گروه بورس، زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران در ادامه روند مثبت روزهای اخیر خود به دنبال نزدیک شدن به تاریخ اجرایی شدن برجام، روز گذشته با رشد 676 واحدی (معادل 08/ 1 درصد) مواجه شد تا بازدهی این بازار از ابتدای دی تا کنون به 25/ 3 درصد برسد. به این ترتیب، دماسنج بازار سهام در بیشترین مقدار از 17 شهریور‌ماه ایستاد.

به نظر می‌رسد نزدیک شدن به اجرایی شدن رفع تحریم‌ها در کنار برخی سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در راستای هماهنگ کردن نرخ سود بانکی و تورم از جمله دلایل خوش‌بینی‌ها در معاملات روزهای اخیر بازار سهام بوده است. این خوش‌بینی‌ها اشتیاق معامله‌گران حقیقی را در پی داشته است، اشتیاقی که در نهایت منجر به ورود نقدینگی چشمگیری از سوی این معامله‌گران به بورس شده است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که از دوم دی ماه تا روز گذشته بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی‌ها وارد بازار سهام شده است، این مساله نشان‌دهنده بازگشت اعتماد به سهامداران بورس تهران است. از آنجا که در چند مقطع زمانی در بیش از دو سال اخیر، این اتفاق رخ داده است. مساله‌ای که پرداختن به آن در این بازه زمانی از اهمیت زیادی برخور‌دار بوده، بررسی ادامه روند جریان ورود نقدینگی حقیقی‌ها به معاملات و ماندگاری پول مزبور در بورس تهران است.

کارشناسان در این باره معتقدند، پول وارد شده به معاملات بازار سهام در شرایط کنونی، پول سرمایه‌گذاران نزدیک به بازار هستند که با کوچک‌ترین تغییر مثبتی در معاملات، مترصد ورود به بورس بوده‌اند (نقدینگی فعلی مربوط به افراد قدیمی است). به همین دلیل برای پیش‌بینی روند آتی ورود نقدینگی حقیقی‌ها و ماندگاری این پول در بازار باید منتظر ورود سهامداران جدید به معاملات باشیم. این کارشناسان در عین حال می‌گویند: به‌طور قطع اگر فضای خوش‌بینانه فعلی در بازار سهام باقی بماند، در ادامه شاهد ورود نقدینگی از سرمایه‌گذاران دورتر از بورس نیز خواهیم بود. از طرفی از لحاظ روانی نزدیک به دو سال است که بورس روند نزولی داشته و قیمت‌ها در سطح مناسبی قرار دارد، بنابراین جریان نقدینگی قابل توجهی ممکن است متوجه بورس تهران شود که حجم و ارزش معاملات در روز‌های اخیر این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. ضمن اینکه در شرایط کنونی تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی در حال تغییر سیاست‌های پولی (از انقباضی به انبساطی) است، از این رو به نظر می‌رسد با ادامه اتخاذ این سیاست‌ها حجم قابل توجهی از نقدینگی وارد چرخه اقتصادی کشور شود که بورس تهران نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری پتانسیل بیشتری برای جذب نقدینگی مزبور دارد. این مساله در کنار رفع تدریجی تحریم‌ها و هم چنین حل بسیاری از مشکلات صنایع، می‌تواند شرایط بازار را به‌طور محسوسی تغییر دهد. از این رو انتظار می‌رود در چنین شرایطی، دارندگان نقدینگی بخشی از سرمایه خود را به سمت بورس به جریان بیندازند. در این زمینه محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیر عامل تامین سرمایه آرمان به فعالیت بیشتر معامله‌گران حقیقی در معاملات روزهای اخیر بورس تهران اشاره کرد و گفت: دو نوع پول از سمت سرمایه‌گذاران حقیقی وارد بورس می‌شود، دسته اول پول سرمایه‌گذارانی هستند که بسیار به بازار نزدیک هستند (سرمایه‌گذاران قدیمی) و در مقاطع زیادی وارد معاملات بورس تهران شده‌اند. این سهامداران با افزایش قیمت‌ها در بسیاری مقاطع در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند. دسته دوم نیز پول سهامداران جدید است.

