گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با تداوم رشد قیمتی توانست کارنامه‌ای مثبت و قابل ملاحظه از خود به جای بگذارد. در هفته گذشته شاخص کل توانست با رشد 942واحدی معادل 53/ 1 درصد، زیان شاخص را جبران کند و بازدهی 2/ 0 درصد مثبت را از ابتدای سال به جای بگذارد. در هفته گذشته تزریق نقدینگی به بازار از سوی معامله‌گران حقیقی موجب شد تا یخ بازار آب شود و متغیرهای کمی بازار رشد را نشان دهند. ارزش معاملات هفته گذشته با احتساب یک روز فعالیت بیشتر نسبت به هفته ماقبل آن به هزار و 790میلیارد تومان رسید که 233 درصد رشد کرد، شمار خریداران نیز در بازار با رشد 69درصد به 77هزار نفر بالغ شد و شمار دفعات معاملاتی نیز با 67درصد رشد به 266هزار نوبت معاملاتی رسید. این حرکت بازار در حال حاضر بیش از هر چیز ناشی از چند عامل ارزیابی می‌شود؛ نزدیکی زمان حذف تحریم‌های اقتصادی، تزریق نقدینگی از سوی معامله‌گران حقیقی و کاهش سود بانکی مهم‌ترین‌ عواملی هستند که در حال حاضر به‌عنوان دلیل رشد کنونی بازار اعلام می‌شود. هر‌چند این دلایل عمق قطعی را برای ایجاد یک روند پایدار در بازار نداشته و بخش عمده‌ای از رشد بازار ناشی از تمرکز اولیه معامله‌گران بر نمادهای کوچک بازار است، برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی در پایان سال و تبعات تداوم افت شدید بهای نفت امکان پایداری رشد بازار و گسترش آن به نمادهای بزرگ بازار را کاهش داده است. بنابراین انتظار می‌رود برخوردهای سنگین بازار در هفته آینده میان عرضه و تقاضا را شاهد باشیم.

در بازار سهام در تحولات کلان سیاسی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که اگر همه چیز خوب پیش برود توافق هسته‌ای در چند روز آینده اجرا خواهد شد. او همزمان تاکید کرد که آمریکا در موارد دیگر، مانند برنامه موشک‌های بالستیک ایران یا سرنوشت آمریکایی‌هایی که در این کشور زندانی هستند، رفتار ایران را زیر نظر خواهد داشت. کری گفت که همتای ایرانی او، محمدجواد ظریف، پنج‌شنبه، در مکالمه‌ای تلفنی تاکید کرده است که ایران به انجام تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای پایبند است. در همین حال در جناح مخالف کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح «دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران» را تصویب و برای رای‌گیری دوباره به صحن اصلی مجلس ارجاع کرد. در صورتی که این طرح در مجلس و سپس در سنا تصویب شود، به شرط داشتن امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ابلاغ خواهد شد. البته اوباما پیش‌تر تهدید کرده بود که این طرح را وتو خواهد کرد.

در کنارتحولات سیاسی و همچنین مساله انتخابات و حساسیت‌های آن در مسائل اقتصادی وضعیت بازار جهانی بیش از پیش مورد توجه کارشناسان است. سقوط سنگین بورس چین در هفته گذشته که در دو روز به دلیل افت ۷درصدی معاملات متوقف شد آینده نامشخصی را پیش روی مواد خام گذاشته است. در بازار جهانی نفت بهای هر بشکه نفت برنت و وست تگزاس به ۳۳دلار در هر بشکه رسیده است. بهای فلزات رنگین از جمله مس به ۴هزار و ۶۰۰دلار بالغ شده است بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزارو ۴۵۷دلار، یک هزار و ۵۱۵دلار و یک هزار و ۶۹۵دلار رقم خورده است. اکثر کارشناسان با توجه به وضعیت اقتصادی چین انتظارات خود از فلزات و مواد معدنی به ویژه سنگ آهن، فولاد و زغال‌سنگ را برای سال جاری میلادی کاهش داده‌اند. در بازار سنگ آهن نیز افت قیمت قراردادهای آتی سنگ آهن در چین روزهای اخیر بازار نقدی این ماده اولیه را نزولی کرده؛ چرا‌که تقاضا نیز در چین پایین است. سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا آخرین بار ۷۵ سنت ارزان‌تر شده و به ۴۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین رسیده است. گرچه معاملاتی نهایی شد؛ ولی تقاضا در کل ضعیف است.


تدان رو به فراموشی

در تحولات بازار سهام همچنین افول سامانه تدان مورد توجه کارشناسان بازار است. این سامانه که برای افزایش اطلاعات سهامداران و تجزیه و تحلیل گزارش‌های شرکت‌های بورس طراحی شده است در هفته‌های اخیر به دلیل مشکلات موجود و عدم مشارکت‌دهی تحلیلگران حقیقی در این سامانه رو‌به فراموشی گذاشته و از ابتدای دی ماه تا روز جمعه تنها 14 تحلیل در این سامانه منتشر شده که البته 6تحلیل را تنها یک مجموعه آرادایرانیان در تدان منتشر کرده است و در نهایت تنها 6مرکز از 28عضو تدان در ماه جاری تحلیلی را منتشر کرده‌اند. در ماه گذشته نیز تدان شاهد انتشار 56تحلیل بود که البته باز تنها تعداد معدودی از اعضا سهم عمده انتشار تحلیل را برعهده داشتند.


