بازارنامه- این روزها اکثر نرم‌افزارهای روز دنیا بر روی دیسک‌های DVD عرضه می‌شوند، تا جایی که شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت هم محصولات خود را روی DVD عرضه می‌کنند. از طرفی اکثر بازی‌های روز دنیا هم دیگر به صورت DVD عرضه می‌شوند. در واقع به همین دلیل هم هست که استفاده از این ابزار در اغلب کشورهای دنیا رایج شده است.

در حال حاضر ۱۱ سال از ورود DVD به بازار جهانی می‌گذرد و کشورهای صنعتی در حال مهاجرت به سوی نسل بعد از DVD یعنی HD DVD و Blue-ray هستند. با این اوصاف با توجه به حجم ظرفیت DVD‌ها، این دیسک‌ها بهترین رسانه برای آرشیو اطلاعات هستند.

DVD‌ها نسل تازه‌ای از رسانه‌های فن‌آوری ذخیره‌سازی نوری هستند که از سال ۱۹۹۵ میلادی وارد بازار شده و توانستند خیلی زود جای نوارهای VHS را بگیرند، البته بسیاری به اشتباه VCD را جایگزین VHS می‌دانند. تقریبا در ماه مارس ۱۹۹۷ میلادی بود که اولین DVD Player‌ها روانه بازار شدند. DVD‌ها با CD‌ها تفاوت‌ها و البته شباهت‌هایی دارند که بعضی از آنها عبارتند از: هر دو از رسانه‌های ذخیره‌سازی نوری هستند.

از لحاظ ظاهری هر دو گرد با ۱۲۰میلیمتر قطر و ۲/۱میلیمتر ضخامت هستند. ظرفیت یک DVD تقریبا ۷ برابر CD است. وزن دیسک‌های DVD از CD‌ها سنگین تر است.فرمت‌های DVD نسبت به فرمت‌های CD گسترده تر است.هر X در استاندارد سرعت برای DVD معادل ۱۳۸۵ کیلوبایت بر ثانیه است در حالی که این سرعت در CD معادل ۱۵۰ کیلوبایت بر ثانیه است.با وارد شدن نسل DVD و تبدیل شدن این دیسک‌ها به استانداردی برای ذخیره فیلم سینمایی چه در مصارف خانگی و مصارف تجاری، تازه سر و کله CD در ایران پیدا شده بود. این اتفاق در حقیقت بعد از گذشت ۱۲ سال از زمان معرفی تکنولوژی DVD افتاد تا به این ترتیب استفاده از DVD و ابزار مربوط به آن در خانه‌های ایرانی هم رنگ عادت بگیرد.