گروه بورس: طی معاملات روز گذشته در بورس تهران شاخص کل با رشد ناچیز 18 واحدی روبه‌رو شد. این در حالی بود که ارزش معاملات و همچنین شاخص کل هم‌وزن با رشد نسبتا قابل‌توجهی روبه‌رو شد. این روزها بورس تهران در شرایطی به کار خود ادامه می‌دهد که از طرفی خوش‌بینی به نتایج لغو تحریم‌ها بالا گرفته است و از طرف دیگر همچنان سایه کمبود نقدینگی بر بازار سهام سنگینی می‌کند. همچنین شرایط تاریک منطقه باعث می‌شود نگرانی‌های بورس‌بازان ادامه داشته باشد.

توجه به گروه‌های پیشتاز روز گذشته از لحاظ بازدهی نقش کمبود نقدینگی را به خوبی نشان می‌دهد. بر خلاف رویه ماه‌های گذشته، دیروز خبری از ارزش‌های قابل‌توجه معاملات در گروه‌های بزرگ و اثرگذار بازار نبود اما در گروه‌های نسبتا کوچک‌تر از قبیل ماشین‌آلات برقی، ساخت محصولات فلزی، غذایی‌ها و دارویی‌ها تقاضا نسبتا بالا بود. تا جایی که بیشترین ارزش معاملات در گروه‌های ساخت محصولات فلزی و ماشین‌آلات برقی رقم خورد و پس از آن بود که گروه‌های مهم‌تری از قبیل بانکی‌ها، خودرویی‌ها و محصولات شیمیایی قرار گرفت. به نظر می‌رسد که ساختار انتظارات در بازار سهام تغییر قابل‌توجهی کرده است. با توجه به کنترل قیمت در نمادهای مهم و اصطلاحا لیدر، نقدینگی محدود بازار به سمت سهم‌هایی حرکت کرده است که از طرفی میزان سهام آزاد شناورشان پایین است و از طرف دیگر افت‌های محسوسی را در ماه‌های گذشته تجربه کرده‌اند. لذا برای به حرکت درآوردن این سهم‌ها از یکسو نقدینگی قابل‌توجهی مورد‌نیاز نیست و از سوی دیگر در این نمادها فروشنده خاصی دیده نمی‌شود. همچنین خوش‌بینی‌های مربوط به رفع تحریم‌های هسته‌ای در کنار مسیر محسوس کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی موجب افزایش قدرت ریسک پذیری سهامداران شده است.

همه این شرایط در حالی رقم می‌خورد که بروز اختلافات بین دو قدرت منطقه‌ای، ایران و عربستان، باعث شده است که تقریبا تمامی بورس‌های منطقه با افت مواجه شوند. اما روند معاملات روز گذشته در بورس تهران نشان داد که فعالان بازار فعلا توجهی به این مخاطرات ندارند چرا‌که اگر چنین بود، نباید در روز گذشته شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید می‌بودیم. هرچند برخی معتقد هستند که عرضه شدن صف‌های خرید به نوعی نشان از نگرانی فعالان بازار است، اما دست‌کم در روز گذشته خبری از افت شدید قیمت‌ها نبود. در روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی، حمل و نقل و محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر منفی را برای شاخص کل رقم زدند و در طرف دیگر گروه‌های ماشین‌آلات برقی، خودرویی‌ها و مواد دارویی بیشترین اثر مثبت را برای شاخص کل به ارمغان آوردند. از میان شرکت‌ها نیز نمادهای بترانس، تیپیکو و حفاری بیشترین تاثیر مثبت و همچنین نمادهای فولاد، حکشتی و وتجارت نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. همچنین ارزش معاملات بورس تهران ۱۲۲ میلیارد تومان بود که در نتیجه دست به دست شدن ۵۷۴ میلیون ورقه بهادار در ۵۰ هزار و ۷۹۰ نوبت بود.


واکنش بازارهای خاورمیانه به روابط تهران-ریاض

به گزارش بلومبرگ، به دنبال افزایش درگیری‌های دیپلماتیک میان ایران و عربستان که به نظر می‌رسد در بدترین وضعیت خود از دهه 1980 قرار دارد، بازارهای سهام منطقه خلیج‌فارس با افت مواجه شدند. بر این اساس، شاخص بورس قطر افت 6/ 2 درصدی را تجربه کرد و شاخص سهام دبی کاهش 6/ 1 درصدی را به ثبت رساند. همچنین در ریاض، شاخص بورس عربستان سعودی با کاهش 7/ 0 درصدی مواجه شد. این در حالی بود که بورس تهران رشد نسبی را تجربه کرد و نسبت به این مسائل سیاسی واکنش چندانی نشان نداد. بر اساس این گزارش، عربستان به سفیر ایران در ریاض 48 ساعت فرصت داده است که این کشور را ترک کند. یکی از فعالان بازار سهام امارات معتقد است این افزایش تنش‌ها غیر‌قابل پیش‌بینی‌ بوده و باعث افزایش نگرانی سهامداران شده است. در واقع، احتمال افزایش هزینه‌های دولت در مسائل امنیتی موجب شده است که آینده بنگاه‌های اقتصادی کمی با ابهام مواجه شود.

شاخص 200 شرکت مهم در GCC‌ (شورای همکاری کشورهای عرب در خلیج فارس) بلومبرگ، نیز افت یک درصدی را تجربه کرد و به کمترین مقدار در یک هفته اخیر رسید. به علت اتحاد نسبی که میان این کشورهای عربی وجود دارد، نگرانی‌هایی درباره روابط تجاری در منطقه ایجاد شده است. به‌طوری که بورس بحرین نیز افت 2/ 0 درصدی را تجربه کرد. در این میان، امارات پس از چین، دومین شریک تجاری ایران است و قطع احتمالی روابط تجاری این دو کشور می‌تواند تبعات منفی بسیاری داشته باشد. در این شرایط، بورس امارات افت 3/ 1 درصدی را تجربه کرد. بورس کویت و مصر نیز به ترتیب با 8/ 0 و 2/ 1 درصد افت مواجه شدند. عمان اما، تنها بورس عربی در منطقه بود که رشد 2/ 0 درصدی را به ثبت رساند.

نشانه‌های تغییر در نگاه سهامداران