شادی آذری
این روزها برای ثروتمندان هندوستان روزهای خوشی است و آن را مرهون بازار سهام روبه‌رشد کشورشان هستند.

شاخص سهام بورس هندوستان در سال گذشته شاهد افزایش 53درصدی بود. به علاوه ارزش روپیه برای اولین بار رشدی 12درصدی را شاهد بود. نکته جالبی که در فهرست تازه فوربس از ثروتمندترین هندی‌ها به چشم می‌خورد، این است که همه هندی‌هایی که نامشان در این فهرست هست میلیاردر هستند. در مجموع ثروت این 40هندی ثروتمند بالغ بر 351میلیارد دلار برآورد شده است که کمی بیشتر از دو برابر مجموع ثروت هندی‌های ثروتمند سال گذشته است. این رقم در فهرست سال پیش تنها 170میلیارد دلار بود. گروه ثروتمندان هندی امسال تاکنون ثروتمندترین گروه در کل آسیا بوده‌اند.
چهار نفر صدرنشین این فهرست در مجموع، صاحب ۱۸۰میلیارد دلار هستند. غول فولاد جهان، لاکشمی میتال که ساکن لندن است بار دیگر در صدر فهرست ثروتمندترین هندی‌ها جای گرفته است. میزان دارایی خالص او بالغ بر ۵۱میلیارد دلار برآورد شده است. اما موکش آمبانی که شرکت صنایع ریلاینس او با ارزش‌ترین شرکت هندوستان است، در حال کاهش فاصله صاحبش با فرد اول است. ارزش دارایی‌های او از ۵/۳۰میلیارد دلار به ۴۹میلیارد دلار رسیده است. او بیشترین رشد دارایی را در میان افراد این فهرست به خود اختصاص داده است. برادر او آنیل که نسبت به او احساس غریبی می‌کند، دارایی خود را از ۲/۳۰میلیارد دلار به ۴۵میلیارد دلار افزایش داده است و دومین نفر از لحاظ رشد دارایی میان افراد در این فهرست بوده است.
کوشال پال سینگ با دارایی 35میلیارد دلاری خود هم اکنون ثروتمندترین فعال حوزه املاک و مستغلات در جهان است. اگر این چهار نفر هنگامی که در ماه مارس فهرست سالانه فوربس از ثروتمندترین میلیاردرهای جهان منتشر می‌شد، این میزان دارایی داشتند، در میان ده نفر از ثروتمندترین افراد جهان جای می‌گرفتند.
سه نفر از آنها هم جزو تازه واردها به فهرست ده نفر ثروتمند جهان محسوب می‌شوند.
میتال پیش از این هم در رده‌بندی جهانی رتبه پنجمین ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده بود.
نکته جالب دیگر اینکه این چهار نفر در مجموع بیش از ۴۰ ثروتمند چینی ثروت دارند.
بیست و نه نفر از افرادی که نامشان از فهرست سال پیش به این فهرست منتقل شده است، نسبت به سال گذشته ثروتمندتر شده‌اند.
تنها استثنا، رائول بجاج است که به خاطر درگیری‌هایی که بر سر تقسیم امپراتوری خود دارد، شاهد ثابت ماندن دارایی‌اش در حد همان ۳/۲میلیارد دلار در سال گذشته بوده است.
ده نفر تازه به این فهرست وارد شده‌اند. حداقل دارایی مورد نیاز برای اینکه نام یک هندی به این فهرست راه یابد، 6/1میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته که رقم 790میلیون دلار نیاز بود، افزایش قابل توجهی یافته است.
این به معنای آن است که افرادی که مدت‌ها نامشان در این فهرست بود، مانند نرش گویال، موسس جت ایرویز، به‌رغم آنکه شاهد افزایش ۵۵درصدی درآمدش و رسیدن آن به ۵۵/۱میلیارد دلار بود، از فهرست امسال خارج شد. سیزده نفر از سایر میلیونرها هم از این فهرست درآمدند.
در کنار برخورداری از ثروت، شرط دیگر حضور در این فهرست تابعیت هندوستان بود. در نتیجه سه نفر از ساکنان سایر کشورها از جمله لاکشمی‌میتال هم در این فهرست حضور دارند، اما غول ساخت‌وساز، پالونجی میستری، بزرگ‌ترین سهامدار شرکت تاتاسانز که تابعیت ایرلندی گرفته است در این فهرست جای نگرفته است.
به‌رغم دیگر فهرست‌های سالانه فوربس، در این رتبه‌بندی ثروت‌های خانوادگی هم مدنظر قرار گرفته است. به عنوان مثال ثروت ۱۰میلیارد دلاری تولسی تانتی سهم ۷۰درصدی خانواده‌اش را در شرکت سوزلون انرژی هم به نمایش می‌گذارد و تنها نشان‌دهنده سهم ۲۹درصدی او نیست.
این برآوردها براساس قیمت‌های بازاری و نرخ ارز در تاریخ دوم نوامبر انجام شده است.
ارزش شرکت‌های خصوصی هم با استفاده از مقایسه آنها با شرکت‌های سهامی عام مشابه برآورد شده است.

