بدمینتون؛ سریع‌ترین ورزش راکتی
محبوبه نوری
شاید نزدیک به ۱۵۰ سال پیش هیچ گاه هیچ یک از کودکان هندوستانی فکر نمی‌کردند که بازی کودکانه و مفرح و کم‌خرج آن روزی آنها، امروزه به یکی از ورزش‌های پرطرفدار و محبوب در سطح جهان تبدیل شود.

آن بازی کودکانه «پونا» نام داشت. زمانی که افسران انگلیسی در هندوستان مستقر شدند، با پونا آشنا شدند و خیلی زود از آن یک رقابت ورزشی ساختند. آنها تقریبا اوایل سال ۱۸۷۰ آن را همراه با وسایل و تجهیزات لازم به انگلستان معرفی کردند. پس از آن یک دوک انگلیسی رسما این بازی را معرفی کرد. این دوک در سال ۱۸۷۳ با برگزاری یک مهمانی در محل زندگی خود (بدمینتون) این بازی را برپا کرد و از همانجا به طبقه مرفه معرفی شد و خیلی زود میان آنان رواج پیدا کرد و بعد از آن بود که پونای کودکان هندی با کمی تغییر به بدمینتون تبدیل شد.
قوانین این بازی نخستین‌بار در سال 1877 نوشته شد و طی چند سال شکل زمین بازی تغییراتی کرد تا اینکه در سال 1901 زمین بدمینتون به شکل مستطیل تثبیت شد.
بدمینتون به ظاهر یک بازی ساده و جذاب است که می‌توان گفت هرکسی می‌تواند با یک راکت به آن بپردازد و از آن لذت ببرد. چرا که این بازی به ظاهر ساده برای مبتدیان هم بسیار ساده است. اما نباید فراموش کرد که بدمینتون سریع‌ترین بازی‌ای است که با راکت انجام می‌شود. یک ضربه محکم به توپ باعث می‌شود که توپ با سرعت تقریبی ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و در سطح حرفه‌ای و بالا نیاز به سرعت، عکس‌العمل، استراتژی و قدرت زیاد بازیکن دارد.
بدمینتون جدا از جذابیت خاصی که در تمام سطوح از آماتور تا حرفه‌ای آن وجود دارد، امروزه به یک صنعت نیز تبدیل شده است. چرا که دیگر آن ورزش ساده و مفرح نیست که تنها برای سرگرمی و پرشدن اوقات فراغت به آن پرداخته شود.
امروزه بدمینتون یکی از ورزش‌هایی است که هر سال شاهد مسابقات بزرگ با جوایز بسیار در جاهای مختلف دنیا هستیم؛ ورزشی که اکنون در ید قدرت آسیایی‌ها به خصوص اهالی شرق آسیا است. گسترش این ورزش و شدید‌تر شدن رقابت‌های آن در قالب مسابقات جهانی و المپیک و نگاه حرفه‌ای به آن، باعث شده است که صنعت عظیمی نیز برای پاسخگویی به آن تشکیل شود.
این ورزش تقریبا چیزی حدود 9 یا 10 سال است که در ایران دوباره گسترش پیدا کرده و تقریبا پنج شش سال است که تب آن داغ‌تر شده‌است.
اینها را بهنام کرمی می‌گوید که نزدیک به
12 سال است در این رشته فعالیت می‌کند. او می‌گوید بدمینتون آنقدر تخصصی شده است که خیلی‌ها نمی‌توانند در سطح حرفه‌ای آن فعالیت کنند.
تقریبا در میدان منیریه و حوالی آن که بورس لوازم ورزشی است ۲ فروشگاه را می‌توان پیدا کرد که به طور تخصصی در خرید و فروش راکت بدمینتون فعالیت دارند.بهنام کرمی در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: این روزها وضعیت بازار خوب است. البته می‌شود گفت که در این دو سه سال اخیر بهتر شده است. نیمه اول سال و عید فروش ما بهتر است چرا که تعطیلات و سادگی بازی و اینکه در سطح آماتور و در هر سنی می‌توان به آن پرداخت، به نوعی استقبال عمومی را از آن بیشتر کرده است؛ به همین منظور ما راکت‌های آماتور را گلچین کرده‌ایم که آماتورها هم هزینه زیادی نکنند و هم به قول معروف کارشان راه بیفتد.
