حضور گسترده در پروژه‌های بین‌المللی
پترو پارس امروز بزرگ‌ترین شرکت پیمانکار نفتی - گازی (ایرانی) محسوب می‌شود که پا را از مرزهای ایران فراتر نهاده و با محوریت قرار دادن «توسعه بازار»، همکاری‌های خود را با برخی کشورهای صاحب ذخایر نفت و گاز آغاز کرده است.

تجربه اجرای بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه در بخش‌های بالادستی نفت و گاز که اکنون درحال نزدیک شدن به ۱۸ میلیارد دلار است زمینه‌ساز انتخاب این پیمانکار عمومی ایرانی از سوی بازارهای جهانی است.
پتروپارس نه تنها خود به طرح‌ها و پروژه‌های بین‌المللی وارد شده است، بلکه توانسته است با نوع رایزنی‌های موثر خود در صحنه‌های جهانی، شرکای تازه‌ای را برای مشارکت در توسعه پروژه‌هایی که خود در اختیار دارد به ایران وارد کند. اعلام حضور شرکت‌های آنگولایی برای ورود به فاز 12 پارس‌جنوبی و نیز مطالعات کارشناسی ونزوئلا برای حضور در این میدان گازی بخشی از رایزنی‌های بین‌المللی پتروپارس محسوب می‌شود. اینک به معرفی اجمالی برخی پروژه‌های جهانی پتروپارس پردازیم.
پروژه‌های ونزوئلا
1 - توسعه میدان نفت فوق سنگین آیاکوچو 7
بلوک نفت سنگین آیاکوچو ۷ به مساحت حدود ۵۴۰ کیلومتر مربع در منطقه فاها (Faja) - نوار نفتی اورینکو- در جنوب شرقی ونزوئلا قرار دارد. مطالعات بلوک نفت سنگین آیاکوچو ۷ برای توسعه و بهره‌برداری شامل مطالعات مهندسی نفت و امکان سنجی سرمایه‌گذاری با ارزیابی و تایید اطلاعات موجود و تهیه مدل استاتیک اولیه مخزن آغاز گردید و پس از حفر ۱۳ چاه جدید چینه‌شناسی توسط شرکت نفت ونزوئلا و کسب اطلاعات و نمونه‌های جدید درون چاهی و تهیه مدل دینامیکی مخزن انتخاب روش مناسب تولید و برداشت از مخزن در آوریل ۲۰۰۸ به پایان رسید. تعداد ۲۳ حلقه چاه اکتشافی و چینه شناسی در بلوک مذکور حفاری شده است، اما تاکنون تولید نفت از میدان آیا کوچو ۷ آغاز نشده است. براساس نتایج مدلسازی مخزن بلوک نفت سنگین آیا کوچو ۷ روش تولید سرد برای برنامه توسعه در نظر گرفته شده است.
پس از اتمام پروژه مطالعات سنجش و تایید ذخایر بلوک 7 در راستای قرارداد با شرکت نفت ونزوئلا در ارتباط با مطالعه و امکان سنجی مدل همکاری پتروپارس در توسعه میدان مذکور؛ گروه‌های مشترک کاری دو شرکت پتروپارس و شرکت نفت ونزوئلا با برگزاری جلسات مشترک در مباحث فنی در ارتباط با برنامه اولیه توسعه میدان توافق نموده و طرح اولیه توسعه مخزن تهیه گردید. برنامه کسب‌وکار اولیه شامل مدل همکاری توسعه میدان و منطقه مناسب جهت فعالیت‌های توسعه ای تعریف و در ماه اکتبر سال 2008 برای تایید وزارت نفت و انرژی ونزوئلا به شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA) تحویل شد. با توجه به برنامه شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA برای سبک‌سازی نفت تولیدی و با عنایت به میزان نفت در جای مخزن آیاکوچوی 7 مقرر گردید که پس از پایان مناقصه بلوک‌های کارابوبو، بلوک مناسب جدیدی را معرفی تا پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی در ارتباط با سرمایه‌گذاری مشترک در بخش تولید و سبک‌سازی تصمیم‌گیری گردد.
۲ - افزایش تولید توسعه میدان نفت فوق سنگین دبوکوبی
بلوک نفت سنگین دبوکوبی در شمال نوار نفتی اورینکو در جنوب شرقی ونزوئلا قرار دارد. بلوک مذکور در حال بهره‌برداری می‌باشد و تولید نفت از آن با استفاده از سیستم رقیق‌سازی با درجه سنگینی 16 درجه API از سال 2004 آغازشده است. میزان تولید نفت روزانه از این بلوک 11 هزار بشکه نفت می‌باشد.