اول
نام: لاکشمی میتال
دارایی خالص: ۵۱میلیارد دلار
سن: 57 وضعیت
تاهل: متاهل، دارای ۲فرزند
محل سکونت: لندن
او که ثروتمندترین فرد آسیا است، ادغام شرکت میتال استیل خود را با شرکت آرسلور در ماه سپتامبر گذشته جشن گرفت. در این مهمانی صدنفر از مدیران بانک‌ها و مشاوران حضور داشتند. شرکت آرسلور میتال که او هم‌اکنون صاحب آن است، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است و ارزش آن بالغ بر ۹۰میلیارد دلار است.

دوم
نام: موکش آمبانی
دارایی خالص: 49میلیارد دلار
سن: ۵۰
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 3فرزند
محل سکونت: بمبئی
موکش، ثروتمندترین ساکن هندوستان است و بخش اعظم دارایی خود را از غول پتروشیمی؛ شرکت صنایع ریلاینس به دست آورده است. پدر فقید او، دیروبایی این شرکت را تاسیس کرده بود. این شرکت با ارزش‌ترین شرکت هندوستان محسوب می‌شود و ارزش بازاری آن بالغ بر 100میلیارد دلار است. موکش سهام این شرکت را با برادرش در پی اختلافاتشان تقسیم کرد. او خانه‌ای 27طبقه‌ای دارد.

سوم
نام: آنیل آمبانی
دارایی خالص: ۴۵میلیارد دلار
سن: 48
وضعیت تاهل: متاهل، دارای ۲فرزند
محل سکونت: بمبئی
بیشترین سهام او سهم ۶۶درصدی در شرکت مخابراتی ریلاینس است. سایر دارایی‌های او شامل بزرگ‌ترین بیع متقابل هندوستان است. او از برادرش، موکش در سال ۲۰۰۵ جدا شد و او را به دادگاه کشاند. حکم اخیر مبنی بر فرصتی چهار ماهه برای این دو برادر است تا بر سر توافقی در مورد عرضه گاز با هم پای میز مذاکره بنشینند.

چهارم

نام: کوشال پال‌سینگ
دارایی خالص: ۳۵میلیارد دلار
سن: 76
وضعیت تاهل: متاهل، دارای ۳فرزند
محل سکونت: دهلی
او شرکت دی‌ال‌اف را از ناپدری‌ اش به ارث برد و سپس آن را به بزرگ‌ترین شرکت املاک و مستغلات هندوستان تبدیل کرد. از زمانی که سهام این شرکت در ماه ژوئن به عرضه عمومی رسید، ارزش آن ۶۰درصد افزایش یافت و پال سینگ از این طریق به ثروتمندترین فعال املاک و مستغلات جهان تبدیل شد. پسر او راجیو و دخترش پیا بر فعالیت های روزمره شرکت نظارت دارند.

پنجم
نام‌: عظیم پرمجی
دارایی خالص: 8/14میلیارد دلار
سن: ۶۲
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 2فرزند
محل سکونت: بنگلی
پرمجی، گرداننده شرکت بزرگ ویپرو است که 80درصد از فروش 5/3میلیارد دلاری‌اش در خارج انجام می‌شود. به تازگی با افزایش ارزش روپیه ارزش سهام این شرکت نیز افزایش یافت. به علاوه او یک مرکز نرم‌افزاری در مکزیک افتتاح کرده است. پسرش، رشاد، فارغ‌التحصیل دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد است که از ماه جولای در ویپرو کار می‌کند.

ششم
نام: سانیل میتال
دارایی خالص: ۵/۱۲میلیارد دلار
سن: 50
وضعیت تاهل: متاهل، دارای ۳فرزند
محل سکونت: دهلی
شرکت باراتی ایرتل منشا اصلی ثروت او است.سانیل این شرکت را به همراه دو برادر دیگرش تاسیس کرد و آن را به بزرگ‌ترین اپراتور تلفن‌های همراه کشور تبدیل کرد که ۵۰میلیون مشتری دارد. از دیگر دارایی‌های او سهامی در شرکت بیمه‌ای آکسا، شرکت میوه و سبزیجات مونته پاسیفیک و شرکت راتز چایلد است که یک سرمایه‌گذاری مشترک در خرده‌فروشی با وال‌مارت است.

