همگام برای ارتقای کیفیت کالا و خدمات

رحمت ستوده قره باغ*

از آنجایی که رشد اقتصادی هر جامعه منوط به رشد بهره وری کلیه فعالیتها در سطح آن جامعه می‌باشد، ضروری است که عنصر کیفیت در فرایندهای تهیه، تولید، ارایه و عرضه کالا و خدمات به حدی ارتقا پیدا نماید که قادر به پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتریان بوده و با توجه به تنوع خواسته های مشتریان، فشارهای ناشی از رقابت و همچنین پیشرفت‌های فنی، قابلیت بهبود به طور مداوم و رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند. این امر منجر به بهبود فضای کسب و کار و تسهیل تجارت و کسب اعتماد به مصرف محصولات ملی را فراهم می‌گردد. با توجه به اینکه ارتقای سطح کیفیت و بهره وری و حفظ سلامت جامعه بدون تدوین و رعایت استانداردها امکان پذیر نیست، وظیفه توسعه و گسترش استانداردسازی و در نتیجه ایجاد تسهیلات لازم درزمینه تبادل بین المللی کالاها وخدمات و توسعه همکاری درزمینه‌های فکری،علمی، فنی واقتصادی بر عهده سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می‌باشد. لذا به نظر می‌رسد در صورت فراهم نمودن زمینه‌های ارتباطی بین مراکزدانشگاهها و مراکز پژوهشی و صاحبان صنایع و عرضه کنندگان کالا و خدمات، به منظور تهیه استانداردهای پژوهش محور بر اساس نیازهای جامعه، موجبات رشد و پیشرفت مضاعف کشور فراهم می‌شود.

بنابراین می‌توان اذعان داشت که استانداردها، حلقه اتصال بین دانش تولید شده توسط متولیان تولید علم و محصولات ارایه شده با کیفیت مطلوب می‌باشند.

با این توصیف در صورتی که استانداردسازی بر مبنای پژوهش شکل بگیرد و همچنین مراکز تولید علم نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات خود را در استانداردها پیاده سازی نمایند، عرضه کنندگان محصولات، گرایش به ارائه محصول با کیفیت را پیدا خواهند کرد.

از طرفی به دلیل علاقه مندی مراکز علمی‌و تحقیقاتی به رفع نیازهای مشتریان در سطح جامعه، پژوهش‌های علمی‌نیز در راستای خواسته‌های کشور هدفمند خواهد شد و نهایتا می‌توان در تحقق این هدف کلان یعنی "تبدیل علم به ثروت ملی" گام‌های موثرتری را برداشت.

لذا پژوهشگاه استاندارد به عنوان تنها مرجع تدوین نظام استانداردسازی در کشور بر مبنای پژوهش و مهمترین دروازه پایگاه ایجاد ارتباط بین مراکز تولید علم و مراکز به کارگیری علم،با هدف تکمیل زنجیره علمی‌کشور و کسب اعتماد ملی از محصولات و خدمات، درصدد است با ایجاد بسترمناسب و در نظر گرفتن ساز وکارهای لازم، ضمن هدایت دانشگاهها و مراکز پژوهشی به رفع نیازهای علمی‌استاندارد سازی، مقدمات "تبدیل یافته‌های علمی‌کشور به استانداردهای محصولات"و "تدوین استانداردهای پژوهش محور"را به منظور معرفی و انتقال پیشرفت‌های علمی‌به صنایع، مراکز خدماتی و نهایتا سطح جامعه فراهم سازد.

*رییس پژوهشگاه استاندارد