گام‌های هشت گانه در جهت توسعه بین‌المللی
گروه بورس: نخستین نشست خبری مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در حالی روز گذشته برگزار شد که در کنار تشریح آخرین وضعیت شرکت، نرم‌افزار پس از معاملات و آمار سهامداران خارجی و داخلی، حاوی اخباری مهم از قبیل صحبت‌ها و تفاهمات صورت گرفته درخصوص همکاری با 15 شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران و نقل و انتقال و تبادلات سرمایه‌گذاری‌های بین کشورها، برگزاری نخستین همایش جهانی بازار سرمایه در اردیبهشت ماه سال 95، بین‌المللی کردن هر چه بیشتر بازار سرمایه ایران با شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی از جمله OIC و ACG و همچنین میزبانی ازاجلاس ACG (مجمع نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا ـ اقیانوسیه) با حضور 25 کشور در آبان ماه سال آینده، پیشنهاد به دبیر کل D8 درخصوص ایجاد صندوق سپرده‌گذاری اسلامی بود.

در این نشست محمدرضا محسنی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) درخصوص اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر و نقش سپرده‌گذاری مرکزی دردوران پساتحریم، اظهار کرد: طی حدود ۴ ماه فعالیت در این شرکت، علاوه بر شناساندن بیشتر و ارتباط با نهادها و حفظ انسجام و تلاش برای تامین منابع انسانی، اقداماتی برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران انجام شده که جزو وظیفه ذاتی سپرده‌گذاری مرکزی است. وی ادامه داد: راهکارهای بین‌المللی شدن با میزبانی از مدیران عامل بانک‌ها و بورس‌های جهانی در کنار ایجاد روابط بین سپرده‌گذاری‌ها از جمله بورس کره در دستور کار شرکت است، همچنین با گفت‌وگو با دبیر کل D۸ برای نقش آفرینی بیشتر برنامه‌ریزی شده است. مدیرعامل سمات در ادامه اظهاراتش به پیشنهاد صندوق سپرده‌گذاری اسلامی اشاره کرد و گفت: کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نقاط مشترک زیادی در زمینه واحد پولی، مدیریت معاملات بر اساس قوانین و مقررات اسلامی دارند که می‌توان با راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، گام‌های بلندی را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی برداشت و در نتیجه پیشنهاد تاسیس یک صندوق مشترک به دبیر کل D۸ داده‌ایم تا بررسی‌های بیشتر در این زمینه صورت گیرد تا در صورت توافق این صندوق راه‌اندازی شود.

به گفته محسنی، برای تسهیل ارائه خدمات و بین‌المللی کردن بازار سرمایه کشور، جلسات مستمر و هفتگی با مدیران مختلف خارجی برگزار می‌شود و بعد از جلسه با مدیران بورس مونیخ، روز گذشته نیز با یکی از مدیران سابق بورس نیوریوک جلسه‌ای برگزار شد. وی ادامه داد: همچنین در راستای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه مذاکراتی با مدیران و سرمایه گذاران ۱۵‌کشور اروپایی برگزار شده است که در این راستا دو بانک تجارت و پاسارگاد برای همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی اقدامات مثبتی انجام داده‌اند. مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری همچنین از همایش بازار سرمایه خبر داد و گفت: شرکت سپرده‌گذاری سال آینده در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه با همت سازمان و سایر ارکان همایشی با هدف آشنایی بازار سرمایه برگزار می‌کند. وی ادامه داد: همچنین شرکت سپرده‌گذاری امسال در شانزدهمین اجلاس ACG شرکت کرده که سال آینده در آبان ماه میزبانی از اجلاس ACG با حضور ۲۵ کشور، بر عهده ایران است.


آخرین آمار سهامداران

محسنی در ادامه گفت‌وگو به تعداد کدهای سهامداران خارجی تا پایان آذر ماه اشاره کرد و گفت: تا پایان آذر ماه 505 کد سهامداری خارجی صادر شده است که از این تعداد 394 کد حقیقی و 111 کد حقوقی است. وی درباره کدهایی که در آذر ماه صادر شده است، اظهار کرد: طی ماه پایانی پاییز 18 کد سهامداری خارجی صادر شده که از این تعداد 10 کد حقیقی و 8 کد حقوقی است. این مقام مسوول درباره ارزش معاملات سهامداران خارجی در آذر ماه اظهار کرد: سهامداران خارجی آذر ماه 42 میلیارد ریال سهم خریدند و در همین ماه اقدام به فروش 102 میلیارد ریالی کردند. در این جلسه علیرضا حاج‌نوروزی، قائم‌مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آخرین آمار سهامداران ایرانی را اعلام کرد و گفت: در حالی تاکنون 8 میلیون و 736 هزار و 427 کد سهامداری صادر شده که از این تعداد بیش از دو میلیون و 80 هزار کد غیر‌فعال بوده و بالغ بر 6 میلیون و 655 هزار کد دیگر هم فعال سیستمی هستند.

وی با بیان اینکه دیگر سهامداران چند کده در بازار سرمایه وجود ندارند، ادامه داد: از مجموع همه کدهای صادر شده، 6 میلیون و 620 هزار و 280 مورد مربوط به افراد حقیقی و 35 هزار و 121 کد مربوط به افراد حقوقی است. علاوه براین بیش از 4 میلیون و 465 هزار سهامدار مرد و بالغ بر دو میلیون و 40 هزار نفر دیگر هم زن هستند. محسنی درخصوص نرم‌افزار پس از معاملات نیز اظهار کرد: از نظر نویسندگان و طراحان آن، نرم‌افزار به پایان رسیده، اما سازمان بورس و اوراق بهادار هنوز بر آن صحه نگذاشته است؛ بنابراین این نرم‌افزار در مرحله آزمایش و رفع نواقص قرار دارد و بعد از نظر نهاد ناظر، تصمیم‌گیری خواهد شد. هم‌اکنون برنامه‌ای برای خرید نرم‌افزارهای خارجی در دستور کار نیست.