هفتم
نام: شاشای و راوی رویا
دارایی خالص: 12میلیارد دلار
سن: ۶۳/۵۸
وضعیت تاهل:متاهل، دارای دو فرزند
محل سکونت: بمبئی
این دو برادر شرکت اسارگروپ را که ارزش بازاری 8/5میلیارد دلاری دارد، می‌گردانند. آنها همچنین در زمینه ساخت‌وساز، کشتیرانی، انرژی و نفت و گاز منافعی دارند. آنها در سال‌جاری شریک شرکت وودافون در هندوستان شدند و برای آن قراردادی 9/19میلیارد دلاری منعقد کردند.آنها 33درصد سهام این شرکت را که نام جدیدش وودافون اسار است، به خود اختصاص داده‌اند.

هشتم
نام: رامش چاندرا
دارایی خالص: ۶/۱۱میلیارد دلار
سن:
۶۸ وضعیت تاهل: متاهل، دارای دو فرزند
محل سکونت: دهلی
این مهندس راه و ساختمان در سال ۱۹۸۵ به بخش املاک و مستغلات روی آورد تا خانه‌هایی برای قشر متوسط جامعه بسازد. شرکت یونیتک او که سهامش به عرضه عمومی گذاشته شده است، توسط دو پسر او اداره می‌شود. این شرکت در کار ساخت مجتمعی از خانه‌های لوکس به وسعت ۳۵۰هکتار در حومه شهر دهلی است.

نهم
نام: کومار بیرلا
دارایی خالص: 11میلیارد دلار
سن: ۴۰
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 3 فرزند
محل سکونت: بمبئی
کومار 12سال پیش مجتمع صنعتی آدیتیا بیرلا را از پدر فقیدش به ارث برد و آن را به فعالیت‌های خدمات مالی، مخابرات و خرده‌فروشی وارد کرد. در ماه مه شرکت تولید آلومینیوم نوولیس را که یک شرکت آمریکای شمالی است، به قیمت 6میلیارد دلار خریداری کرد. او هم‌اکنون در دادگاه با شریک سابقش در تاتاگروپ منازعه دارد. بیرلا مدرسه بمبئی را نیز خریده است.

دهم
نام: تولسی تانتی
دارایی خالص: ۱۰میلیارد دلار
سن:
۴۹ وضعیت تاهل: متاهل، دارای ۲فرزند
محل سکونت: پونا
مرد بادی هندوستان صاحب شرکت سوزلون انرژی است. این شرکت با ارزش‌ترین شرکت انرژی‌های بادی هندوستان است. او در سال ۱۹۹۵ به همراه سه برادر دیگرش این شرکت را تاسیس کرد. تولسی در ماه مارس در رقابت‌های داغ خرید شرکت رقیب آلمانی یعنی ریپاور موفق به پیروزی شد و این شرکت را خرید.

۰

یازدهم
نام: ساویتری جیندال
دارایی خالص: 5/8میلیارد دلار
سن: ۵۸
وضعیت تاهل: بیوه، دارای 9 فرزند
محل سکونت: دهلی و هیستار
او یکی از اعضای هیات مدیره اوپی جیندال گروپ است. همسرش اوم پراکاش موسس این شرکت در سال 2005 در یک سانحه هلیکوپتر جان سپرد. چهار پسر او، پریتویرجا، سجان، راتان و ناوین این شرکت 6میلیارد دلاری را اداره می‌کنند. این شرکت در زمینه فولاد و انرژی فعالیت می‌کند. جوان‌ترین برادر یعنی ناوین در پارلمان هند مشغول به کار است.

1

دوازدهم
نام‌: آنیل آگاروال
دارایی خالص: ۴/۷میلیارد دلار
سن: 54
وضعیت تاهل: متاهل، دارای ۲فرزند
محل سکونت: لندن
او صاحب شرکت ودانتاریسورسز است. سهام این شرکت در بورس لندن به عرضه عمومی گذاشته شده است. زمینه فعالیت‌های این شرکت فلزات و محصولات معدنی است.او از عرضه سهام شرکت استرلایت در بورس نیویورک در ماه ژوئن توانست ۲میلیارد دلار بر دارایی‌هایش بیافزاید. این شرکت در زمینه تولید مس، قلع و آلومینیوم فعالیت می‌کند.

۲

ثروتمندترین هندی‌ها

ثروتمندترین هندی‌ها

ثروتمندترین هندی‌ها