بانک تجارت حامی توسعه صنعت نفت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه از آغاز دوران سازندگی موضوع تامین صنعت نفت به منظور توسعه اکتشاف و استخراج و تولید نفت اهمیت ویژه‌ای یافته است، در این میان سیستم بانکی به عنوان شریان اصلی توسعه اقتصاد کشور نقشی مهم و تعیین‌کننده داشته است. مطابق اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله نظام جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر حفظ رتبه دوم تولید نفت در سازمان اوپک به دومین تولیدکننده گاز در جهان تبدیل شده و جایگاه اول در منطقه خاورمیانه را از لحاظ تولید مواد پتروشیمی نیز به دست آورد که تحقق این دو مهم بدون توسعه منابع مالی صنعت نفت غیرممکن است و براساس برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور باید ۱۰۷ میلیارد دلار در این دو بخش سرمایه‌گذاری شود. موضوع تامین مالی صنعت نفت از طریق تسهیلات بانکی به میزانی از اهمیت رسیده که برخی از مقامات کشور بر ایجاد یک بانک تخصصی ویژه برای تامین مالی طرح‌های مربوط به استخراج و استحصال نفت و محصولات پتروشیمی تاکید کرده‌اند.

بی‌تردید نیاز به ایجاد یک سامانه ارتباطی نیرومند بین شبکه بانکی و مجموعه واحدهای اقتصادی فعال در صنعت نفت کشور و صنایع وابسته به آن در بخش‌های دولتی و خصوصی اکنون بسیار بیشتر از گذشته احساس می‌شود. این امر به‌ویژه در ارتباط با پیمانکاران پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

بانک تجارت به عنوان بزرگترین حامی صنعت نفت و صنایع وابسته با تامین منابع مالی این صنعت، علاوه بر بسترسازی جهت توسعه و پیشرفت، هزاران فرصت شغلی را در راستای سیاست‌های دولت خدمتگزار برای هموطنان فراهم نموده است. این بانک افتخار دارد که طی سال‌های اخیر با حمایت‌های مالی خود از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در حصول موفقیت‌های مالی برای این بخش از اقتصاد کشور نقش داشته است.

از آنجا که بانک تجارت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره همراه این صنعت بوده است و نیز با توجه به قرار گرفتن در لیست بانک‌های مشمول اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی، این بانک می‌تواند به عنوان بانک تخصصی صنعت نفت بیش از پیش در توسعه و بالندگی این صنعت سهیم باشد.

بانک تجارت مطالعاتی را در خصوص امکان تامین مالی پروژه‌های بزرگ کشور از طریق بازارهای مالی اسلامی به ویژه از طریق انتشار اوراق صکوک و اوراق استصناع در بازارهای مالی اسلامی را آغاز کرده است تا بخشی از منابع تامین مالی پروژه‌های عظیم کشور نظیر پروژه‌های نفت و پتروشیمی از بازارهای مالی کشورهای اسلامی تامین شود. در این بانک طی سال‌های گذشته تلاش شده تا با تشکیل یک واحد تخصصی ویژه بستر لازم برای شناسایی ظرفیت‌های صنایع و پتروشیمی کشور فراهم آورده و جریان اعطای تسهیلات به این بخش مهم اقتصاد کشور در قالب فرآیندهای موثر و تسریع‌شده صورت پذیرد.

مجموع تسهیلات اعطا شده از سوی بانک تجارت به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور در قالب تسهیلات ریالی و ارزی تاکنون به بیش از ۲۲۲۲۰ میلیارد ریال بالغ گردیده است. از جمله طرح‌های صنعت نفت که از تسهیلات بانک تجارت استفاده نموده است می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی فجر، فن‌آوران، سرتیپ رسولی، زاگرس‌جم، خراسان، برزویه، مبین، ماران، رازی، فرساشیمی، اصفهان و شرکت‌های نفت بندرعباس، لاوان، شازند اراک و بسیاری از طرح‌های دیگر اشاره کرد.

