هفته بانکداری اسلامی و سالروز تاسیس بانک صادرات ایران مبارک باد
تاریخچه بانک صادرات ایران
بانکداری ایرانی در ایران از اوایل سال ۱۳۰۰هجری شمسی به دلیل ضرورت‌های اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجایی که نخستین بانک‌های ایران در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند چندان به آحاد مردم و جلب رضایت آنان توجه نداشتند. از این رو به غیر از عده قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح می‌دادند به جای پس‌انداز وجوه مازاد خود در بانک‌ها، به‌رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی، پول‌های نقد خویش را در خانه نگهدارند به طوری که براساس آمار منتشره در سومین دهه سال ۱۳۰۰ (هجری شمسی)، «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود ۱۱درصد آن در اختیار بانک‌ها و ۸۹درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچه‌های شخصی مردم و به عبارتی به صورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شده است».

بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح این موضوع بر آن شدند به منظور جذب حداکثر نقدینگی کشور و شکوفایی اقتصادی، برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تاسیس کنند که به این ترتیب بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک خصوصی و به صورت سهامی عام در اواسط سال 1331 با سرمایه 20میلیون ریال که 50درصد آن نقدا پرداخت شده بود، تشکیل شد و در 22آبان همان سال با سیزده نفر پرسنل شروع به کار کرد در حالی که خوش‌بین‌ترین افراد نیز با وجود بانک‌های قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند.ارائه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیت‌های اقتصادی، اهداف اولیه بانک صادرات بودند. بانک صادرات ایران از بدو تاسیس نوآوری در ارائه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصل لاینفک در وجهه همت خود گمارد و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است» (customer is king) توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهم‌تر از آن، مردم را با نظام بانکی آشتی دهد. اولین شعبه خارج از کشور بانک صادرات ایران در سال 1340 در هامبورگ آلمان تاسیس و به راه افتاد و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری به افتتاح رسیدند. هم‌اکنون بانک صادرات ایران مالکیت 4بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه‌بر این واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بالغ‌بر 22واحد است.
بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعبه بانکی ایران را با در اختیار داشتن ۳۳۰۰ شعبه فعال در اختیار دارد، سرمایه‌ کنونی این بانک بالغ‌بر ۱۶۸۰۳میلیارد ریال است و این بانک که از سال ۱۳۷۹ ارائه خدمات الکترونیکی (On-line) را آغاز کرده، هم‌اکنون در زمینه‌های تعداد شعب آن‌لاین، تعداد دستگاه‌های ATM، pos و تعداد کارت‌های صادره Debit و همچنین ارائه محصولات نوین مانند بانکداری اینترنتی و موبایل بانکینگ پیشتاز و رکوددار نظام بانکی ایران است.گفتنی است پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، بانک صادرات در هفتم خردادماه ۱۳۵۸ با تصویب لایحه‌ای از سوی مجلس محترم شورای اسلامی، ملی شد و در زمره بانک‌های تجاری دولتی کشور جای گرفت.امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران با بهره‌مندی از بیش از نیم‌قرن تجربه علاوه‌بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری غیرربوی اسلامی، می‌کوشد ضمن همسویی با بانکداری بین‌المللی از طریق رعایت اصول مشتری‌مداری و ارائه خدمات مطلوب و نوین بانکی سرآمدی خود را در بازار پررقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقا بخشد و افزون ‌بر این رضایتمندی مردم را جلب و همچنین آبادانی میهن اسلامی را رقم زند.
آشنایی با خدمات نوین بانک صادرات
موبایل بانکینگ (همراه بانک):
سرویس جدیدی است که مشتریان از طریق تلفن همراه خود علاوه بر مشاهده صورتحساب، از مانده حساب مطلع و راسا می‌توانند نسبت به پرداخت قبوض، استعلام چک و انتقال وجه اقدام نمایند.کلیه‌دارندگان حساب‌های سپهر نزد شعب بانک صادرات امکان استفاده از این سیستم به‌صورت رایگان را خواهند داشت و متقاضیان استفاده از این خدمت می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی بانک صادرات (www.bsi.ir) و دریافت نرم‌افزار مربوطه و نصب آن روی تلفن همراه خود با سهولت نسبت به بهره‌برداری از این سیستم اقدام نمایند.
