گروه بورس- هدیه لطفی: روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه در جریان معاملات روز گذشته با افزایش 51 واحدی شاخص کل بورس ادامه یافت تا به این ترتیب بازدهی این بازار در ماه جاری به 14/ 2 درصد برسد. بورس تهران پس از وقفه یک روزه، از روز دوشنبه مجدد به روند صعودی خود بازگشت و با رشد 328 واحدی شاخص در این روز، جان دوباره گرفته که این روند در معاملات دیروز نیز ادامه یافت و در نهایت افزایش 51 واحدی معادل 08/ 0 درصدی شاخص در کارنامه روز سه‌شنبه این بازار به ثبت رسید. هر‌چند در ابتدای معاملات دیروز شاخص با جهشی صعودی تا مرز 63هزار واحد نیز پیشروی کرد اما در جریان معاملات متعادل شد و در پایان در محدوده 62هزار و 840واحدی متوقف شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» هر چند در حال حاضر نگرانی‌هایی همچون کاهش قیمت‌ نفت و نرخ‌های جهانی کالاها، گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها به ویژه در عملکرد ۹ ماهه آنها و تنش‌های سیاسی در منطقه وجود دارد، اما نزدیک شدن به زمان برداشته شدن تحریم‌ها و همچنین اتخاذ سیاست‌های انبساطی دولت وهمچنین نوسانات نرخ ارز از یکسو و از سوی دیگر بازگشت اعتماد از دوهفته گذشته به بورس، موجب شده تا اهالی تالار شیشه‌ای بعد از دو سال رکود پی‌در‌پی در تالار شیشه‌ای فعال شوند که ماحصل آن رونق معاملات در این روزها و فعالیت چشمگیر حقیقی‌ها در بازار است که تاکیدی است بر بازگشت فعالان به بورس. پس از مدت‌ها رکود و در حالی که رکود بورس به دوسالگی خود نزدیک شده بود، نشانه‌هایی از رونق در این بازار به‌وجود آمده است. کارشناسان معتقدند رفتار فعلی عمده سهامداران منطقی و به دور از سفته‌بازی است. بر این اساس، با اعتماد به‌وجود آمده که با اعلام رسمی لغو تحریم‌ها (احتمالا در روزهای آتی) این اطمینان بیشتر می‌شود، انتظار می‌رود رونق موجود در بازار سهام ادامه یابد. با این حال نقش دولت، سازمان و بازیگران اصلی در این بازار اهمیت بالایی دارد که می‌تواند پایداری رونق در بازار سهام را تضمین کند. بررسی روند بازار در ماه جاری نشان از رشد حجم و ارزش معاملات دارد به‌طوری‌که در روز گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۴۰میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش تقریبی ۲هزار و ۷۲ میلیارد ریال در بازار داد و ستد شد که در مقایسه با روز دوشنبه رشد ۴۲درصدی حجم و ۱۸ درصدی ارزش را تجربه کرده است. همچنین تعداد معاملات نیز با ۸/ ۲۳ درصد افزایش به ۸۰هزار و ۴۴۴ مرتبه رسید که این امر نشان از مشارکت بیشتر فعالان به‌ویژه حقیقی‌ها در بازار دارد. این در حالی است که در مقایسه با بازه یک‌ماهه، تحرکات بیشتری به چشم می‌خورد؛ حجم، ارزش و تعداد معاملات در مقایسه با میانگین یک ماه قبل به ترتیب ۸/ ۱۳۶ درصد، ۳/ ۱۰۷ درصد و ۸/ ۹۲ درصد رشد نشان می‌دهد. به این ترتیب در ماه جاری و با احتساب ۱۵ روز کاری، نماگر اصلی بازار رشدی بیش از ۱۳۰۰ واحد را تجربه کرده و سوددهی ۱۴/ ۲ درصدی را به همراه داشته است.


نوید بخشی برای روزهای مثبت

در این شرایط به دلیل ارزندگی اکثر سهم‌های بورسی، برخی از صاحبان نقدینگی برای خرید سهام شرکت‌ها به تکاپو افتاده و در حال خرید سهام شرکت‌های ارزان قیمت هستند. همچنین سهامداران حقیقی نیز بیشتر در این بازار فعال شدند و با مثبت شدن بورس انگیزه بیشتری برای داد و ستد پیدا کردند. این مسائل در مجموع نوید از بازگشت اطمینان به بازار دارد؛ اما برخی فعالان رشد اخیر بازار را مرتبط با مسائل سیاسی و دولتی می‌دانند که پس از چند روز اصلاح خواهد شد. در این راستا دکتر حسین ایزدی، مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم، نظریه مزبور را رد می‌کند و می‌افزاید: بازگشت بازار سرمایه به روندی مثبت، تنها به دلیل اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه تابعی از این رخدادهاست که بیشتر در سایه بازگشت اعتماد به بورس تداوم یافته و با افزایش اعتمادها، روندی به مراتب صعودی‌تر در انتظار بازار خواهد بود. وی در ادامه مسائل مربوط به سفته‌بازی در بازار را نیز منتفی دانست و افزود: شرایط و رشد بورس به گونه‌ای است که احتمال وجود سفته‌بازی در آن زیاد نیست و در صورت وجود بسیار اندک است؛ به‌طوری‌که 70 تا 80 درصد از رشد اخیر مرتبط با ارزیابی مثبت فعالان از آینده این بازار است.

