گروه بورس، سلیمان کرمی: در میان 37 صنعت بورسی، در معاملات روز گذشته 24 صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. مطابق روزهای اخیر شاهد صدرنشینی صنایع کوچک بودیم. در این خصوص، گروه وسایل ارتباطی با تک‌نماد «لپارس» بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد.

در ادامه گروه‌های صدرنشین، صنایع استخراج نفت و گاز، زغال‌سنگ، دستگاه‌های برقی، محصولات کاغذی و محصولات فلزی قرار داشتند. این موضوع کاملا به توجه بازار به گروه‌های کوچک‌تر اشاره دارد. از سوی دیگر، گروه‌های بزرگ‌تر مانند شیمیایی، فلزات اساسی روند منفی را تجربه کردند. رشد صنایع و نمادهای کوچک تر در معاملات دیروز اثر خود را در رشد یک درصدی شاخص کل هم وزن منعکس کرد. از سوی دیگر،‌ با فشار افت قیمتی نمادهای بزرگ مانند «فولاد» شاهد تعدیل رشد شاخص کل طی معاملات دیروز بودیم. ارزش بازار کمتر صنایع کوچک‌تر مانع از فعالیت شدید معامله‌گران عمده و حقوقی‌ها می‌شود. رشد این صنایع در کنار جهش تعداد معاملات کل بورس به سطح ۵۰ هزار مرتبه به افزایش فعالیت حقیقی‌ها اشاره دارد. جدا از صنایعی مانند خودرو و بانک که به‌طور کلی در صدر جدول حجم و ارزشی صنایع قرار دارند، حضور دیگر صنایع مانند ساخت محصولات فلزی،‌ دستگاه‌های برقی نیز به هجمه حضور معامله‌گران خرد اشاره دارد.


رشد آرام انبوه‌سازی از کف

شاخص گروه انبوه‌سازی در معاملات روز گذشته، با رشد 2/ 1 درصدی مواجه شد. این صنعت همچنین در روند هفت روزه با رشد 8/ 3درصدی مواجه شد و بر این اساس، زیان از ابتدای سال این گروه به 3/ 21 درصد محدود شد. همان طور که در هفته گذشته نیز اشاره شد، رکود بیش از دو ساله مسکن سایر نمادهای گروه انبوه‌سازی را در سال‌های اخیر با افت سودآوری مواجه کرد. در حالی که نشانه‌هایی از امیدواری به بهبود وضعیت مسکن، در اولین برآورد سود این شرکت‌ها برای سال مالی 94-95 شاهد بودیم، اما حافظه تیره فعالان بازار از عدم تحقق سودآوری این شرکت‌ها در سال‌های گذشته، باعث شده که با وجود انتشار صورت‌های خوشبینانه سود واکنش معکوس سهامداران را شاهد باشیم.

در نتیجه، شاخص این گروه نیز با افت شدید مواجه شد. با این حال، مطابق با پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد» بازگشت آرام شاخص این گروه را از کف شاهد هستیم. با ادامه روند رکودی بازار مسکن، از ابتدای سال جاری تحرکاتی در تیم اقتصادی دولت برای راه انداختن موتور مسکن رقم خورد. در این خصوص، سپرده‌گذاری یکساله برای دریافت وام با سقف 80 میلیون تومانی،‌ در ادامه افزایش سقف وام تسهیلات مسکن به 60 میلیون تومان (در تهران) و در روزهای اخیر ابلاغ اطلاعیه مربوط به ادغام وام‌های تسهیلات با دیگر وام‌های سپرده‌ای بانک مسکن از مواردی است که امیدها را برای رونق بازار مسکن به وجود آورده است. تداوم گشایش‌ها برای رونق بازار مسکن می‌تواند اثر مثبتی بر گروه‌های بورسی مرتبط نیز بگذارد. در این شرایط، انتظار می‌رود بودجه نهایی کشور در هفته آینده ارائه شود. گمانه زنی‌ها حاکی از افزایش 12 درصدی بودجه عمرانی کشور در سال آینده است. این موضوع به‌عنوان سیگنالی برای بازار ساخت و ساز محسوب می‌شود. کاهش درآمد نفتی، فشار زیادی بر روند تحقق بودجه کشور داشته است، این موضوع رکود بخش‌های عمرانی کشور را نیز تشدید کرده است. در این شرایط، رفع تحریم‌های بین‌المللی و امکان افزایش صادرات نفت کشورمان در همین قیمت‌های پایین نفت نیز خوشبینی‌ها به تحقق بودجه برآوردی را برای سال آینده بیشتر کرده است.