با توجه به علاقه دو شرکت نفت ونزوئلا و شرکت پترو پارس به همکاری در طرح توسعه میادین نفت و گاز در حال تولید، شرکت نفت ونزوئلا و پتروپارس قراردادی را جهت ارزیابی فنی و اقتصادی توسعه و افزایش تولیداز میدان دوبوکوبی امضاء نمودند. این مطالعات در اول ماه می‌۲۰۰۹ در شرکت نفت ونزوئلا در منطقه پورتلاکروز آغاز و در اکتبر ۲۰۰۹ به اتمام رسید. پتروپارس در نظر دارد که در این طرح به صورت مشارکتی فعالیت نماید و در شرکتی که برای توسعه میدان مذکور تشکیل خواهد شد، ۲۶درصد سهم خواهد داشت.
مذاکرات اولیه قراردادی و تایید برنامه کسب‌وکار شرکت مشترک برای افزایش تولید از میدان نفتی دبوکوبی در نوامبر 2009 انجام پذیرفت و برنامه کسب‌وکار شرکت مشترک به تایید وزارت نفت ونزوئلا رسید. با توجه به توافق نامه امضا شده بین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت جمهوری بولیواری ونزوئلا مقرر گردید که توافقنامه مشارکت پتروپارس در توسعه و افزایش تولید از میدان دبوکوبی در آینده نزدیک انجام پذیرد.
حضور در بازار قاره‌ها
با توجه به سابقه و پروژه هایی که پتروپارس در ایران با موفقیت به انجام رسانده و گستردگی و تنوع کار، توانمندی و تجربه پتروپارس افزایش یاقته و در عرصه های بین المللی در خارج از ایران در امریکای لاتین، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا، پتروپارس را به عنوان یک شرکت توانمند و برخوردار از استانداردهای بین المللی برای اجرای طرحهای توسعه ای در صنعت نقت و گاز می‌شناسند.
در همین راستا علاوه بر حضور در برخی طرحهای مهم ونزوئلا، پتروپارس در آمریکای لاتین در کشورهای دیگر نیز در زمینه طرحهای اکتشافی فعالیت خود را آغاز کرده است .
با توجه به پتانسیل خوبی که در مخازن گازی بولیوی و اکوادر وجود دارد، مطالعات اکتشافی در این بخشها در دست بررسی است که اگر به نتیجه برسد امکان ورود و فعالیت در این بخشها وجود خواهد داشت.
همچنین در زمینه مشارکت در فعالیتهای پالایشگاهی و ساخت پالایشگاه در کوبا طرحی در دست بررسی است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و زمانی که قطعی شود پتروپارس وارد این طرح نیز خواهد شد.علاوه بر آمریکای لاتین در آفریقا پتانسیل اکتشافی خوبی وجود دارد و بسیاری از میادین در این قاره دست نخورده باقی مانده‌اند. این میادین و حوزه ها به عنوان منابع هیدروکربوری آینده دنیا مطرح شده اند و در همین راستا نقش پتروپارس به عنوان شرکتی ایرانی در پروژه های توسعه ای و اکتشافی این قاره حائز اهمیت است .
پتروپارس در میادین نفت و گاز در کشورهای غنا، سنگال و نیجریه مطالعات اکتشافی را شروع کرده ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. همچنین در کشور آنگولا در بلوک اکتشافی کابیندای شمالی، پتروپارس با 10 درصد سهم مشارکت در مرحله انجام فعالیتهای اکتشافی قرار دارد که اگر به نتیجه برسد وارد مرحله توسعه میدان خواهد شد. البته پتانسیلهای دیگری در آنگولا وجود دارد که در دست بررسی است. همچنین بلوک اکتشافی خوبی در سودان نیز در دست بررسی قرار دارد.
در ترکمنستان نیز توسعه میدان گازی یولاتان در دست بررسی است که در صورت رسیدن به نتیجه نهایی امکان فعالیت و حضور در طرحهای توسعه‌ای فراهم خواهد شد؛ در اسپانیا هم میادین گازی مناسبی وجود دارد که لازم است مطالعات و کارهای اکتشافی روی آنها انجام شود و اگر شرایط مناسبی داشتند امکان ورود پتروپارس وجود دارد.
تاسیس دفتر «ونیروک»
با تاسیس شرکت نفتی مشترک ایران و ونزوئلا به نام ونیروک برای مشارکت در طرحهای توسعه ای و اجرای طرحهای نفتی در نقاط مختلف دنیا نظیر امریکای لاتین، افریقا و آسیا امکان پذیر می شود. دفتر این شرکت در اسپانیا قرار دارد و ۵۰ درصد سهام این شرکت به ایران و ۵۰ درصد دیگر به ونزوئلا اختصاص دارد و صندوق مشترکی نیز برای تامین مالی فعالیتهای این شرکت تاسیس شده است.
از طریق همین شرکت ایجاد مخازن ذخیره میعانات گازی و نفت ایران و ونزوئلا در چین نهایی شده‌است . همچنین مدیریت پروژه پالایشگاه مشترک ایران و ونزوئلا در سوریه هم مطرح شده و در حال پیگیری است.