ایزدی در ادامه با اشاره به رفتار معقولانه فعالان بازار اظهار کرد: بررسی روند بازار در چند وقت اخیر نشان از حرکت معقول و با احتیاط سرمایه‌گذاران دارد. در این مدت سهامداران معقول‌تر از گذشته فعالیت کردند که ماحصل آن عدم تشکیل طولانی‌مدت صف‌های خرید و یا فروش و همچنین نبود جهش ناگهانی یا افت شدید قیمتی در سهام بود. مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم در ادامه افزود: در این شرایط بهتر است دولت و سازمان بورس دخالتی در روند معاملات نداشته باشند و اجازه دهند تا بورس بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا حرکت کند. وی در ادامه خواستار رفع ابهامات از صنایع شد و گفت: در راستای بهبود بیشتر بازار و اعتماد‌سازی، دولت باید ابهامات و شبهه‌ها را در صنایع برطرف سازد تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاری در بازار داشته باشند که یکی از این ابهامات همان تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است. تعیین نهایی نرخ خوراک باعث شفافیت بیشتر و مشخص شدن مسیر حرکتی در بازار خواهد شد. ایزدی در پاسخ به «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه نقش ابزارهای مالی جدید در شرایط کنونی چیست و آیا ورود این ابزارها به بازار مناسب است، گفت: هرگونه ابزار معامله می‌تواند به افزایش حجم معاملات، تنوع در بازار، پوشش ریسک و کاهش ضرر در بورس کمک کند؛ اما زمان ورود و معرفی این ابزارها مهم است و باید به تدریج وارد بازار شوند تا باعث سردرگمی بیشتر سهامداران نشود.


در بازار چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته نمادهای بانک ملت، کشتیرانی، سایپا و ایران خودرو با تاثیر مثبت خود بر شاخص نه تنها تاثیر منفی نمادهای فارس، شبندر و فولاد را خنثی کردند، بلکه به افزایش ۵۱واحدی این نماگر منجر شد که در نتیجه دیگر شاخص‌های با اهمیت بازار نیز با روندی مثبت به کار خود پایان دادند. در جریان معاملات دیروز ۱۰۰میلیون سهم بانک ملت به ارزش ۱۹۴ میلیارد ریال و بیش از ۵۵ میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از ۱۷۱ میلیارد ریال به‌صورت بلوکی جابه‌جا‌ شد و در ادامه نماد بانک صادرات با مبادله ۵/ ۱۰۹ میلیون سهم به ارزش ۱۰۲ میلیارد ریال، بیشترین حجم معاملات را به‌خود اختصاص داد. فرابورس نیز روز گذشته به‌رغم افزایش حجم معاملات با کاهش شاخص روبه‌رو‌ شد؛ در این روز حجم و تعداد معاملات به ترتیب ۷۶درصد و ۳۰درصد رشد را تجربه کرد و در مقابل ارزش معاملات با ۱۹درصد کاهش نسبت به معاملات روز دوشنبه مواجه شد. در مجموع دیروز بیش از ۳۰۸میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲/ ۹۸۷ میلیارد ریال در فرابورس دادوستد شد. نماد معاملاتی بانک حکمت ایرانیان با خرید و فروش ۲۳ میلیون سهم به ارزش ۳۲ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات و اوراق اجاره مپنا با ارزش معاملاتی ۵/ ۴۴ میلیارد ریالی بالاترین ارزش مبادلات را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که در پایان معاملات شاخص فرابورس با کاهش ۳ واحدی در رقم ۷۰۱ واحد توقف کرد. در این روز اسناد خزانه اسلامی نیز به قیمت ۹۶۲ هزار و ۱۷۴ ریال رسید که به این ترتیب نرخ بازده تا سررسید آن معادل ۲۶درصد شد. اوراق تسهیلات مسکن نیز برای تمامی سررسیدها با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شدند به‌طوری‌که اوراق جدید با سقف تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی به حدود قیمت ۸۸ هزار تومان رسیدند، این در حالی است که اوراق قبلی میانگین قیمت ۷۸ هزار تومان را تجربه کردند و به این ترتیب شکاف قیمتی حدود ۱۰ هزار تومانی میان این دو نوع اوراق ایجاد شد.

حرکت عقلایی دراحیای بورس