خواجه‌نصیری افزود: به نظر می‌رسد پولی که در این بازه زمانی وارد معاملات بازار شده است (مطابق تجربه‌های هیجانی پیشین بورس تهران) پول سهامداران دسته اول یعنی سهامداران قدیمی است.اما نکته‌ای که وجود دارد این است که با ادامه فضای خوش‌بینی حاکم بر معاملات بازار سهام و هم چنین وضعیت مناسب برای صنایع مختلف بورسی و تغییر در شرایط بنیادی صنایع مزبور، انتظار می‌رود سرمایه‌گذارانی که هنوز وارد بازار سهام نشده‌اند، به جمع‌بندی مثبتی درباره ورود به بازار سهام کشور برسند که پس از آن، رونقی بلند‌مدت و پایدار برای بازار سهام کشور پیش‌بینی می‌شود. وی همچنین به پیش‌بینی روند بورس تهران پرداخت و گفت: در ماه‌های پایانی سال بعضا انتظار فروش برخی حقوقی‌ها در راستای تامین نقدینگی را شاهد خواهیم بود که طبق سنت هر ساله برای بازار امری طبیعی خواهد بود. خواجه نصیری به پتانسیل بازار سهام کشور برای جذب نقدینگی ورودی حاصل از سیاست‌های انبساطی دولت پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد بازار سهام در قیاس با سایر بازار‌ها در شرایط کنونی پتانسیل بیشتری برای جذب این نقدینگی دارد چرا که به نظر می‌رسد وضعیت سود آوری شرکت‌های بورسی پس از رفع تحریم‌ها رو به بهبود گذاشته و این مهم عامل جذب سرمایه‌گذاران بسیاری به بورس خواهد شد. از طرفی نیز ورود این پول به بورس از هر بازار دیگری برای وضعیت اقتصادی کشور گزینه بهتری است زیرا ورود این پول به بورس تورم در پی نخواهد داشت.

در بازار چه گذشت؟



شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد چشمگیر ۶۷۶ واحدی معادل ۰۸/ ۱ درصد مواجه شد و رقم ۶۳ هزار و ۵۱۶ واحدی در کارنامه بورس تهران به ثبت رسید که این رقم بیشترین مقدار شاخص از ۱۷ شهریورماه امسال تا کنون به شمار می‌رود. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد رشد دیروز، بیشترین رشد شاخص از تاریخ ۲۵ مهرماه سال جاری بوده است. در بازار دیروز بیش از یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان و در حدود ۸۶ هزار و ۶۹۶ دفعه معامله شدند که نسبت به میانگین یک ماه اخیر به ترتیب شاهد رشد بیش از
101 درصدی در حجم و بیش از 132 درصدی در ارزش معاملات بودیم. دیروز اکثر نمادهای فعال بورس با رشد مواجه شدند؛ اما نماد‌های «فارس»، «حکشتی»، «وبملت» و «اخابر» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را داشتند. بیشترین حجم معاملات مربوط به بانک‌های صادرات و ملت بود. بیشترین ارزش معاملات نیز به نام دو نماد داروسازی زهراوی ثبت شد. در بازار دیروز بیشترین افزایش قیمت را «ملت» و «خوساز» تجربه کردند. در مقابل بررسی جدول نماد‌ها با بیشترین کاهش قیمت در روز گذشته حاکی از صدر‌نشینی دو نماد «قشرین» و «غشصفها» است.


در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد چشمگیر ۶۷۶ واحدی معادل ۰۸/ ۱ درصد مواجه شد و رقم ۶۳ هزار و ۵۱۶ واحدی در کارنامه بورس تهران به ثبت رسید که این رقم بیشترین مقدار شاخص از ۱۷ شهریورماه امسال تا کنون به شمار می‌رود. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد رشد دیروز، بیشترین رشد شاخص از تاریخ ۲۵ مهرماه سال جاری بوده است. در بازار دیروز بیش از یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان و در حدود ۸۶ هزار و ۶۹۶ دفعه معامله شدند که نسبت به میانگین یک ماه اخیر به ترتیب شاهد رشد بیش از ۱۰۱ درصدی در حجم و بیش از ۱۳۲ درصدی در ارزش معاملات بودیم. دیروز اکثر نمادهای فعال بورس با رشد مواجه شدند؛ اما نماد‌های «فارس»، «حکشتی»، «وبملت» و «اخابر» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را داشتند. بیشترین حجم معاملات مربوط به بانک‌های صادرات و ملت بود. بیشترین ارزش معاملات نیز به نام دو نماد داروسازی زهراوی ثبت شد. در بازار دیروز بیشترین افزایش قیمت را «ملت» و «خوساز» تجربه کردند. در مقابل بررسی جدول نماد‌ها با بیشترین کاهش قیمت در روز گذشته حاکی از صدر‌نشینی دو نماد «قشرین» و «غشصفها» است.