر مراکز بسیار محدود است.
وی ادامه داد: علی رغم تمام مشکلات موجود با برنامه ریزی پیش رفتن و به بار نشستن ایده‌ها و آرمان ها را دیدن غرور آفرین و غیرقابل وصف است بنابراین اگر چه قدم های اول را باید به تنهایی برداشت لیکن تلاش های ارزنده مسئولین برای رفع مشکلات طرح‌های صنعتی می تواند مشوق خوبی برای جذب مجریان و کارفرمایان دیگر به عرصه صنعت باشد. وی ضمن تشکر از همکاری و همیاری مسئولین استان با این واحد صنعتی گفت: امیدواریم حمایت‌های مدبرانه آنها همچنان ادامه یابد.
رضایی در خصوص مشکلات موجود برسر راه کارفرمایان گفت: گاهی دیده می‌شود به کارفرما قول می دهند در مقابل افزایش حقوق کارگر، حق بیمه سهم کارفرما پرداخت شود، مجریان واحد‌ها حقوق کارگر را افزایش می‌دهند اما بازگشت حق بیمه کارفرما به فراموشی سپرده می شود.
وی گفت: برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی قراردادی با واحد های صنعتی منعقد می شود، به این صورت که وزارت صنایع و وزارت کار متعهد می شوند به مدت سه سال حق بیمه وسهم کارفرما را پرداخت کنند، اما در نهایت دیده می شود که در برنامه ها بوجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.
وی ادامه داد: در کشور های صنعتی پرداخت سرفصل های حق اولاد، حق مسکن و بن کارگری از عهده کارفرما برداشته شده و از محل مالیات پرداختی کارفرما به دولت تامین می شود یعنی دولت ها پس از دریافت مالیات، پرداخت حق اولاد را برای تمامی شهروندان به صورت مساوی متعهد می شوند و در صورت نامناسب بودن مسکن کارگر کمک هزینه مسکن پرداخت می کنند. باید توجه داشت که اگر این پرداخت ها از کارفرما خواسته نشود قادرند کارگران بیشتری را به کمک گیرند و لازم به ذکر است که حذف هزینه های مورد اشاره به ازای هر سه کارگر به کارگیری یک کارگر دیگر را به همراه دارد ودر نتیجه از میزان بیکاری کاسته می شود.