شهردار تهران با بیان اینکه احداث مجموعه" هزار و یک شهر" یک اتفاق مهم برای شهر و حتی کشور است گفت: احداث این مجموعه یک فرصت است تا بتوانیم نشاط و شادابی را به شهر و شهروندان بازگردانیم.

دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم آغازعملیات اجرایی بزرگترین شهربازی ، مجموعه تفریحی ، گردشگری و فرهنگی خاورمیانه با بیان این مطلب اظهار کرد: امروز با آغاز عملیات اجرایی مجموعه "هزار و یک شهر" ، شاهد یک اتفاق بزرگ در شهرمان هستیم ، چرا که در کشور مجموعه ای تفریحی و گردشگی با این وسعت و در شان مردم نداریم. وی ادامه داد: مردم تهران به خاطر دارند که من از ابتدای کار و مسئولیتم در مجموعه شهرداری مرتب تاکید داشته ام که یکی از دغدغه‌هایم بررسی و مطالعه این موضوع است که تهران به عنوان یک کلان شهر و به عنوان ام القرای جهان اسلام نسبت به کلان شهرهای دیگر دنیا چه چیزهایی کم دارد و باید چه ویژگی هایی داشته باشد.
شهردار تهران تصریح کرد : این دغدغه ای است که باید همه مدیران داشته باشند و مجموعه "هزار و یک شهر" می تواند الگویی باشد برای سایر شهرهای کشور .
وی با بیان اینکه ما اکنون در تهران مجموعه تفریحی و گردشگری مناسبی حتی در حد یک شهر با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هم نداریم،گفت : من به عنوان شهردار تهران هنگامی که به مجموعه های تفریحی موجود نگاه می اندازم، احساس حقارت می‌کنم چرا که ما جایی مناسب و درخور برای تفریح مردم نداریم، در حالی در شهرهای بزرگ با توجه به فشارهای روحی و روانی و استرس هایی که شهروندان دارند، وجود جایی برای تخلیه هیجانات و شادی و نشاط مردم ضروری است. دکتر قالیباف با اشاره به اینکه در مطالعاتی که صورت گرفته است ۳ نقطه برای ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری در تهران مناسب ارزیابی شده است، گفت: در بین نقاطی که برای اجرای مجموعه‌های تفریحی در شهر پیش بینی شده است منطقه ۲۲ در اولویت قرار داشت، چرا که این منطقه از نظر شهرسازی و سرانه های خدماتی و رفاهی مطابق با استانداردها شکل گرفته است.
وی ادامه داد: من سال ها پیش می شنیدم که قرار است در کنار پارک چیتگر دریاچه ای ساخته شود، در آن زمان ها تصور نمی کردم روزی برسد که پس از 25 سال خود در شهرداری مسئولیتی داشته باشم و ساخت این مجموعه را پیگیری کنم ، ولی امروز این پروژه نیز با جدیت در حال احداث است چنانچه تا حدود 18 ماه دیگر آماده بهره برداری و تحویل به شهروندان خواهد شد .


شهردار پایتخت با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ دنیا شهرهایی هستند که با اتکا به یک عامل طبیعی مانند یک رودخانه، یک ساحل زیبا و یا یک کوه ساخته شده اند گفت: در تهران ما دامنه رشته کوه های البرز را داریم که اگر درست از این فرصت و عامل طبیعی بهره مند شویم ، می توانیم پایتخت را به شهری زیبا و بسیار خوب تبدیل کنیم.
وی افزود : اگر تمام دامنه البرز به مجموعه تفریحی تبدیل شود علاوه بر ایجاد اشتغال ، آرامش روحی و روانی برای ۱۰ میلیون شهروند تهرانی را به ارمغان می‌آورد و این مدیران شهری هستند که باید با برنامه‌ریزی ، تهدیدهای کلانشهرها را تبدیل به فرصت کنند.
دکتر قالیباف با اشاره به خروج سرمایه‌های کشور از طریق سفرهای تفریحی شهروندان به خارج ، گفت: ما باید سعی کنیم با ایجاد مجموعه های تفریحی مانند هزار و یک شهر، سرمایه‌های ملی را در داخل کشور نگه داریم که این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال ، از تحمیل بار فرهنگی به خانواده‌ها جلوگیری می‌کند.