چراکه راکت 50هزار تومان به بالا دیگر به درد کار آماتورها نمی‌خورد.بهنام کرمی در خصوص نوع راکت‌ها توضیح می‌دهد: سه نوع راکت بدمینتون داریم؛ آماتور، نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای. البته خود این تقسیم‌بندی هم به نوع‌های دیگری قابل تقسیم است. مثلا راکت ویش یا یونکس که بیشتر بازار را در اختیار دارند هر کدام به چند مدل تقسیم می‌شوند که دیگر بستگی به سلیقه و هزینه خریدار دارد.
کرمی ادامه می‌دهد: برای کسی که می‌خواهد هفته‌ای یک بار به طور تفریحی اگر وقت شد بدمینتون بازی کند، زیاد فرقی نمی‌کند که مثلا زه راکت از چه جنسی باشد یا راکت یک‌تکه و دوتکه باشد.معمولا این تیپ افراد راکتی می‌خرند که تا مدتی کارشان را راه بیندازد و تازه اگر زه آن پاره شد، هزینه تعمیرات و زه‌کشی بیشتر از قیمت راکت نباشد.
کرمی می‌گوید: به همین دلیل همان‌طور که گفتم راکت‌ها را گلچین کرده‌ایم و تقریبا از 7500تومان شروع می‌شود تا 50هزار تومان. او بر این نکته تاکید می‌کند که راکت بدمینتون تکی است.
کرمی در خصوص زه‌کشی می‌گوید: ببینید، در سطح آماتور فرقی نمی‌کند نخ پلاستیک باشد یا ابریشم، اما در حرفه‌ای این مساله بسیار مهم است. چون زه بدمینتون بر اساس آب و هوای محل اقامت یا بازی انتخاب می‌شود و خود این زه‌ها نیز به درجه‌های مختلف تقسیم شده‌اند. برای آب‌وهوای خشک یک نوع زه داریم، آب‌وهوای گرم نوع دیگر و همین طور آب و هواهای مختلف؛ مثلا یک زه در ایران جواب می‌دهد ولی همان جنس در کانادا خیر، چون هوا در آنجا سرد است و زه را خشک می‌کند و سپس می‌ترکاند.
بهنام کرمی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر این ورزش اینقدر در سطح حرفه‌ای و جهانی گسترش پیدا کرده است که شاید جالب باشد بدانید که تکنولوژی نانو و ایزومتریک نیز در این ورزش راه پیدا کرده‌اند و این باعث شده است که حرفه‌ای بودن به سطح تولید و تفکر و ابداع راکت‌های جدید کشیده شود و دایره انتخاب را برای بازیکن‌های حرفه‌ای گسترده‌تر کرده است و از سوی دیگر رقابت را شدیدتر. مثلا راکتی وارد بازار شده است که محصول شرکت یونکس بوده و به ماسل‌پاور معروف است. این راکت خاصیت ماهیچه‌ای دارد و به نوعی منقبض و منبسط می‌شود. یعنی کارکردش اینگونه است که فرض کنید توپی با سرعت در حال فرود آمدن در گوشه زمین است و دست بازیکن هم تنها می‌تواند راکت را زیر توپ ببرد و آنقدر قدرت ندارد که توپ را با سرعت برگرداند. حالا این راکت طوری طراحی شده است که می‌تواند ضربه را با همان سرعت پاسخ دهد یا راکت‌هایی با تکنولوژی نانو که هم بی‌صدا و سبک هستند و هم لرزش راکت بعد از دریافت ضربه را می‌گیرند. این عامل باعث هدایت بهتر توپ می‌شود. در واقع هرچه سطح راکت‌ها از نظر تکنولوژی بالاتر برود، به همان میزان ورزش حرفه‌ای‌تر و سخت‌تر می‌شود.
کرمی در خصوص کشورهای تولیدکننده این محصول می‌گوید: در بازار ایران بهترین‌ها ساخت ژاپن، چین و تایوان هستند. البته انگلیس هم دارد که مرغوب‌ترین در سطح جهان است اما روی آن به دلیل گران بودن کار نمی‌شود.عمده‌ترین راکت‌های موجود ویش، فوکس و یونکس هستند که ویش بیشتر آماتور، فوکس نیمه‌حرفه‌ای و یونکس حرفه‌ای است.الان یونکس امتیاز ساخت راکت‌های آماتور خود را به چین و نیمه آماتور را به تایوان واگذار کرده است. ویش هم که محصول چین است.
کرمی ادامه می‌دهد، این راکت‌ها را ما به واردکنندگان سفارش می‌دهیم و آنها نیز به شرکت تولیدکننده.