در بازار چه خبر بود؟

بازار داد‌و‌ستد سهام روز چهارشنبه روز پر‌تب و تابی را شاهد بود که در آن شاخص کل با رشد ۵۷۷واحدی معادل ۹۳/ ۰ درصد توانست به رقم ۶۲هزار و ۶۳۲واحد برسد. افزایش اعتماد معامله‌گران به روند مثبت بازار پس از یک هفته رشد قیمت‌ها موجب شد تا روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد خریدهای گسترده در گروه بانکی و خودرویی باشند؛ به‌گونه‌ای که در پایان معاملات نمادهایی نظیر تجارت با ۹۰میلیون سهم، صادرات ۷۰میلیون سهم، هرمز ۵۰میلیون سهم، خپارس ۴۶میلیون سهم، گردشگری با ۳۹میلیون سهم و خاور با ۳۸میلیون سهم معاملات پرحجمی را شاهد بودند. در بازار همچنین معامله‌گران در انتظار موج انتشار گزارش‌های ۹ماهه هستند که البته انتظار زیادی از آنها وجود نداشته و نمی‌توان تغییر قابل توجهی را از این گزارش‌ها نسبت به گزارش‌های ۶ماهه انتظار داشت. در گروه بانکی روز چهارشنبه معامله‌گران با خبرهای اولیه‌ای در مورداحتمال برقراری اتصال سوئیفت بانک‌ها در هفته آینده با اقبال مواجه شدند هر چند که همچنان بانک‌ها در سال جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اما انتظار می‌رود در سال آینده شرایط بهتر شود.

در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه مجددا شایعاتی در مورد تعیین نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها منتشر شد که این خبرها از سوی وزارت نفت تایید رسمی نشده است. با کاهش شدید بهای نفت و گاز در بازارهای جهانی احتمال کاهش قیمت محصولات پتروشیمی افزایش یافته است. در این گروه پتروشیمی پردیس پس از تقسیم سود در مجمع سالانه با رشد قیمت 3درصدی به تابلو بازگشت. در گروه خودرویی روز چهارشنبه گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در شفاف‌سازی خبر از تصمیم این شرکت برای فروش سهام مهرکام داد. مهدی جلالی، مدیرعامل این شرکت در نامه‌ای خبر از این تصمیم داد. در گروه لاستیکی سهامدار عمده لاستیکی سهند برنامه این شرکت برای نحوه اجرای برنامه افزایش سرمایه 300درصدی را اعلام کرد. براساس اعلام حسام معتضدیان قمی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در مرحله نخست 150درصد افزایش سرمایه شامل 100درصد از اندوخته و 50 درصد مطالبات و آورده در لاستیکی سهند اجرا خواهد شد و پس از آن در مجمع پایان سال مالی جاری نسبت به نحوه اعمال افزایش سرمایه بعدی شرکت تصمیم‌گیری خواهد شد. در گروه فلزی اعلام افزایش نرخ تعرفه واردات فولاد موجب افزایش توجه معامله‌گران به این گروه شد؛ به‌گونه‌ای که نماد هرمز پس از معاملات پر حجم به صف خرید رسید.

در گروه فلزی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از قرارداد ایران با چین برای افزایش صادرات کاتد و کنسانتره مس در سال جاری میلادی خبر داد. احمد مراد‌علیزاده در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه در سال جاری اصلا صادرات سنگ مس نداشتیم، اظهار کرد: کنسانتره ماده خام به حساب نمی‌آید و در دنیا نیز به‌عنوان محصولی مورد استفاده معرفی می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه ما در صادرات کاتد نیز تحریم هستیم، اظهار کرد: ما هیچ وقت در سال‌های گذشته صادرات کاتد نداشتیم و امسال اولین سالی بود که به‌صورت آزمایشی اقدام به صادرات کاتد به چین کردیم. وی با اشاره به انعقاد قرار‌داد‌هایی برای صادرات کاتد و کنسانتره مس در سال 2016 به چین بیان کرد: هنوز حجم صادرات را برای سال آینده در هیات مدیره قطعی و نهایی نکرده‌ایم، اما در سال آینده براساس قیمت‌های بین‌المللی کاتد نیز صادر خواهد شد. در گروه غذایی همچنان نمادهای این گروه به ویژه در زیر گروه‌های قندی و لبنی روز چهارشنبه مورد توجه معامله‌گران بودند.

در این گروه رئیس سازمان دامپزشکی از آغاز صادرات میگوی ایران به روسیه خبر داد و گفت: قرار است روس‌ها تا دو هفته آینده نظرشان را درباره صادرات فرآورده‌های لبنی و تخم مرغ اعلام کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی خلج درباره دیگر فرآورده‌های لبنی و طیور افزود: در صورتی که بخواهیم فرآورده‌های لبنی یا تخم مرغ صادر کنیم، کنترل بیماری‌های آنها مهم است، ضمن اینکه توافق کردیم گواهی بهداشتی برای صادرات این محصولات بدهیم و همه جزئیات آن نیز مورد تفاهم کارشناسان و مقامات روسیه قرار گرفته است. خلج تصریح کرد: در جمع‌بندی مقامات روسیه که دو هفته قبل به ایران آمدند این گواهی‌ها امضا شد و قرار است تا دو هفته آینده نظرشان را درباره صادرات فرآورده‌های لبنی و تخم مرغ اعلام کنند اما ارزیابی ما این است که موافقت آنها را به‌دست می‌آوریم. وی درباره صادرات گوشت طیور و فرآورده‌های دیگر گفت: قرار است تا ۱۵ فوریه در این زمینه جمع‌بندی شود، در عین حال همکاران ما از فدراسیون روسیه بازدید کردند و قرار است گروه دوم هم از سازمان دامپزشکی در چند روز آینده راهی روسیه شود.