وی با تاکید براینکه شهرداری در احداث مجموعه ای مانند هزار و یک شهر تنها به فکر درآمد اقتصادی نیست، گفت: در مجموعه تفریحی هزار و یک شهر سعی کرده‌ ایم صرف نظر از درآمدهای اقتصادی از سهم خود امکان تفریح را برای خانواده‌های کم‌بضاعت فراهم آوریم و به عنوان شهرداری تفریح و اوقات فراغت را در سبد خانوار قرار دهیم.
شهردار تهران تاکید کرد : شهرداری تهران علاوه بر انجام چنین اقدامات بزرگی از فعالیت‌های کوچک خدماتی مانند جمع‌آوری زباله و آسفالت معابر غافل نیست و در این حوزه سعی کرده‌ ایم خدمات‌ رسانی خود را به روز کنیم ، در همین راستا سال آینده در شرق تهران مجموعه ‌ای برای بازیافت و امحاء زباله و تبدیل آن به انرژی برق به بهر‌ه‌ برداری می‌رسد.
وی اظهار کرد : شهرداری تهران برای احداث یک پارک محلی تا پارک بزرگی مانند هزار و یک شهر ، برنامه‌ریزی دارد تا خانواده‌ها و جوانان بتوانند از این مجموعه‌ها استفاده کنند.
شهردار تهران در ادامه بر استفاده از خرد جمعی تاکید کرد و گفت: خداوند این نعمت را به ما ارزانی داشته که در سایه نظام ولایی زندگی کنیم، بنابراین باید در بعد مادی و معنوی شاخصه‌‌هایی بگذاریم که به رشد تعالی جامعه به عنوان مهمترین هدف اسلام منتهی شود.
دکتر قالیباف افزود: اگر ما مدعی فرهنگ بسیجی هستیم و خود را مسلمان می‌دانیم، نباید وقت را که ارزشمندترین مساله در جامعه است، از دست بدهیم. اگر من در اجرای پروژه‌ها زمان و وقت را از دست بدهم نمی‌توانم ادعای حزب‌اللهی بودن داشته باشم.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه حفظ فرهنگ دفاع از انقلاب و اسلام، پیروی از فرهنگ دفاع مقدس و آرمان‌های امام (ره) و شهدا و همچنین تبعیت از رهبری در این است که مشکلات مردم را حل کنیم ، افزود : امسال ، سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده و در حالی که مهمترین دغدغه مردم مشکلات اقتصادی است ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس کنند باری از دوش‌ شان برداشته شده است .
وی تاکید کرد: این اقدامات به معنای واقعی اطاعت از ولایت است و تبعیت از ولایت تنها به سخنرانی نیست و در عمل هم باید اتفاقی بیافتد.
دکتر قالیباف با اشاره به زمانبندی پروژه‌های شهرداری تهران گفت: هم‌اکنون این توقع در بین شهروندان به وجود آمده است، زمان پروژه‌ها را از شهرداری مطالبه کنند. هم‌اکنون پروژه بزرگ تونل صدر- نیایش در حال احداث است و نزدیک به 600 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: از مجریان پروژه هزار و یک شهر نیز می خواهیم که کاری کنند تا مردم تابلوی بهره برداری از این پروژه را فاز به فاز بینند و از فاز اول ، این مجموعه قابل بهره برداری برای مردم باشد. شهردار تهران در حاشیه این مراسم همچنین در جمع خبرنگاران گفت : زمان بهره ‌‌برداری از فاز اول پروژه هزار و یک شهر تا ۲ ماه آینده اعلام می‌شود . اما به طورقطع زمان بهره ‌برداری از آن بیشتر از زمان ساخت پروژه‌هایی مانند تونل توحید، صدر- نیایش و بوستان ولایت نخواهد بود.



