درخواست واحدهای صادرکننده سالامبور و چرم از دولت

دغدغه اجرای قریب الوقوع قانون هدفمندسازی یارانه ها و همزمان تثبیت نرخ ارز، واحدهای تولیدی و صادرکننده کشور را بیش از گذشته در بیم و نگرانی از دست دادن بازارهای صادراتی و خطر توقف خط تولید قرار داده است. سعید شادکام مدیرعامل شرکت تولیدی و صادراتی کام پوست که تاسیسات تولیدیش از سال ۱۳۷۶ در شهرک صنعتی چرمشهر ورامین در زمینی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع با ۱۰ هزار متر مربع سالن های تولید بنا شده است به عنوان یک واحد بزرگ تولید کننده و صادرکننده چرم نیمه ساخته ( سالامبور و ولت بلو) از این دغدغه ها و مشکلاتی که روز به روز عرصه را بر صادرکنندگان این کالا تنگ تر می کند خبر می دهد.

اخوان شادکام که هفته گذشته میزبان مسئولان سازمان صنایع و معادن استان تهران بود، با بیان اینکه طی دو سال اخیر واردات انبوه گوشت منجمد و صادرات دام زنده و کم شدن جمعیت دامی کشور به لحاظ خشک سالی سالهای گذشته ، امکان تهیه پوست را برای تولید چرم نیمه ساخته بسیار محدود نمود‌،گفت: به همین لحاظ صادرات چرم با کاهش قابل ملاحظه ای روبرو شده است. با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و تبعات تثبیت نرخ ارز با توجه به نرخ تورم داخلی و بالا بودن هزینه های تولید ، می توان پیش بینی نمود که مزیتهای نسبی باقی مانده برای این صنعت نیز از بین خواهد رفت و دولت برای حل آن می بایست چاره اندیشی فوری کند.

شرکت کام پوست هم اکنون به دلیل کمبود پوست با ظرفیت ۳۰درصد الی ۳۵درصدو حدود ۴۰ نفر پرسنل فعالیت می کند.

علیرعم این مشکلات مدیران شرکت تولیدی صادراتی کام پوست که از پیشینه خانوادگی در این رشته برخوردارهستند، از خبرهای جدید در مورد عملکرد دولت در زمینه جلوگیری از خروج دام زنده و توقف واردات گوشت منجمد از خارج کشور، شدیدا استقبال کردند. در همین راستا توجه مسئولین سازمان دامپزشکی کشور را به پرورش بهینه دام و مراقبتهای دامی ودر نتیجه کمترین امراض دامی، شاهد بوده اند که این امر همانا صادرات محصولات چرمی با کیفیت بهتر را به همراه خواهد داشت.

این اقدامات با آغاز طرح هدفمند سازی یارانه ها قدم مثبتی برای تولید کنندگان و صادر کنندگان این محصول کشاورزی می باشد و مدیران این شرکت امیدوارند که با بهتر شدن شرایط کار و حمایت های دولت علاوه بر افزایش ظرفیت فعلی ، اقدام به اجرای طرح توسعه در مجاورت طرح فعلی نمایند.

در این راستا آنها با توجه به مشکلات نقدینگی ناشی از کاهش محموله های صادراتی، تقاضای تسهیلات سرمایه در گردش را به میزان ۲ میلیارد تومان به مسئولان سازمان صنایع و معادن استان تهران ارائه دادند.

سعید شادکام که عضوهیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران و نماینده کارخانجات تولیدی چرمشهر در شرکت شهرکهای صنعتی تهران و عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران می باشد ، تولید و صادرات چرم بی رنگ (کراست) را یکی از برنامه های طرح توسعه شرکت می داند که نیازمند کمک متولیان صنعت است.وی همچنین می افزاید صاحبان صنعت در شهرک صنعتی سالاریه هم تقاضا دارند که با توجه به اهمیت نگهداری تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهرکه شریا ن اصلی خط تولید کارخانجات این شهرک است مسئولان دولتی در هزینه نگهداری این تصفیه خانه مشارکت کنند و همه هزینه های سنگین نگهداری را به دوش صنعتگران شهرک نیندازد.

براساس این گزارش، محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران با ابراز رضایت از عملکرد این واحد معتبر صادراتی برای تامین سرمایه گذاری و خرید ماشین آلات با تکنولوژی روز و راه اندازی طرح توسعه شرکت از محل طرح آمایش صنعت قول همکاری داد.