مهمترین رسالت ما، آموزش های فنی‌و‌حرفه‌ای به افراد جویای کار شاغلان بخش های صنعت و ارتقاء سطح مهارتهای حرفه ای می باشد. به گزارش خبرنگارما، سید "محمد حسینی" به مناسبت روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای در جمع خبرنگاران افزود: آموزش های مراکز فنی و حرفه ای به شکل ثابت در ۱۳ مرکز آموزشی و در قالب تیم های سیار این استان ارایه می شود.

وی ادامه داد: تیم های آموزش سیار در روستاها با سه هدف ارتقای مهارت افراد، آموزش کارجویان روستایی به خصوص مشاغل ماندگار در روستاها و نیز شناسایی و آموزش افراد تحصیل کرده روستایی جهت اشتغالزایی آنان در روستا شکل گرفته است. مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین یادآور شد: استانداری قزوین سال گذشته ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای آموزش روستاییان تخصیص داد که امیدواریم امسال نیز برای تامین اعتبارات لازم در این بخش ما را یاری دهد.

حسینی، آموزش فنی و حرفه ای را در قالب آموزش مهارت های پایه و پیشرفته عنوان کرد و گفت: از آنجایی که وظیفه ما در بخش صنعت ارتقای مهارت شاغلان این حوزه می باشد، آموزش این بخش به صورت مستقیم و اعزام مربی به واحدهای تولیدی و یا آموزش در جوار کارخانه (ضمن کار) صورت می پذیرد.

به گفته وی، مرکز آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین همچنین از سال گذشته آموزش مهارت در جوار دانشگاه را با همکاری ۱۲ موسسه آموزشی آغاز کرده است. وی اضافه کرد: در این بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی و هنرجویان درحال تحصیل می توانند از نرم افزارهای آموزشی ما بصورت سهم مشارکتی استفاده کنند که ۸۰ درصد هزینه ها توسط ما و ۲۰ درصد باقیمانده از سوی دانش آموختگان دریافت می شود. وی با اشاره به صدور هشت هزار کارت مهارت سطح سه برای شاغلان بخش ساختمان، اظهار داشت: در آموزش این بخش نیز ۳۰۱ هزار و ۹۳۸ نفر ساعت آموزش سال گذشته ارایه شده است. وی بیمه افراد شاغل در بخش صنعت ساختمان را مشروط به داشتن کارت مهارت دانست و افزود: برای دریافت کارت مهارت سطح سه آموزش افراد الزامی نیست و تنها باید با ابزار و وسایل ابتدایی شغل خود آشنا باشند.

حسینی با اشاره به اینکه براساس آمارهای کشوری حدود ۴۰ درصد افراد آموزش دیده در مراکز فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند، خاطرنشان کرد: سال گذشته از هفت میلیون و ۶۶۵ هزار و ۶۰ ساعت آموزش توسط مراکز فنی و حرفه ای استان قزوین، سه میلیون و ۴۹ هزار و ۳۷۴ ساعت در بخش دولتی بوده و بقیه نیز در بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: با اجرای این برنامه ۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به گذراندن دوره های آموزشی شده اند که از این میان ۲۲ هزار نفر را آقایان تشکیل می دهند. این مسوول یادآور شد: هم اکنون در ۲۰۰ آموزشگاه خصوصی فعال و ۱۳ مرکز دولتی استان قزوین، ۲۹۰ حرفه آموزش داده می شود.