نسیان صنعتی

یکی از مهمترین آسیب‌های جدی که از محل غیرواقعی بودن ارزش حامل انرژی به کشور وارد شد، پرهیز یا عدم ورود صنایع کشور به تولید محصولاتی است که نقش بسزایی در استفاده بهینه از انرژی دارد. هنگامی که انرژی (آب، برق، گاز، نفت، بنزین، گازوئیل و...) با قیمت‌های یارانه‌ای و غیرواقعی به وفور در اختیار مصرف‌کنندگان خانگی، تجاری و صنعتی قرار می‌گیرد. چند اتفاق مهم در صنعت رخ می‌دهد.

۱ - طی سال‌های اخیر به دلیل اینکه دولت از سیاست‌های غیرقیمتی برای تغییر عادت‌های مصرفی، چندان مردم استفاده نکرد،‌ هیچگاه تقاضا در بازار برای خرید محصولات خانگی و اداری که انرژی کمتری مصرف کرده شکل نگرفت. به همین علت هم کمتر به سراغ محصولات و فناوری جدید رفته تا رشد مصرف انرژی در کشور مهار شود.

۲ - از سویی، صاحبان و مدیران در محاسبات مربوط به تعیین هزینه تولید همیشه از انرژی ارزان به عنوان یک مزیت اقتصادی پایدار یاد کرده و هیچ گاه ارزشگذاری واقعی نداشته‌اند. از این‌رو صاحبان صنایع به خرید تکنولوژی نه چندان روز آمد و به دلیل قیمت پایین با مصرف بالای انرژی تمایل داشته‌اند و یا از روزآمد کردن تجهیزات به دلیل ثابت بودن سهم هزینه انرژی از تولید، خودداری کرده‌اند یا اینکه به دلیل پایین بودن مقیاس و تیراژ تولیدشان، تغییر تجهیزات و صنایع انرژی را به صلاح و اقتصادی نمی‌دانستند.

۳ - نبود تقاضا در بخش صنایع کشور برای تهیه و خرید بسته‌های صنعتی و تجهیزات تولیدی با مصرف انرژی اندک باعث شده که هیچ گاه صنعت با دانشگاه (محل تولید نرم‌‌افزار و سخت‌افزار فناوری صنعتی) تعامل جدی نداشته و یک پیوند استراتژیک صنعتی برای ابداع، اختراع و تولید انبوه و صنعتی شدن تجهیزاتی که مصرف بهینه انرژی ندارند، ایجاد نشود.

برقراری یارانه‌ها باعث شد یک رشته و نوظهور صنعتی یعنی تولید محصولات با مصرف اندک انرژی در بعد خانگی، صنعتی و تجاری به فراموشی سپرده شود. حال به نظر می‌رسد که با اجرای طرح تحول ایجاد تقاضای اقتصادی، مبتکران و تولید‌کنندگان وارد عرصه تولید شده و این بخش صنعتی رونق گیرد.