خدمت به شهروندان
صرفا ارائه خدمات مقطعی نیست
شهردار منطقه 22 تهران نیز در مراسم کلنگ زنی مجموعه گردشگری، فرهنگی، تجاری هزار و یک شهر گفت: « آنچه امروز در قالب اجرای پروژه های متعدد خدماتی، اجتماعی، رفاهی، فرهنگی و... بعنوان خدمات به شهروندان تهرانی ارائه می شود، نتیجه وسعت دید و دوراندیشی مدیریت شهری است. »
در این مراسم سید امیر عباس بهاری شهردار منطقه ۲۲ با استقرار در جایگاه سخنران در حضور مهمانان این مراسم با تقدیر از عملکرد مطلوب مدیریت شهری در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد:«شهرداری تهران در سالهای اخیر سعی کرده است با اجرای پروژه‌های زیربنایی در پایتخت، گام بزرگی برای فراهم کردن رفاه و آسایش شهروندان تهرانی بردارد و این موضوع نشان می دهد از دیدگاه مدیریت شهری، خدمت به شهروندان فقط در ارائه خدمات معمول و قابل انتظار از شهرداری خلاصه نمی‌شود.»
وی با اشاره به اینکه حجم بالایی از پروژه های بزرگ و فرامنطقه‌ای در محدوده منطقه 22 در جریان است، افزود: « رشد فعالیت در منطقه متاثر از رشد فعالیت در شهرداری تهران است و این موضوع با مشاهده پروژه های بزرگی که در گوشه و کنار پایتخت کلید خورده و در حال اجراست، کاملا محسوس است. »
شهردار منطقه ۲۲ با اعلام اینکه پروژه فرا ملی هزار و یک شهر یکی از بزرگترین پروژه هایی است که با مشارکت شهرداری تهران و بخش خصوصی در محدوده شمال غربی تهران کلید می خورد، گفت: « این مجموعه حدود ۱۳۹ هکتار مساحت دارد که ۵۰ هکتار از آن مختص شهربازی است و مابقی ، تاسیسات و دیگر فضاهای طراحی شده برای این مجموعه را شامل می شود.
این مجموعه در فازهای مختلف احداث می شود و به بهره برداری خواهد رسید. افزون بر پروژه فرا ملی هزار و یک شهر ، پروژه هایی چون پروژه فرا منطقه ای دریاچه با 270 هکتار مساحت ، مجموعه تفریحی فرهنگی ورزشی فرا منطقه ای آبشار با 170 هکتار مساحت، پروژه فرا منطقه ای رود دره کن با 35 هکتار مساحت از جمله مهمترین پروژه هایی است که با هدف ایجاد سرانه های تفریحی، گردشگری، فضای سبز همچنین اجتماعی و فرهنگی در محدوده منطقه 22 در جریان است. پروژه آبشار در مراحل پایانی اجراست و بزودی به بهره برداری می رسد و پروژه ساماندهی رود دره کن نیز نیمه اول امسال آماده بهره‌برداری شهروندان خواهد بود. »


مجموعه «هزار و یک شهر»
یکی از 10 مجموعه بزرگ تفریحی جهان
نماینده شرکت مشاور خارجی پروژه مجموعه تفریحی و گردشگری هزار و یک شهر گفت : این مجموعه که در شهرداری منطقه ۲۲ تهران در دست ساخت است به یکی از ۱۰ پروژه بزرگ از این نوع در دنیا تبدیل خواهد شد.
استیو رایس در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگترین مجموعه شهربازی ، تفریحی و گردشگری خاورمیانه در تهران با بیان این مطلب اظهار کرد : پیش بینی می شود ، این پروژه پس از تکمیل، سالانه 10 میلیون نفر بازدید کننده داشته باشد به گونه‌ای که 9میلیون نفر به مجموعه شهربازی و 1 میلیون نفر به مجموعه شهر آبی آن مراجعه کنند.
وی ادامه داد: همچنین پیش بینی می شود که هزاران نفر از سایر بخش های این مجموعه مانند هتل ها و مجموعه های سرگرمی خانواده ها استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه مجموعه هزار و یک شهر به یکی از بزرگترین مجموعه های تفریحی در دنیا تبدیل خواهد شد و جزو ۱۰ مجموعه بزرگ دنیا قرار خواهد گرفت، گفت: برای احداث این پروژه بزرگ از مشورت متخصصان داخلی نیز بهره‌مند می شویم و امیدواریم مدیریت شهری همچنان حمایت های جدی و همه جانبه خود را از این مجموعه داشته باشد تا بتوانیم کارها را سریع و براساس برنامه ریزی پیش ببریم.

مشارکت بخش خصوصی
در «هزار و یک شهر» بی‌سابقه بود
در ادامه این مراسم احمد دنیا مالی، مدیر طرح «هزار و یک شهر» نیز در سخنانی با بیان اینکه این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخل کشور اجرا می‌شود، تاکید کرد:«حجم سرمایه‌گذاری مشترک میان شهرداری و بخش خصوصی در این پروژه بی‌سابقه بوده است.»او در عین حال به شهردار تهران قول داد که در پایان عملیات عمرانی پروژه هزار و یک شهر، شاهد ۱۰۱ باغ شهر به سبک ایرانی در این مجموعه باشیم. دنیامالی با تاکید بر اینکه «هزار و یک شهر»یک پروژه فراملی است،توضیح داد:«احداث یک شهربازی به وسعت۵۰ هکتار و نیز احداث هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره در مجموعه هزار و یک شهر از جمله اقداماتی است که به این پروژه ویژگی ملی می‌بخشد.همچنین «هزار و یک شهر» به هفت دیار مختلف تقسیم شده است و عنوان هر یک از این دیارها مطابق با فرهنگ ملی و اسلامی است و در هر یک از این دیارها شاهد یکی از گونه‌های معماری اصیل ایرانی خواهیم بود.»
او در ادامه توضیحات خود در خصوص ویژگی‌های پروژه «هزار و یک شهر» با اشاره به احداث22سالن سینما که برخی از آنها چند بعدی خواهند بود و همچنین احداث یک مسجد بزرگ در این مجموعه، یادآور شد: «با توجه به تاکید شهردار تهران درباره توجه به مقولات فرهنگی، در این پروژه توجه ویژه‌ای به مراکز فرهنگی همچون تاسیس سالنهای سینما و تئاتر و حتی پیش‌بینی فضای اجرای تئاتر روحوضی و تئاتر روباز شده است.»احمد دنیا مالی همچنین با اشاره به بهره‌گیری از تجربه شرکت‌های خارجی گفت:«با توجه به اینکه از مشاوران خارجی در اجرای این پروژه استفاده شده است؛درعین حال بیش از 15مشاور ایرانی نیز دراین پروژه حضور دارند و در حال تهیه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی این پروژه و نیز پیوست‌هایی که شورای شهر آن را مطالبه کرده،هستند.»

دلایل انتخاب منطقه 22 برای اجرای طرح
حسین مرادی قائم مقام شهرداری منطقه ۲۲ نیز در باره دلیل انتخاب این منطقه برای ساخت شهربازی هزار و یک شهر گفت: منطقه ۲۲ در شمال غربی تهران ، بزرگترین منطقه پایتخت محسوب می شود و اولین منطقه ای است که قبل از طرح جامع، دارای طرح مصوب بود. رویکرد این منطقه در طرح مصوب ، تفریحی، گردشگری و جهانگردی در نظر گرفته شده است. در واقع طرح های اجرایی و سرانه های این منطقه باید با هدف برطرف کردن کمبودهای فضاهای تفریحی و گردشگری در نظر گرفته شود. مرادی در این باره توضیح داد :در طرح جامع سال ۱۳۷۸ نیز باردیگر بر این مقوله تاکید شد و سال ۱۳۸۶ نیز با تجدیدنظر در طرح تفصیلی و کاهش جمعیت این منطقه از ۶۷۵ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نفر، بر این عملکرد تاکید شد. از سال ۱۳۷۸ تاکنون پروژه‌های مختلفی از جمله شبکه‌های دسترسی به فضاهای سبز بوستان‌‌های جنگلی فناوری و چیتگر، دریاچه مصنوعی استادیوم آزادی، رود دره‌کن و وردآورد، بوستان خرگوش دره و ارتفاعات جنوبی دامنه البرز انجام شد.
به گفته قائم‌مقام شهردار منطقه 22، شهربازی هزار و یک شهر از شهربازی دیزنی‌لند الگوبرداری شده و به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تفریحی پایتخت در شمال محور بزرگراه شهید همت، شرق رود دره وردآورد و شمال غربی بوستان جنگلی چیتگر بهره‌برداری می‌شود.
مدیریت این مراسم با بیش از ۶۰۰ میهمان همراه با ارایه کلیه امکانات و خدمات بر عهده «پیام رسا» وابسته به شهرداری تهران بود که به گونه‌ای با شکوه و ارزشمند برگزار گردید.