بانکداری اینترنتی:
بانک صادرات ایران در راستای ارائه خدمات‌رسانی مطلوب از آبان ماه سال 1385 ارائه خدمات بانکی از طریق اینترنت را آغاز نموده و تا پایان مردادماه 1387 نزدیک به 41هزار نفر به‌منظور بهره‌مندی از این سرویس به‌عضویت سیستم خدمات بانکداری اینترنتی بانک صادرات درآمده‌اند. استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی بانک صادرات که در‌حال‌حاضر عملیات انتقال وجه، پرداخت قبوض، تعیین مبلغ چک سپهری و رویت صورتحساب از طریق آن امکان‌پذیر است، علاوه بر ارتقای سطح کیفی خدمات و جلب رضایت‌مندی مشتریان، در صرفه‌جویی وقت و هزینه هموطنان گرامی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.در طراحی سایت بانکداری اینترنتی بانک صادرات به‌منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، سیستم‌های امنیتی متعدد و مطمئنی به کار گرفته شده است، به‌طوری‌که انحصارا صاحب حساب با استفاده از دستگاه رمزساز قادر به ورود و استفاده از سیستم می‌باشد.برای استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی مشتریان می‌توانند به سایت بانک صادرات ایران به آدرس www.bsi.ir مراجعه نمایند.
کارت هدیه:
کارت هدیه بانک صادرات از مردادماه 1387 با هدف گسترش خدمات پول الکترونیک، صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتریان و اطمینان بخشی در انجام معاملات در قالب 4 طرح گرافیکی جذاب و متنوع طراحی و عرضه شد.
مزیت کارت هدیه بانک صادرات، تعیین مبلغ کارت از سوی متقاضی خرید آن است به نحوی که خریدار می‌تواند ارزش کارت هدیه را از حداقل ۱۰۰هزار ریال تا حداکثر ۵میلیون ریال تعیین نماید.دارندگان کارت هدیه بانک صادرات می‌توانند از پایانه‌های فروش (pos) این بانک و بانک‌های عضو شبکه شتاب خرید نمایند و نسبت به پرداخت مکانیزه قبوض از طریق شماره تلفن ۱۵۵۳ اقدام و از خدمات تلفنبانک سپهر (۲۲۲۶۶۵۶۶-۰۲۱) نیز استفاده نمایند.
پرداخت مکانیزه قبوض:
بانک صادرات به منظور جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان عزیز، اقدام به ایجاد و راه‌اندازی سیستم‌های مکانیزه پرداخت کلیه قبوض از طرق مختلف از قبیل پرداخت از طریق سیستم موبایل بانکینگ (همراه بانک)، بانکداری اینترنتی، شماره تلفن ۱۵۵۳ و دستگاه‌های خودپرداز نموده است. مشتریان گرامی به شرط برخورداری از کارت سپهر و کارت‌بانک‌های عضو شبکه شتاب، می‌توانند بدون محدودیت زمان و مکان قبوض خود را پرداخت نمایند.
شعب 724:
شعب ۲۴ساعته بانک صادرات با عنوان شعب ۷۲۴ با هدف تکریم ارباب‌رجوع، صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتریان و ارتقای سطح کیفی خدمات بانک از ابتدای سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز نموده‌اند.
این شعب مجهز به دستگاه‌های خودپرداز، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و رایانه قابل‌اتصال به شبکه خدمات بانکداری اینترنتی می‌باشند و این شعب در 7روز هفته 24ساعته به دارندگان کارت‌های سپهر و کارت‌بانک‌های عضو شبکه شتاب سرویس ارائه می‌دهند.
این شعب در آینده از دستگاه‌های چاپگر جهت چاپ صورتحساب و سیستم‌های تحویلداری خودکار که قابلیت دریافت وجه نقد را نیز خواهند داشت، بهره‌مند می‌شوند.
در حال حاضر نزدیک به 40شعبه 724 بانک صادرات در سطح کشور فعال می‌باشند.
سایر خدمات:
حساب‌های دومنظوره، سیستم دستور پرداخت، انتقال وجه بین بانکی، حوالجات بین‌شهری در سیستم سپهر، بن‌کارت، بیمه عمر، بیمه سپهر، کیوسک بانک و واحد امداد مشتریان از جمله دیگر خدمات نوین بانک صادرات ایران است.متقاضیان استفاده از این خدمات نوین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به شعب بانک صادرات در سراسر کشور مراجعه یا از پایگاه اینترنتی بانک صادرات ایران (www.bsi.ir) بازدید نمایند.