این بانک علاوه بر اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به صورت مستقیم با صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبارات اسنادی در حجم وسیع کوشیده است تا امکان استفاده از منابع مالی خارجی و حضور شرکت‌های نفتی بین‌المللی را در کشور فراهم کند.

این بانک همچنین با فروش بیش از ۴۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح‌های ملی صنایع نفت و پتروشیمی تلاش کرده تا وظیفه خود برای استفاده از سرمایه مردم در توسعه این بخش از اقتصاد کشور را به خوبی به انجام رساند. ایجاد شعب بانک در منطقه اقتصادی عسلویه، جزیره خارک و جزیره سیری برای تسهیل و تسریع هرچه بیشتر مبادلات بانکی مورد نیاز صنایع نفتی کشور و برآورده ساختن نیازهای متخصصان و کارشناسان پرافتخار صنعت نفت کشور یکی دیگر از گام‌هایی است که بانک تجارت در این راستا به انجام رسانده است.

در ذیل نگاهی می‌اندازیم به برخی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که پروژه‌هایشان در بخش نفت و پتروشیمی را با استفاده از تسهیلات بانک تجارت به مرحله بهره‌برداری رسانده یا در آینده نزدیک به اتمام خواهند رسید:

نفت پارس: شرکت نفت پارس با نزدیک به نیم قرن سابقه در عرصه صنعت پالایشگاهی و تولید مشتقات نفتی به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ و اصلی این صنعت در کشور و منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید. محصولات تولید شده در شرکت نفت پارس شامل انواع روغن‌های موتوری و صنعتی می‌باشد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: ایران این شرکت وارث ۹۰ سال تجربه صنعت نفت ایران در عرصه‌های پالایش، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی و مهندسی و ساختمان تاسیسات صنایع نفت است که پس از شکل‌گیری از ۱۷ اسفند ۱۳۷۰ تاکنون با کفایت تمام، وظایف شرکت ملی نفت ایران در زمینه انجام کلیه عملیات مربوط به انتقال نفت خام به پالایشگاه‌ها و پهلوگیری صادراتی، فرآوری، تولید و توزیع ده‌ها نوع فرآورده‌های نفتی اصل و جانبی در سراسر ایران بازاریابی و صدور فرآورده‌های ویژه مازاد بر مصرف داخلی، ساخت پالایشگاه‌ها، سکوهای دریایی، خطوط لوله و شبکه‌های مخابرات و نیز تامین ارتباطات داخلی و راه دور و مراکز صنعتی و اداری وزارت نفت را بر عهده گرفته است.

کالای نفت تهران: شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران یک شرکت تخصصی مادر، در زمینه انتقال فرآوری و ساخت تجهیزات موردنیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کند و به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تدارکاتی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تامین کالا و تجهیزات موردنیاز واحدهای عملیاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام می‌نماید.

نفت جی: این شرکت فعالیت‌های خود را با توجه به الزامات سیستم‌های مدیریت کیفیت براساس استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بین‌المللی اجرا می‌نماید. این شرکت با به کارگیری منابع و نیروهای متخصص داخلی توانسته‌است بیش از ۴۵ درصد تولید قیر کشور را به خود اختصاص دهد که درصدی از آن مازاد بر مصرف داخلی کشور می‌باشد.

پتروشیمی جم: شرکت پتروشیمی جم واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با تولید سالانه ۱.۳۲۱.۰۰۰ تن اتیلن بزرگ‌ترین تولیدکننده الفین جهان خواهد بود. این پتروشیمی دارای واحدهای تولیدی الفین، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌پروپیلن، اتیلن گلایکول، اتیلن اکساید و بوتادین می‌باشد.

توانایی تولید انواع گریدهای پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌پروپیلن و همچنین گریدهای رنگی پلی‌اتیلن سنگین، شرکت پتروشیمی جم را از منحصربه‌فردترین شرکت‌های پتروشیمی در ایران و خاورمیانه تبدیل نموده است.

پتروشیمی خارک: پتروشیمی خارک یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید محصولات پتروشیمی در خلیج فارس است. محصولات پتروشیمی خارک شامل متانول، پروپانن، بوتان، نفت و گوگرد می‌باشد که اینک در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود.