مشارکت بانک ملت در طرح‌های بزرگ و ملی
سیمان
صنعت سیمان یکی از صنایع مهم با مزیت نسبی کاملا برتر به سایر صنایع در کشور می‌باشد و تولید سیمان در ایران بیش از ۷۰ سال قدمت دارد. در حال حاضر ۴۱ کارخانه سیمان با ظرفیت ۳۴ میلیون تن در کشور فعال هستند که بانک ملت در ۱۷ طرح به شرح ذیل با حجم سرمایه‌گذاری ۳۷۴ میلیون یورو از محل حساب ذخیره ارزی و ۰۱۱/۵ میلیارد ریال از منابع داخلی مشارکت نموده است. ظرفیت تولید ۱۷ طرح سیمان روزانه ۶۵۲۰۰ تن می‌باشد و اشتغال ۶۰۰۰ نفر را در برداشته است.

طرح خودروهای فرسوده
در اجرای تصویب نامه هیات محترم دولت، طرح جمع‌آوری و تعویض خودروهای فرسوده با همکاری وزارت کشور و شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو، سایپا و بهمن با عاملیت بانک ملت از شهریورماه سال ۱۳۸۵ اجرا شده. در این راستا بانک ملت متعهد است که از محل منابع داخلی خود برای خروج ۰۰۰/۱۲۵ خودروی فرسوده با تسهیلات خرید خودرو به متقاضیان اعطا کند، حجم تسهیلات پرداختی از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۲۰۰/۵ میلیارد ریال می‌باشد. این طرح موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت معادل ۰۰۰/۵۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌شود که معادل ۰۰۰/۵۲۰ دلار صرفه‌جویی ارزی و معادل ۵ میلیارد را در بر خواهد داشت. تسهیلات ریالی در سال ۱۳۸۶ از طرف سازمان حفاظت و محیط زیست به عنوان سبز در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و تلاش برای کاهش میزان ترددهای شهر و آلاینده و رفع آلودگی برگزیده شد.
بخش فولاد
با توجه به سیاست دولت در احداث صنایع «انرژی‌بر» در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و امکان استفاده از گاز تولیدی پالایشگاه‌های منطقه عسلویه و پالایشگاه سرخون بندرعباس، دسترسی به آب‌های آزاد، امکانات حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، سهولت تامین مواداولیه از معادن داخلی و جهانی برای فولاد و ایجاد اشتغالزایی (طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده ۳۰۰۰۰نفر به طور مستقیم و ۱۰۰۰۰نفر به طور غیرمستقیم) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اجرای طرح تولید فولاد به ظرفیت سالانه ۵/۱میلیون تن فولاد تختال در استان هرمزگان را آغاز نموده است.شروع عملیات اجرایی پروژه از ۲۹خرداد ۱۳۸۵ و زمان راه‌اندازی طرح در شهریور ماه سال ۱۳۸۸ انجام می‌پذیرد. مبلغ سرمایه‌گذاری طرح بالغ بر ۶۳۰۰میلیارد ریال پیش‌بینی شده، منابع مالی این پروژه از طریق تسهیلات ریالی با عاملیت بانک ملت و با مشارکت بانک صنعت و معدن تامین شود. میزان تسهیلات پرداختی مبلغ ۱۵۴۳میلیارد ریال می‌باشد که به نسبت ۵۵درصد سهم بانک ملت و ۴۵درصد سهم بانک صنعت و معدن بابت اجرای پروژه مذکور پرداختی گردد.مجموع تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک به میزان ۵۶۶میلیارد ریال تا پایان سال ۱۳۸۶ می‌باشد.
توسعه حمل‌ونقل پایانه‌های کشور
با توجه به سیاست دولت جهت توسعه حمل‌ونقل پایانه‌ای کشور با استناد به توافقات به عمل آمده بین سازمان حمل‌ونقل پایانه‌های کشور، تسهیلاتی تا سقف ۷۶۴۰میلیارد ریال به معرفی‌شدگان سازمان مذکور اعم از خرید خودرو و ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی و پایانه‌های بار و مسافر اعطای گردد که از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۸۶، تسهیلاتی به میزان ۶۴۸۴میلیارد ریال پرداخت و اشتغال ۳۳۴۶۲نفر را در برداشته است.
توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور
به استناد و توافقات به عمل آمده فی‌مابین سازمان بنادر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعطای تسهیلات به معرفی شدگان سازمان مذکور به منظور تجهیز و نوسازی بخش حمل‌ونقل دریایی تسهیلاتی معادل مبلغ ۹۲۰میلیارد ریال در بخش‌های ساخت داخلی و خرید خارجی پرداخت نموده است که موجب تسریع در حمل‌ونقل کالا، جلوگیری از خروج ارز، نوسازی ناوگان دریایی، خارج شدن شناورهای فرسوده، ایمن‌سازی حمل‌ونقل کالا از طریق راه‌های آبی، ایجاد اشتغال و صرفه‌جویی در ارز را در برداشته است و موجب اشتغال ۱۳۵۰نفر شده است.
پتروشیمی
در سال‌های اخیر با پیشرفت فن‌آوری، تولید مواد پتروشیمی روز به روز ارتقا می‌یابد تا آنجا که محصولات تولیدی این صنعت در کشور امروز به ۵گروه، مواد آروماتیکی، مواد شیمیایی، مواد پلیمری، کود سموم و سوخت و مایعات گازی رسیده است، بانک ملت با مشارکت در ۱۳ طرح (به شرح جدول ذیل) حجم سرمایه‌گذاری خود را به ۲۶۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی و عاملیت تسهیلات فاینانس پروژه‌های مذکور به میزان ۶/۳ میلیارد دلار را برعهده داشته است. ظرفیت تولید ۱۳ طرح پتروشیمی روزانه ۱۰۱۳۵۰۰۰ تن و میزان اشتغال ۴۶۲۷ نفر می‌باشد.
طرح خرید گندم
براساس تاکیدهای رییس محترم جمهور و دولت نهم طرح ملی خرید نقدی گندم از کشاورزان با مشارکت بانک ملت و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در سال ۱۳۸۵ اجرا و مقرر شد خرید گندم به صورت نقدی و از طریق شعب منتخب بانک ملت انجام شود. با اجرای این طرح، پس از تحویل گندم کشاورزان به سیلوهای مربوطه، وجه آن را باجه‌های مستقر در مراکز تحویل گندم به صورت on line به حساب کشاورزان واریز می‌کنند.
آخرین وضعیت خرید گندم تا مقطع پایان اسفند 1386
- حجم گندم خریداری شده ۱۱۲۱۴ میلیون تن
- تعداد کشاورزان مشمول 1476345 نفر
- جمع کل مبلغ پرداخت شده ۲۳۹۷۵ میلیارد ریال
- زمان پرداخت (فاصله بین زمان تحویل محصول و دریافت پول) 24 ساعت نهایتا 48 ساعته.