خروج تدریجی بازار مسکن و ساخت و ساز می‌تواند تحرکاتی را در صنایع وابسته بورسی مانند انبوه‌سازی، سیمان و همچنین فولاد داشته باشد. با وجود خوش‌بینی‌های موجود، به زعم بیشتر کارشناسان احتمال خروج سریع از حالت رکودی فعلی دور از انتظار است. بر این اساس انتظار تداوم انتشار صورت‌های مالی نه‌چندان قوی در این شرکت‌ها وجود دارد. این موضوع در شرایط کنونی مانعی قوی در برابر رشدهای ادامه‌دار این گروه محسوب می‌شود. روز گذشته در نمادهای فعال این گروه، تنها نماد «ثشرق» با افت قیمتی 6/ 0 درصدی مواجه شد. پس از رشد 2/ 9 درصدی این نماد در معاملات دوشنبه هفته گذشته، شاهد نوسانات اندک قیمتی در سهام این شرکت هستیم. دیروز، در حالی که حقوقی‌ها 16درصد از حجم معاملات خرید را به خود اختصاص داده بودند، 2درصد از حجم فروش نیز به این گروه از معامله‌گران تعلق دارد.


کاهش دامنه نوسان پالایشی‌ها

شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در روز گذشته با رشد اندک ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. شاخص این گروه در روند هفت روزه و همچنین از ابتدای سال به ترتیب، افت ۳/ ۱ و ۵/ ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی‌‌که شرکت‌های پالایشی بورسی همچنان از انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه خودداری می‌کنند، تشدید ریزش افت قیمت نفت در سه ماه سوم سال، نگرانی از تداوم روند نزولی سودآوری این شرکت‌ها را افزایش داده است. در کنار افت قیمت فرآورده‌ها همراه با افت قیمت نفت، تاخیر زمانی درخصوص ابلاغ نرخ محصولات از سوی شرکت ملی پالایش و پخش سودآوری این شرکت‌ها را هدف قرار داده است. از طرفی نیز اختلاف نظر بر سر قیمت‌های اعلامی از سوی پالایش و پخش و شرکت‌های پالایشی عامل موثر دیگری در تاخیر چند ماهه ارائه صورت‌های مالی این شرکت‌ها محسوب می‌شود. با وجود انتظار برای عملکرد ضعیف سودآوری پالایشگاه‌ها، به نظر می‌رسد در پی ریزش قیمتی این نمادها در هفته‌های اخیر تا حدود زیادی اثر این موضوع در قیمت سهام دیده شده است. در این شرایط، ریزش شدید قیمتی و از سوی دیگر حمایت قوی معامله‌گران در قیمت‌های فعلی مانع از افت بیشتر نمادهای پالایشی شده است. در نتیجه، در روزهای اخیر شاهد نوسان اندک قیمتی در سهام این شرکت‌ها بودیم. در روزهای پایانی سال ۹۳ نیز نمادهای پالایشی پس از بازگشایی ریزش شدید قیمت در پی کاهش سودآوری را تجربه کردند. در ادامه اما، پس از بازگشایی جهش قیمت سهام را در کمتر از یک ماه شاهد بودیم (رشد قیمت بعضا تا ۶۰ درصد). علاوه بر این، نمادهای این گروه در سال ۹۲ نیز جهش‌های قیمتی عجیبی را تجربه کردند. روند پرنوسان قیمت این نمادها باعث شده که ذره بین برخی از معامله‌گران که در سال‌های اخیر سودهای شیرینی را از این نمادها کسب کرده‌اند،‌ همچنان بر این شرکت‌ها متمرکز باشد. در شرایط کنونی تغییرات قیمت نفت و همچنین انتشار صورت‌های مالی می‌تواند دامنه نوسانات قیمتی را در این نمادها افزایش دهد. بر خلاف نوسانات اندک قیمتی گروه پالایشی در روزهای اخیر، دیگر نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی مانند «ونفت» جهش بیش از ۲۳ درصد قیمت را در یک هفته اخیر تجربه کرده است. دیروز، در این نماد در مقابل سهم ۱۸درصدی معامله‌گران حقوقی در سمت خرید،‌ فروش ۱۴ درصدی این معامله‌گران را نیز شاهد بودیم. این نماد همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. بیشترین افت قیمتی در این گروه در نماد «شبریز» رقم خورد. این نماد با افت اندک ۴/ ۰ درصدی با حمایت ۴۸ درصدی حقوقی‌ها مواجه شد.


فشار بزرگان بر شاخص کانه‌های فلزی

گروه استخراج کانه‌های فلزی در معاملات دیروز، با افت اندک ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. از ۹ نماد فعال این گروه ۵ نماد با رشد قیمتی مواجه شدند. در این میان، «کبافق» با رشد ۵ درصدی بیشترین رشد را در میان سایر نمادهای این گروه ثبت کرد. نمادی مانند «کروی» نیز با رشد ۵/ ۴ درصدی در رده دوم صدرنشینان گروه کانه‌های فلزی قرار داشت. با این حال، افت اندک قیمتی نمادهای بزرگ این گروه مانند «کچاد»‌، «ومعادن» و همچنین «کگل» بر شاخص این صنعت فشار وارد کرد. قرار گرفتن قیمت جهانی سنگ آهن در سطح کمتر از ۴۰ دلار در کنار رکود بازار فولاد داخلی باعث شده که نگرانی از تداوم افت سودآوری شرکت‌های سنگ آهنی تشدید شود.