روند صعودی قیمت پرشیا
عکس: حمید جانی‌پور
بازارنامه- بازار خودروی داخل طی هفته‌ای که گذشت باز هم حال و هوای گرانی را مانند یکی دو ماه اخیر پشت سر گذاشت.

این در حالی بود که تنها خودروی زانتیا به لحاظ اعلام فروش فوری سایپا اندکی دنده عقب گرفته با کاهش قیمت مواجه شد. این خودروی فرانسوی‌الاصل که پس از سهمیه‌بندی بنزین، روندی تدریجی را در افزایش قیمت به خود گرفت و این افزایش بها به شکل بسیار شدیدی از اواخر سال گذشته تا یکی دو هفته پیش ادامه داشت، همچنان جزو خودروهای محبوب بازار داخل به حساب می‌آید. قیمت زانتیا تا چندی پیش به مرز 32میلیون نیز رسید اما با عرضه 1200 دستگاه از آن به بازار که در قالب طرح فروش فوری سایپا صورت گرفت، نمودار بهای آن با سیر نزولی مواجه شده و هم‌اکنون بهای آن به زیر 31میلیون تومان رسیده است به گفته برخی نمایشگاه‌داران این سیر نزولی طی یکی دو هفته آینده نیز ادامه داشته و احتمالا بهای زانتیا پایین‌تر نیز خواهد آمد.
ماکسیما
مسوولان شرکت پارس‌خودرو که باید به ازای تولید هر دستگاه ماکسیما به لحاظ آنکه مصرف سوخت آن بیش از 6 لیتر است، مبلغ یک‌و‌نیم میلیون تومان به ستاد تبصره (13) پرداخت کنند، در اقدامی، ‌به‌‌رغم مصوبه وزارت صنایع و معادن مبنی بر ثبات قیمت خودرو، بهای ماکسیما را در نمایندگی‌ها به میزان 2میلیون تومان افزایش دادند. این در حالی است که ماکسیما هم‌اکنون بهایی معادل 43میلیون تومان در بازار دارا است و با افزایش قیمت‌اش در نمایندگی‌ها مسلما قیمت این خودرو در بازار نیز گران شده و به مرز 45میلیون تومان خواهد رسید. ماکسیما از جمله محصولات پرفروش پارس‌خودرو است که با تیراژ دوهزار دستگاهی در سال، مشتریان خاص خود را در بازار داخل دارد.
روند صعودی بهای پرشیا
ظاهرا با آغاز سیر نزولی بهای زانتیا، قرار است این بار محصول پرفروش ایران‌خودرو یعنی پژو‌پارس (پرشیا) به قیمتی عجیب و غریب در بازار داخل دست یابد. چراکه این خودرو نیز هفته گذشته با نمودار افزایش بها در بازار روبه‌رو شده و هم‌اکنون با قیمت 18میلیون و 700هزار تومان خرید و فروش می‌شود. البته این قیمت مربوط به مدل معمولی بنزین‌سوز پرشیا بوده و نوع ELX آن هم‌اکنون بهایی معادل 21میلیون و 500هزار تومان دارد. هرچند که مسوولان ایران‌خودرو تاکنون درباره علت گرانی یکباره این خودرو اظهارنظر خاصی نکرده‌اند، اما کاهش تولید برخی محصولات این شرکت از جمله همین پرشیا که منجر به کاهش عرضه آنها به بازار شده است، می‌تواند یکی از علل بالا رفتن قیمت این خودرو و سایر محصولات این شرکت تلقی شود.
تندر در بازار تندر
تندر-90 که تولید و عرضه آنها با گذشت یکسال از استارت تولیدش، حال و روز خوشی را ندارد نیز در معرض وزش باد گرانی قرار گرفته و قیمت هر سه مدل آن در بازار داخل، افزایش یافته است. به نحوی که هم‌اکنون مدل E0 آن بدون کولر، با بهای 10میلیون و 700هزار تومان خرید و فروش شده و بهای مدل E1 آن نیز 13میلیون تومان است در حالی که تندر-E2 90ر-0 ، 14میلیون و 900هزارتومان قیمت دارد. کارشناسان عدم تعادل میان عرضه و تقاضای این خودروی فرانسوی‌الاصل را به همراه افزایش نرخ یورو که قرارداد تندر-90 بر پایه آن بسته شده است، اصلی‌ترین دلایل بازار کاذب و گران آن می‌دانند.
روآ و پراید
پژو روآ و پراید تنها خودروهای تولید داخل هستند که بهایی زیر 10میلیون تومان دارند و به همین لحاظ نیز مشتریان آنها در بازار داخل فراوان است. هم‌اکنون پراید بنزین‌سوز قیمتی معادل 7میلیون و 700هزار تومان را دارا بوده و بهای مدل دوگانه‌سوزش نیز 8میلیون و 200هزار تومان است. در حالی که رو‌آی بنزینی با بهای 8میلیون و 250هزار تومان خرید و فروش می‌شود، نوع دوگانه‌سوز آن 8میلیون و 800هزار تومان قیمت دارد.
سمند
در خانواده سمند طی مدت اخیر تغییرات قیمتی خاصی مشاهده نمی‌شود به نحوی که مدل معمولی آن 13میلیون و 600هزار تومان قیمت داشته و نوع LX بنزین‌سوزش نیز با قیمت 15میلیون و 500هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این درحالی است که سورن نمونه پیشرفته سمند که قرار بود تنها 5/1میلیون تومان از LX گران‌تر باشد، هم‌اکنون قیمتی معادل 18میلیون تومان در بازار دارا است.
۲۰۶ ها پژو ۲۰۶ها نیز همچون سمند، طی هفته جاری چندان با نوسان قیمت روبه‌رو نشدند. هر چند که به لحاظ کاهش تولید آنها در فروردین امسال، چندان بعید نیست گرانی گریبان این خانواده محبوب را نیز گرفته و موجبات افزایش قیمت را برای انواع این خودرو اعم از هاچ‌بک و صندوق‌دار V۱ فراهم آورد. این درحالی است که هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشته و مدل صندوق‌دار آن نیز با بهای ۱۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این دو مدل جزو ۲۰۶های بسیار پرفروش و محبوب به لحاظ سطح کیفی و قیمت نسبتا مناسب‌ترشان به حساب می‌آیند.